Zie tijdens de Dag van de Bouw op 15 juni zelf hoe de bouw veilige en snelle scheepvaart mogelijk maakt

Door Redactie, 13 mei 2019

Zie tijdens de Dag van de Bouw op 15 juni zelf hoe de bouw veilige en snelle scheepvaart mogelijk maakt

Van nieuwbouwprojecten tot rivierlandschappen, en van de aanleg van een nieuwe Stationsbuurt tot een snelweg: de bouw is overal. Zonder het te beseffen, maak je elke dag gebruik van allerlei zaken die de bouw mogelijk heeft gemaakt. Op zaterdag 15 juni kun je tijdens de jaarlijkse Dag van de Bouw een kijkje achter de schermen nemen bij meer dan honderd bouwplaatsen in heel Nederland die normaal verboden toegang zijn. De komende weken laten we je hier alvast kennis maken met een aantal projecten dat op 15 juni te bezoeken is.

Nederland is een waterland: met Rotterdam beschikken we niet alleen over de grootse haven van Europa; dankzij onze rivierendelta is ook een groot deel van het Europese achterland per schip bereiken. Vervoer met binnenvaartschepen is goedkoop en schoon en de Nederlandse rivieren en kanalen worden dan ook steeds drukker.

De monumentale, uit 1933 stammende sluis in het Twentekanaal bij het Gelderse Eefde beschikt over één enkele sluiskolk. Dat zorgt voor een kwetsbare situatie: wanneer de sluis defect raakt, kan er geen schip meer doorheen. Er passeren momenteel al zo’n 15.000 schepen per jaar en de wachttijd loopt soms op tot meer dan een half uur. De verwachting is bovendien dat de drukte aantal de komende jaren alleen maar zal toenemen. Het Twentekanaal verbindt de Twentse havens met de IJssel en is een belangrijke logistieke schakel voor de economie in de regio.

Daarom wordt de sluis momenteel in opdracht van Rijkswaterstaat uitgebreid door consortium Lock to Twente, een samenwerkingsverband van Croonwolter&dros, Mobilis en TBI PPP.

Segmentdeur

De nieuwe sluiskolk is met drieënhalve meter een stuk dieper dan de oude van 2,8 meter, waardoor er zwaarder beladen schepen kunnen passeren. Bovendien krijgt de sluis aan één kant een zogenaamde segmentdeur, in plaats van de in Nederland meer gebruikelijke puntdeuren. Segmentdeuren komen vaker voor in het buitenland, waar de rivieren sneller stromen. Hiermee krijgt de sluis een primeur in deze toepassing: er is maar één segmentdeur in Nederland op de schaal zoals die in Eefde wordt toegepast.

“Hiermee spelen wij in op een zorg van onze opdrachtgever”, vertelt omgevingsadviseur Ria Vrielink. “Het waterpeil van het Twentekanaal is gemiddeld zo’n zes meter hoger dan de IJssel. Als de puntdeuren vanuit de kanaalzijde zouden worden aangevaren, loopt het kanaal leeg. Een segmentdeur is tegen de stroom in te sluiten en voorkomt dat. Verder is een segmentdeur boven water te tillen, waardoor hij makkelijker te onderhouden is.”

Zo zorgt de aanleg van de nieuwe sluis ervoor dat de Twentse havens beter bereikbaar worden en geeft zo de economie en werkgelegenheid een belangrijke impuls. Begin 2020 zullen de eerste schepen door de nieuwe sluiskolk kunnen varen. Lock to Twente begint dan met de renovatie van de bestaande monumentale sluis.

Dag van de Bouw

Zelf een kijkje achter de schermen nemen bij de sluis bij Eefde kan op zaterdag 15 juni tijdens de veertiende Dag van de Bouw. Kijk hier voor meer informatie over dit project. 



Contactpersoon bij dit bericht

Diny van Hal

Projectmanager Dag van de Bouw