Kansen voor echt oplossen urgent knelpunt N35 nog nooit zo groot

Door Johran Willegers , 26 juni 2019

Kansen voor echt oplossen urgent knelpunt N35 nog nooit zo groot

Steeds meer vaart lijkt er te komen in een goede oplossing voor het grote knelpunt N35. Dat vindt Bouwend Nederland Regio Oost die verheugd is over die ontwikkeling. Zowel provinciaal als landelijk is het belang voor een forse aanpak van de N35 recent duidelijk aangestipt. Bouwend Nederland ziet de N35 als dé prioriteit in Overijssel voor de infrastructurele plannen voor de komende regeerperiode.

De branchevereniging is blij dat de nieuwe provinciale coalitie dit belang onderstreept en is verheugd met de motie die dinsdag door de Tweede Kamer is aangenomen om met de provincie tot een sluitende financiering te komen.

Het belangrijkste is dat nu echt wordt doorgepakt om de middelen rond te krijgen. Overijssel en de Tweede Kamer liggen op één lijn: de kans om dit grote knelpunt totaal en met vaart op te lossen was nog nooit zo groot.

De Tweede Kamer herbevestigde afgelopen dinsdag nog haar inzet door het aannemen van een goede motie.  Roy van Aalst (PVV), Remco Dijkstra (VVD) en Maurits von Martels (CDA). De Kamermotie wil dat de minister zo snel als kan tot een sluitende financiering komt met Overijssel.

In het Overijsselse coalitieakkoord dat eerder deze maand werd gepresenteerd kiest de nieuwe coalitie duidelijk voor de N35. Daarin valt te lezen dat de prioriteit gaat naar het “opwaarderen van de N35 tot een 4 x 100 km/u weg, de zogenaamde Marsroute.” Bouwend Nederland is blij dat het provinciebestuur openstaat voor de forse investeringen die dit vraagt. De branchevereniging ondersteunt de inzet om met regionale partners te zorgen dat ook het Rijk financieel over de brug komt en draagt graag bij aan dat doel.

Bouwend Nederland Regio Oost heeft fors ingezet op de aanpak van de weg en is daar samen opgetrokken met VNO-NCW, MKB Nederland, TLN en evofenedex. Dat politiek gezien de neuzen zo dezelfde kant op staan is goed want het is kristalhelder dat er een dringende noodzaak ligt in het aanpakken van deze weg van Zwolle, naar Twente. Lage maximumsnelheid, slechte doorstroming, beperking van een tweebaansweg en gelijkvloerse kruisingen hinderen álle weggebruikers die zonder vertraging en veilig op hun bestemming willen komen.

Bouwend Nederland hoopt dat de bijna 100 miljoen, die de coalitie extra in infrastructuur steekt dan ook slim wordt ingezet om de benodigde Rijksinvesteringen los te krijgen. Deze twee belangrijke bewegingen, moeten de beweging weer in de N35 brengen.

De urgentie is duidelijk en er worden juiste stappen gezet en nu kunnen we komen tot een N35 die wordt wat ze eigenlijk moet zijn: de belangrijkste verbinding tussen twee belangrijke Overijsselse economische centra. Dat zou een mooi resultaat zijn van inspanningen door vele bedrijven, organisaties en politici.


INFRAMARKT

Over de auteur

Johran Willegers