Privé problemen? Dat los je op met Social Support!

Door Redactie, 12 september 2019

Privé problemen? Dat los je op met Social Support!

Een scheiding, financiële problemen of depressieve klachten, in zo’n periode bestaat er vaak geen scheiding meer tussen werk en privé. Vanuit Bouwend Nederland hebben we hier een antwoord op: Social Support! Onze adviseurs Fred en Tonny willen verzuim voor zijn en bieden daarom sociale hulpverlening voor medewerkers in de bouw. Maar hoe gaat dit nu precies in de praktijk? Dat vroegen we aan Chantal, een medewerker van een lidbedrijf bij Bouwend Nederland

Kan je even uitleggen met welke problemen je geconfronteerd werd Chantal?
“Ik had al een tijdje financiële problemen samen met mijn ondertussen ex-man. We hebben geprobeerd om het zelf op te lossen, maar toen we geen uitweg meer zagen hebben we Social Support ingeschakeld.”

Hoe heb je geprobeerd om deze problemen aan te pakken?
“Ik heb eerst zelf geprobeerd om het probleem op te lossen met mijn ex-man, maar niets leek te helpen. We bleven achter de feiten aanlopen. Mijn ex-man deed zelfs 2 jobs om rond te komen, maar we bleven vastzitten in een vicieuze cirkel. Toen we geen uitweg meer zagen, ben ik een eerste keer in contact gekomen met Social Support via Fred Bimbergen. Omdat mijn ex-man liever nog eens zelfs wou proberen om de problemen aan te pakken, hebben we dit toen na enkele maanden aangegeven bij Fred. Social Support trok zich terug en wij probeerden onze boontjes zelf te doppen. We kwamen snel tot de conclusie dat we ook deze keer niet verder geraakten en de financiële schulden niet zonder begeleiding konden aflossen. Wat resulteerde in een tweede consult bij Social Support, deze keer bij Tonny.”

Hoe ben je in contact gekomen met Social Support?
“Ik kende Social Support helemaal niet. Ik had aangegeven bij de vertrouwenspersoon op kantoor dat ik financiële problemen had en op dat moment niet goed wist waar ik terecht kon voor hulp hierbij. Zij raadde mij Social Support aan. Ik wist helemaal niet dat zo’n organisatie bestond, anders was ik er al veel sneller naartoe gegaan. Zij heeft uiteindelijk voor mij contact opgenomen met Social Support.”

 Wie heeft jou geholpen bij Social Support?
“De eerste keer heeft Fred mij geholpen. Toen ik voor een tweede keer contact opnam met Social Support bleek Fred op reis te zijn en daarom werd Tonny mijn contactpersoon. Ik zit helemaal niet in zijn regio, maar het leek me goed om niet meer te veranderen van vertrouwenspersoon. Tonny heeft mij dan ook deze hele periode bijgestaan.”

Hoe heeft Social Support jou precies geholpen?
“We hebben alles samen op tafel gelegd. Alle schulden, alle aanmaningen en zo een overzicht gemaakt van wat de meest urgente waren die betaald moesten worden. Samen hebben we ook brieven opgemaakt voor de verschillende schuldeisers. Tonny is ook meegegaan naar de gemeente waar ik in eerste instantie werd weggestuurd. Op dat moment had ik een huis en een goede baan en dan word je niet zomaar geholpen bij de gemeente. Gelukkig hebben we het nog een keer geprobeerd en kreeg ik dan een andere vertrouwenspersoon die mij wel wou helpen. Na mijn scheiding is Tonny zelfs meegegaan om een woning te zoeken.“

Hoe heb je de begeleiding van Social Support
ervaren?

“Het was voor mij heel prettig om met iemand over mijn problemen te praten die niet dichtbij mij stond. Hij was geen deel van mijn familie of vriendenkring, maar hij werd tijdens deze periode wel mijn vertrouwenspersoon.”

En hoe zit dat precies met de kosten voor hulp vanuit Social Support? Heb jij hier iets voor moeten betalen?
“Zelf heb ik hier niets voor moeten betalen. Mijn werkgever betaalde voor de begeleiding die ik kreeg vanuit Social Support.”

Inmiddels heb je je problemen op een rijtje en gaat alles goed. Word je af en toe nog gecontacteerd door Tonny of Fred om te zien hoe het met je gaat?
“Ondertussen heb ik al afscheid genomen van Tonny. Hij heeft mij de laatste 4 jaar bijgestaan in het proces en ik ben hem hier enorm dankbaar voor. Nu moet ik nog één onderdeel afronden en dan ben ik helemaal af van mijn financiële problemen. En dat voelt heel goed.”

Zijn er dingen die Social Support anders had kunnen aanpakken?
“Nee helemaal niet. Ik ben zo blij dat Social Support er was voor mij. Zonder hen zou ik het niet hebben aangekund.”

Meer informatie?

Neem contact op via socialsupport@bouwendnederland.nl of telefonisch via 06 53 15 30 75 (Fred)
of 06 53 15 29 67 (Tonny).



Contactpersoon bij dit bericht

Fred Bimbergen

Adviseur Social Support