Column / Bouwreviews alleen nodig in slechte tijden?

Door Edwin Groot , 20 juni 2019

Column / Bouwreviews alleen nodig in slechte tijden?

Maar liefst 80% van de consumenten laat zich beïnvloeden door reviews voordat hij of zij een aanschaf doet. Het is voor klanten steeds gebruikelijker een recensie achter te laten op een betrouwbaar, transparant en onafhankelijk platform.

Voor de bouwsector is dat bouwnu.nl, waarop inmiddels meer dan 14.000 consumentenreviews zijn geplaatst en bijna 3.800 bouwbedrijven beoordeeld kunnen worden. Er zijn al honderden enthousiaste bouwbedrijven actief op bouwnu.nl. Het gaat om reviews over allerlei soorten verbouwingen en ook (seriematige) nieuwbouw. En toch valt het mij op dat er bouwbedrijven zijn die nog steeds een zekere terughoudendheid hebben om zelf de consument om een review te vragen. Is dat terechte angst of een gemiste kans voor het bouwbedrijf (en bouwbranche)?

Die consumenten weten overigens steeds beter de weg te vinden naar bouwnu.nl, om een bouwbedrijf te zoeken of om een review te geven. Maar het zijn juist ook de bouwbedrijven die er hun voordeel mee kunnen doen. Echter, sommige bouwbedrijven zeggen: “Die consument wil steeds meer, het is nooit goed wat we doen”. Of ze zeggen dat ze veel te druk zijn om zich ook nog bezig te moeten houden met reviewmarketing, het promoten van je eigen (goede) prestaties….

Maar wat nou als je even de rewind-knop indrukt en teruggaat naar minder goede tijden. Want slechts enkele jaren geleden zouden lovende woorden of concrete feedback van klanten zeer welkom zijn. En nu, nu sluiten sommige bouwbedrijven zich juist af voor hun eigen doelgroep, hun eigen klanten en hun waardevolle mening over de prestaties van de vakmensen. Dat is jammer als we kijken naar de prestaties van veel bouwbedrijven op bouwnu.nl. Het gemiddelde op bouwnu.nl is een 7,6 wat betekent dat de meeste aannemers het gewoon prima doen en dus tevreden klanten hebben. Kan het nog beter? Natuurlijk, maar het zegt wel wat.

Ik zeg tegen bouwbedrijven: Wees trots op wat je doet en laat jouw ambassadeurs of kritische klanten voor je spreken. Stel jezelf open voor die terugkoppeling en doe er je voordeel mee. Het geeft een enorme boost aan je medewerkers en bouwpartners. Zij staan voor hun werk, zij leveren elke dag de mooiste verbouwingen en nieuwbouwprojecten. Geef de klant vrij baan om te kunnen reageren op de prestaties en deel de mooie en soms opbouwende reviews ook intern zodat je kunt bijsturen. En bedenk dat transparantie en goed presterende bouwbedrijven bijdragen aan het imago van de branche!

Edwin Groot
Directeur bouwnu.nl


INFORMATISERING VAN DE BOUWKETEN ONDERNEMERSCHAP EN INNOVATIE

Over de auteur

Edwin Groot