TV-serie werft nieuw bouwtalent

Door Redactie Bouwmeesters , 29 mei 2019

TV-serie werft nieuw bouwtalent

De bouw- en infrasector groeit en heeft de komende 5 jaar 60.000 nieuwe mensen nodig. Bouwend Nederland startte daarom twee jaar geleden al met het meerjarenprogramma Instroom. De campagne ‘Je gaat het maken in de bouw & infra’ met bijbehorende tv-serie en online acties moet zowel denkers als doeners interesseren voor de sector.

De nood is hoog omdat veel bouwers met pensioen gaan terwijl er een grote bouwopgave ligt. Er moeten 1 miljoen woningen bijkomen en Nederland wil alle bestaande woningbouw verduurzamen. Tegelijkertijd is vervanging en renovatie van de infrastructuur noodzakelijk. Zowel op korte als op lange termijn zijn bekwame mensen nodig. Om deze mensen te vinden, zet Bouwend Nederland alle middelen in zoals een televisieprogramma en online acties.

Inspireren

De campagne van Bouwend Nederland richt op niet alleen op zij-instromers, maar ook op jongeren. Zij worden enthousiast gemaakt voor een opleiding richting bouw en infra met onder meer vloggers, schoolwedstrijden en de website jegaathetmaken.nl. Zij-instromers zijn eveneens een belangrijke doelgroep. Voor hen startte Bouwend Nederland samen met RTL 4 het televisieprogramma ‘Je Gaat Het Maken’. Hierin ontdekken zes kandidaten, die altijd werkzaam zijn geweest in een andere sector, of de bouw bij hen past. De serie moet de kijkers thuis op de bank inspireren om over te stappen naar de bouw.

Carrièreswitch

Het tv-programma toont de veelzijdigheid van werken in de bouwsector. “En natuurlijk dat het maken van een carrièreswitch mogelijk is voor mensen uit andere sectoren”, vertelt Kathelijne Koster, programmamanager voor het meerjarenprogramma instroom van Bouwend Nederland. Kandidaten meldden zich aan na een online oproep en hadden een gesprek met tv-loopbaancoach Erik Colijn, directeur van Bouwschool Breda. Uiteindelijk werd er op basis van de in kaart gebrachte competenties, een profiel gemaakt waarmee de potentiele zij-instromer in twee verschillende functies in de bouw of infrasector aan de slag gaat. “Het is een serieus programma met als doel om mensen echt voor de bouwsector te winnen”, aldus Koster.

Professionele begeleiding

Tijdens het programma maakt een kandidaat twee dagen onder professionele begeleiding kennis maakt met twee verschillende beroepen. Deelnemers krijgen bij gebleken geschiktheid een opleidingstraject aangeboden. Wat Koster betreft, hebben straks meer dan de zes personen op televisie baat bij het programma. Zij verwacht dat kijkers thuis geïnspireerd raken en zich uiteindelijk via de website jegaathetmaken.nl van het programma zullen aanmelden bij een opleidingsbedrijf: “De website biedt een kompas voor mensen die ook een overstap willen maken. Die onderneming toetst dan of iemand het talent heeft om zo’n traject in te gaan”, aldus Koster.

Enthousiasme

Koster woonde een aantal draaidagen bij en heeft nog wekelijks contact met de mensen die meededen. Op haar maakte het enthousiasme van zowel kandidaten als deelnemende bedrijven een grote indruk: “Alle zes de kandidaten zijn supergemotiveerd en het is mooi om het samenspel met de bedrijven en de opleiders te zien die mee hebben gewerkt. Die ondernemingen zijn enorm betrokken en gemotiveerd om dit project te laten slagen. Het is supergaaf om te merken dat het programma veel mensen bereikt.”

Vroeg op

De serie Het programma schetst volgens Koster een realistisch beeld van het werk in de bouwsector. Zo moesten de kandidaten net als hun collega’s soms vroeg opstaan: “In het programma vraagt presentatrice Pernille La Lau dan ook nadrukkelijk hoe het is om zo vroeg je bed uit te komen. Daar hadden de enthousiaste kandidaten geen problemen mee.” Behalve het vroege opstaan, liepen deelnemers tegen andere uitdagingen aan. Zo moest deelneemster Shirley als uitvoerder alles nauwkeurig op de millimeter opmeten, maar deed zij dat op de halve centimeter. Dat was dus niet precies genoeg. “Shirley is het voorbeeld van een geschikte kandidaat die het vak gewoon nog moet leren. Hier hebben de betrokken experts en de opleiding een belangrijke rol. We laten niemand zonder opleiding zomaar de bouwplaats opgaan”, aldus Koster.

Reëel beeld

“Met deze tv-serie zetten we een reëel, compleet beeld neer van de bouw voor mensen die willen overstappen. Natuurlijk moet je, zoals bij elke carrière-switch of nieuwe baan, ook proactief zijn en je altijd goed informeren”, vertelt programmamanager Koster die beaamt dat het niet altijd makkelijk is om te switchen voor de doelgroep. Het gaat om mensen uit de leeftijdscategorie 25 tot 55 jaar die vaak een gezin hebben. Het extra tijd steken in een opleiding en de onzekerheid over het inkomen die een overstap kan meebrengen, kan deze groep belemmeren om daadwerkelijk aan de slag te gaan in de bouw. Koster ziet daarom naast de betrokkenheid van bouwers en opleiders ook een rol weggelegd voor de overheid die extra kan investeren in intersectorale arbeidsmobiliteit: “Dat kan fiscaal, maar er kan ook vanuit de WW naar mogelijkheden worden gekeken. Daar liggen nog kansen om drempels weg te nemen."


ARBEIDSMARKT OPLEIDINGSBEDRIJVEN (INTEGRALE PRAKTIJKCENTRA) INSTROOMCAMPAGNE INSTROOM

Over de auteur

Redactie Bouwmeesters