Jan Maatkamp (Thuisinbouwen): 'Bij ons ervaar je hoe je toekomstige huis eruit komt te zien.'

Door Redactie, 03 september 2019

Jan Maatkamp (Thuisinbouwen): 'Bij ons ervaar je hoe je toekomstige huis eruit komt te zien.'

“Van dakpan tot keuken en sanitair, in ons bouw- en inspiratiecentrum beleeft de klant, nog voordat er een tekening is gemaakt, hoe zijn of haar droomhuis er uiteindelijk uit komt te zien”, vertelt Jan Maatkamp trots, één van de twee directieleden bij ThuisinBouwen. “Het verwachtingspatroon van de klant komt uit. Daar zorgen wij voor.”

Moederbedrijf

Het bedrijf bestaat uit vier zelfstandige bouwbedrijven, Bot & van der Ham in Meerkerk, Drent & Welling in Huizen, HMU & Olsthoorn in De Lier en Zee & Bra in Steenbergen. ThuisinBouwen hangt er boven, als een inspirerende en ontzorgende schakel tussen de bouwbedrijven en de klanten. “Het lijkt of we één grote organisatie zijn, maar door het achter de schermen op te splitsen, werk je toch met zelfstandige, en ook belangrijk, regionale bedrijven. Hierdoor houd je de lijnen kort en het personeel komt uit de buurt. En toch werken we allemaal met betrokken en bevlogen ThuisinBouwen-medewerkers.”

Onlangs was het feest, ThuisinBouwen is met meer dan vijftig reviews op Bouwnu.nl uitgeroepen tot beste bouwer van Nederland. “Dat hebben we natuurlijk met het hele bedrijf gevierd”, vertelt Maatkamp. “Dat is een prestatie die je met elkaar bereikt.”

Deze manier van werken is bedacht en ontstaan in de moeilijkste periode voor veel bouwbedrijven: de crisis. Jan Maatkamp is sinds 2002 eigenaar, samen met John van der Ham en Wim Uittenbogaard. De drie kennen elkaar al jaren uit de bouwwereld. Sinds 2002 zijn ze eigenaar van bouwbedrijf Bot & van der Ham. “Het was een traditioneel bouwbedrijf en dat liep goed, ook tijdens de crisis. Toch bedachten we dat het anders moest. We besloten om de structuur aan te passen. Wat zijn onze zwakke punten, maar vooral wat zijn onze sterke punten? Op dat laatste zijn we verder gegaan. Wij werken al jaren met Brummelhuis. Even eenvoudig gezegd, de klant koopt een stuk grond en klopt bij ons aan. Brummelhuis tekent op basis van de wensen een huis en wij gaan daarmee verder. Wij wilden de klant meer inspireren en ontzorgen. We zijn ons vooral gaan richten op particuliere woningen en hebben hiermee ons eigen product ontwikkeld. Zo’n particuliere woning kan overigens in elk segment, van een villa tot rijwoningen. Ieder huis is voor ons uniek, voor ieder huis creëren wij het ultieme thuis.”

Ontzorgbedrijf

Inspiratie doet de klant op nog voordat er een streep op papier is gezet in het inspiratiecentrum: ruim  300 vierkante meter aan bouw- en wooninspiratie waar alle bouwpartners aan bod komen. Opgezet in 2014 in Meerkerk, ook weer tijdens de crisis. “Als je ergens in gelooft, moet je het gewoon doen, dat blijkt wel. Ons inspiratiecentrum is inmiddels onmisbaar voor zowel onze klanten als de bouwbedrijven.
En volgens mij zijn we met onze werkwijze nog steeds uniek. Alles wat erbij komt kijken bij het bouwen van een huis, vindt de klant hier: van tegelwerk tot dakpan, maar ook keukens, sanitair, gordijnen, zelfs de inrichting van de tuin. Wanneer je een huis laat ontwerpen moet je aan zoveel dingen denken, hoe fijn is het dat dat allemaal onder één dak kan. Dat is het ultieme ontzorgen. Het kopen van een huis is de grootste aankoop van je leven, dat kun je toch niet van een plaatje kiezen? Bij ons kan de klant een heel huis samenstellen, met alle producten die in ons inspiratiecentrum te zien zijn. Wij zien onszelf niet als een bouwbedrijf, maar een inspirerend ontzorgbedrijf.” Inmiddels is de crisis voorbij, en blijkt dat Van der Ham, Uittenbogaard en Maatkamp de juiste stappen hebben genomen. Per jaar levert ThuisinBouwen zo’n 300 woningen op, waarvan één derde particulier en twee derde woningen die projectmatig verkocht worden. Zo wordt momenteel hard gewerkt aan de oplevering van 170 woningen in Amsterdam, verdeelt over drie fases. “De grootste uitdaging is dat er veel aanbod is en dat we ervoor moeten zorgen dat we iedereen kunnen bedienen. Maar door onze organisatiestructuur hebben we nog ruimte om te groeien, juist omdat we zijn verdeeld over vier zelfstandige bedrijven. Ons concept wordt bedrijfsbreed gedragen. Uitgeroepen worden tot beste bouwbedrijf van Nederland houdt ook in dat medewerkers trots zijn en dat uitstralen. Het hele bedrijf straalt kwaliteit uit. Voor de toekomst blijven we de nieuwe trends volgen. Hoe
we dat doen? De markt volgen, luisteren naar de klant, maar vooral luisteren naar de medewerkers. Hen de mogelijkheid geven out of the box te denken, en daar vervolgens dan ook wat mee doen. Ik ben trots op ThuisinBouwen en waar we nu staan. Wat dat betreft is de crisis het beste wat ons is overkomen.”


ONDERNEMERSCHAP EN INNOVATIE