Onno Dikkerboom (Interboor Midsland): “Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden”

Door Redactie, 19 april 2019

Onno Dikkerboom (Interboor Midsland): “Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden”

De groep mensen die met de handen werkt, wordt steeds schaarser. Waar vind je nieuwe medewerkers? Hoe houd je ze aan boord? Het zijn vragen die bij veel bedrijven hoog op de agenda staan. Bij Interboor Midsland herkennen ze deze problematiek niet. Termen als duurzame inzetbaarheid en goed werkgeverschap zijn als vanzelfsprekend onderdeel van het personeelsbeleid.

Volgens directeur Onno Dikkerboom, samen met zijn neef Rob eigenaar van Interboor Midsland, is het niet zo heel erg ingewikkeld. “Een goed arbeidscontract is de basis voor beide partijen, maar daarna gaat het om wederzijds vertrouwen en vooral goed luisteren naar elkaar.”
Interboor Midsland is een technische dienstverlener in de bouw; specialist in stofvrij en geluidsarm boren, zagen en bewerken van gewapend beton, steen en asfalt. Dikkerboom: “Op Schiphol hebben we recent een hele vloer chirurgisch gesloopt, dat gebeurt stof- en geluidsvrij. Voor het winkelend publiek is dat fijn, maar ook voor je eigen mensen.”

Luisteren

Nieuw personeel vinden, is voor Interboor Midsland geen probleem. Dikkerboom: “Wij werven via diverse kanalen, bijvoorbeeld via internet, maar onze eigen mensen zijn ons grootste reclamebord. Het gros van de mensen die wij nodig hebben, werkt met de handen. Ze hebben geen hoge opleiding, maar dat betekent niet dat ze niet slim zijn. Bij ons is geen dag hetzelfde, daar moet je flexibel mee om kunnen gaan. Dat maken we vooraf duidelijk. Luisteren is heel belangrijk, vanaf beide kanten. Het is eigenlijk heel simpel: behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden.

Ambassadeurscursus

“Met dat contract onderscheid je je niet als bedrijf, dat is overal hetzelfde”, vertelt Dikkerboom. “Hoe is de verhouding als het getekende contract in de la ligt? Onze medewerkers volgen de ambassadeurscursus. Technische mensen zijn vaak direct. Dat kan niet altijd, soms verwacht een opdrachtgever meer uitleg en meer empathie. De eerste groep cursisten fronste wel even de wenkbrauwen. Moet dat nou, zeiden van die grote kerels. De trainer vertelde hen dat ze veel verantwoordelijkheid krijgen van het bedrijf: een dure auto, dure equipment, dat is nogal wat. Het bedrijf heeft het volste vertrouwen in jullie, is trots en biedt jullie deze training aan om nog professioneler te worden. Die boodschap kwam wel aan bij ze, het raakte ze. Ook werken we met leermeesters. Iedereen binnen ons bedrijf heeft kennis en ervaring. Het is belangrijk dat dat wordt gedeeld. Degenen die dat kunnen, worden leermeester voor de jongere collega’s.”

Het toverwoord is misschien wel informeel, vindt Dikkerboom. “Dat geldt ook voor ons, als directie. Wij zijn gewoon Onno en Rob. Zeven jaar geleden hebben we een nieuw pand betrokken. Alles is van glas en dus transparant. Zit de deur dicht, dan is er een bespreking en moet je even wachten, voor de rest is het open. Je moet duidelijk zijn in je intenties naar je mensen, daar krijg je commitment voor terug.”


DUURZAME INZETBAARHEID EN DE CAO BOUW & INFRA

Contactpersoon bij dit bericht

Fenneken Lamaker

Beleidsadviseur