BNR Bouwmeesters: Asfalt staat niet stil: nieuw wegdek binnen 3 uur

Door Redactie Bouwmeesters , 20 juni 2019

BNR Bouwmeesters: Asfalt staat niet stil: nieuw wegdek binnen 3 uur

Nederland loopt voorop als het gaat om innovatieve infrastructuur. Denk daarbij aan slimme asfalttoepassingen. In de uitzending van maandag 17 juni ontdekt Bouwmeesters dat de infrasector niet stil zit. Er is aan innovatie geen gebrek.

Te gast waren:

Greet Leegwater, onderzoeker asfalt TNO;

en

Robbert Naus, innovatiemanager infra bij Dura Vermeer

met een

reportage bij Stonecycling, dat van gerecycled materiaal bakstenen maakt.

Meer jongeren geïnteresseerd

Iedere week nemen de gasten hun eigen bouwnieuws mee. Greet Leegwater wil het hebben over het zinkgat dat is ontstaan op de A10: “Dat kan zijn gebeurd door de toename in neerslag als gevolg van klimaatverandering. In de komende decennia moeten we ervoor zorgen dat onze wegen hierop voorbereid zijn.” Robbert Naus is tevreden over de opkomst voor de Dag van de Bouw op 15 juni: “Het is belangrijk dat we als bouwsector laten zien waar we mee bezig zijn. Bovendien moeten we meer jongeren geïnteresseerd krijgen in ons werk.”

Briljante materiaal

Het is geen geheim dat Nederland qua infrastructuur vooroploopt. Volgens Leegwater is dat begonnen na de Tweede Wereldoorlog: “Toen zijn we op grote schaal asfalt gaan leggen. Wegens de slappe ondergrond van Nederland is dat het meest briljante materiaal dat we hebben.” Inmiddels zijn veruit de meeste snelwegen verhard met Zeer Open Asfaltbeton (ZOAB). Naus: “Nederland is echt een ZOAB-land.” ZOAB heeft twee grote voordelen ten opzichte van ‘standaard’ asfalt. “Het vermindert geluidsoverlast en voorkomt opspattend water als het regent. Daardoor kan de gemiddelde snelheid omhoog”, aldus Naus. Waarom Nederland de infrastructuur beter geregeld heeft dan bijvoorbeeld België weet Leegwater niet zeker: “Misschien zijn we gewoon wat ambitieuzer.”

Verdubbeling levensduur

Een recente innovatie van Dura Vermeer is Ecopave XL, een nieuw type asfalt dat de levensduur verdubbelt. “In het geval van de rechterrijbaan waar vrachtwagens rijden, betekent dat van 10 naar 20 jaar”, legt Naus uit. Het idee van Ecopave XL is volgens de innovatiemanager niet nieuw: “We gebruiken een modificatie van het olieproduct bitumen dat al langer voor bruggen wordt gebruikt. In iets verdunde vorm hebben wij het nu geschikt gemaakt voor het wegendek.” Ecopave XL is duurder om aan te leggen dan ander asfalt, maar Naus vindt dat geen bezwaar: “De langere levensduur zorgt ervoor dat je uiteindelijk goedkoper uit bent.”

Ultrastil wegdek

In 2020 wil de Rijkswaterstaat in samenwerking met marktpartijen en kennisinstituten een nieuw soort wegdek presenteren. Het ultrastil wegdek (USW) moet geluidsoverlast voor omwonenden tot een minimum beperken dankzij een speciale mix van steentjes en rubber in de bovenste asfaltlaag. “Tegenwoordig komt het meeste geluid van banden en niet van motoren. Door het wegdek stiller te maken is er nog een wereld te winnen aan geluidsreductie”, stelt Leegwater.

Efficiënt recyclen

Op het gebied van asfaltonderhoud timmert Nederland hard aan de weg. Zo won Dura Vermeer een prijsvraag van Rijkswaterstaat voor hun uitwerking van de Asfalt Recycling Train. Bij deze methode wordt een reeks aan mobiele installaties ingezet, die zo een ‘trein’ vormen op het te vervangen wegdek. De opstelling verwarmt oude ZOAB, woelt het los en legt het vervolgens aan de achterkant weer neer als nieuw asfalt. Volgens Naus is het een efficiënte manier van recyclen: “Binnen drie uur vernieuwen we een heel wegdek.” In Nederland is de trein nog niet toegepast. “Maar in het buitenland experimenteren ze er al mee”, zegt Naus.

Toffe baksteen

Asfalt is natuurlijk niet het enige materiaal dat wordt verduurzaamd in de bouw. Ook bakstenen kunnen uit gerecycled materiaal bestaan. Stonecycling is een van de bedrijven die dit soort bakstenen maakt. Afvalstromen van industrie combineren ze met restafval, klei en een component dat het allemaal bij elkaar houdt. “Dat laatste is geheim. Het is een beetje ons Coca Cola-recept”, aldus medeoprichter Ward Massa. De bakstenen zijn onder andere wegens hun kleuren immens populair en gaan de hele wereld over. Massa: “Wij maken van bakstenen hele toffe producten.”

Slim voorspellen

In 2018 is het Programma Asfalt-Impuls ingegaan voor een periode van vijf jaar. Tot 2023 werken partijen als TNO en Dura Vermeer samen om innovatie en duurzaamheid in de sector te bevorderen. Volgens Leegwater is er minstens één voor de hand liggende uitdaging voor de sector: “We moeten accurater de levensduur voorspellen.” Uiteindelijk willen ze toe naar een theoriemodel. “De veroudering die op een weg in tien jaar plaatsvindt, moet in een lab in enkele weken te doen zijn”, meent Leegwater.


INFRAMARKT ONDERNEMERSCHAP EN INNOVATIE

Over de auteur

Redactie Bouwmeesters