Fleetmanagement: grotere operationele inzetbaarheid van personeel en materieel

Door Redactie, 06 augustus 2019

Fleetmanagement: grotere operationele inzetbaarheid van personeel en materieel

De ontwikkelingen in de bouw gaan razendsnel. Duurzame materialen, nieuwe machines en innovatieve technieken, als ondernemer is het bijna niet bij te benen. Daarnaast worden de eisen en voorschriften strenger, stijgen de bouwkosten, staan marges onder druk én is er een groot tekort aan vakbekwaam personeel. Om als ondernemer concurrerend te blijven en een maximale inzet van personeel en materieel te realiseren, kunnen slimme oplossingen helpen om het verschil te maken. Fleetmanagementsystemen kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan een grotere operationele inzetbaarheid van personeel en materieel. Daarnaast blijkt dat in veel gevallen de klanttevredenheid wordt vergroot en de servicegraad wordt verhoogd.

Techniek staat voor niks

Het klinkt bijna als een utopie; een maximale inzet van personeel en materieel, een vergroting van de klanttevredenheid en tegelijkertijd een verhoging van de servicegraad. De basis hiervoor wordt gelegd bij het creëren van inzicht en overzicht. De opkomst van Internet of Things gebaseerde oplossingen (IoT-oplossingen) en het automatiseren van de processen spelen daarbij een grote rol.

Het fenomeen ‘IoT’ is niet helemaal nieuw, fleetmanagementsystemen maken immers al een aantal jaren gebruik van internettechnologie om gegevens zoals realtime locatie-informatie, het aantal gereden kilometers en de afgelegde route inzichtelijk te maken. Dit kan via een pc-applicatie of een webportaal. De meer geavanceerde oplossingen voegen daar nog functionaliteiten aan toe die invloed hebben op de bedrijfsprocessen. Denk aan de identificatie bestuurder/bijrijder, het registreren van draaiuren, een mogelijkheid tot remote downloaden van tachograafgegevens en de locatie van gereedschap of materieel zonder eigen stroomvoorziening.

Door het fleetmanagementsysteem te koppelen met bijvoorbeeld een ERP-systeem kan een deel van de bedrijfsprocessen worden geautomatiseerd. Zo wordt het eenvoudiger om het aantal draaiuren of het gebruik van een machine te factureren. Daarnaast kunnen medewerkers via een app aangeven met welke taak ze bezig zijn en wanneer deze afgerond is. Zo hoeven zij geen handmatig geschreven urenstaten of werkbonnen meer in te leveren, waardoor het kwijtraken hiervan of risico's op fouten wordt voorkomen.

Beschikbare informatie doorslaggevend

GPS-Buddy biedt een fleetmanagementsysteem waarbij alle relevante informatie met betrekking tot voertuigen, materieel en kostbare gereedschappen in één oogopslag zichtbaar is binnen hetzelfde beheerplatform. Op basis van deze informatie kunnen de medewerkers op kantoor bijvoorbeeld adequater reageren op serviceaanvragen. Vragen over de locatie van een collega, over wanneer een medewerker ter plaatse kan zijn of het inplannen van een ad-hoc aanvraag kunnen op basis van deze informatie snel en efficiënt worden beantwoord. De medewerker zelf hoeft voor deze informatie niet gestoord te worden en kan zijn werk blijven doen.

Inzicht in de actuele locatie van materieel of gereedschap heeft als bijkomend voordeel dat onnodig heen-en-weer rijden voorkomen wordt en dat kostbare bedrijfseigendommen niet worden ‘vergeten’ of kwijtraken. De locatie is immers bekend, ook als bijvoorbeeld een machine een paar maanden in een depot staat, al dan niet bij een derde partij.

Uiteraard is de beschikbare informatie niet alleen relevant voor de medewerkers die klanten te woord staan. Informatie zoals de geregistreerde tijd dat materieel op een specifieke locatie heeft gestaan en het aantal draaiuren dat in die periode gemaakt is, zorgen voor een duidelijke en adequate rapportage en facturatie. Daarnaast wordt het inplannen van onderhoud betrouwbaarder omdat er op basis van de werkelijk gemaakte uren wordt ingepland in plaats van een schatting.

Verlagen operationele kosten

Naast een goede en accurate facturatie van de gemaakte uren en de gebruikte materialen, worden er ook regelmatig kosten gemaakt die te beïnvloeden of zelfs onnodig zijn. Een fleetmanagementsysteem biedt namelijk tegenwoordig veel meer informatie dan alleen de actuele locatie en de afgelegde route van een voertuig of van het materieel.

Welke systemen het beste passen bij uw bedrijf is volledig afhankelijk van uw bedrijfsprocessen en
uw eisen en wensen in het gebruik. Onze partner GPS-Buddy adviseert u hier graag over!

Meer informatie?

Wilt u meer weten over het ledenvoordeel met GPS-Buddy? Neem dan contact met ons op via voordeel@bouwendnederland.nl of telefonisch via 079 3 252 166.



Contactpersoon bij dit bericht

Elize Benard

Adviseur Dienstverlening Binnendienst