Veiligheid aan de voorkant: ‘we zien het wel’

Door Redactie, 19 september 2019

Veiligheid aan de voorkant: ‘we zien het wel’

Als aannemers doen we er goed aan om in de aanbestedingsfase onze opdrachtgever te bevragen over veiligheid. Dat verhoogt het bewustzijn én voorkomt vervelende discussies over het budget van de opdrachtgever in een later stadium. Bouwend Nederland heeft een aantal voorbeeldvragen opgesteld die ik graag onder de aandacht breng.

 Hoe is mijn eigen ervaring? Heel typisch: als we in een EMVI-traject of bouwteam zitten, is veiligheid echt een item waarop we ons kunnen profileren. Is het dat niet, zoals bij een reguliere aanbesteding, dan maken we een prijs conform bestek en wordt er eigenlijk geen aandacht aan besteed. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk kijken we naar de bouwplaats, hoe daar de vrachtwagens kunnen lossen, welke voorzieningen we moeten treffen. We zetten steigers neer, hekken, zorgen dat iedereen zijn veiligheidsvoorzieningen heeft. Maar dat loopt allemaal mee in de post bouwplaats-kosten.

Wat we niet doen, is bewust met die opdrachtgever in gesprek gaan. Hem vragen stellen die ons een beeld geven in hoeverre hij de taken met betrekking tot veiligheid heeft ingevuld. En wat verwacht hij nog extra van ons?

We zouden om te beginnen eens kunnen vragen of hij een V&G-ontwerpplan heeft. Dat is een wettelijke verplichting bij projecten die langer duren dan 30 dagen en waar minimaal 20 mensen tegelijkertijd aan het werk zijn. De praktijk is dat we daar niet expliciet om vragen, het werk aannemen, en dat de opdrachtgever naderhand vraagt of wij, als we dan toch een V&G-uitvoeringsplan maken, ook niet even dat ontwerpplan erbij kunnen doen.

Wat ook van toepassing kan zijn: certificering. Van ons wordt VCA gevraagd, maar aan opdrachtgeverskant bestaat het VCO-certificaat. Heeft de (professionele) opdrachtgever dat? Dit is niet verplicht om te hebben, maar het kan wel het gesprek triggeren.

En hoe zit het met de constructieve veiligheid? Heeft de constructeur een bepaalde bouwvolgorde bedacht? Dat is lang niet altijd bekend, maar dat is een standaardvraag die we kunnen stellen. Want meestal is niet in drie weken te doorgronden, waar de constructeur al een half jaar over na heeft kunnen denken. De instelling lijkt vaak: ‘we zien het wel’. ‘Als we het werk hebben aangenomen, gaan we aan tafel met de constructeur en komt het wel aan de orde’. Valt het dan tegen, dan levert dat soms vervelende discussies op over het budget van de opdrachtgever. Voor hem is het ook fijner als hij van tevoren weet waar hij aan toe is.

Ditzelfde geldt voor omgevingsveiligheid. Zit daar haken en ogen aan – moeten er wegen worden afgesloten, verkeersregelaars ingeschakeld – dan is het ook prettig om die vervelende discussies voor te zijn. Ook al kunnen we het bij het maken van een prijs nog niet allemaal nauwkeurig bepalen, we kunnen het wél bespreken en er alvast een stelpost aan hangen. Dan is de opdrachtgever er zich in ieder geval bewust van dat er geld voor moet worden gereserveerd.

Elk project is anders, niet elke vraag is in elke situatie van toepassing, maar met deze vragen kunnen we de dialoog over veiligheid aan de voorkant aangaan. Er komt niet altijd een reactie. Vaak verwijst de opdrachtgever naar het bestek. Maar wie niet vraagt, krijgt in ieder geval geen antwoord.
Bekijk de lijst met voorbeeldvragen.

Bron: deze column werd gepubliceerd in Aannemervak. Peter Koenders is directeur van Koenders Totaalbouw en voorzitter van de Taskforce Veiligheid & Arbeidsomstandigheden van Bouwend Nederland. De ambitie: nul doden in de bouw.



Contactpersoon bij dit bericht

Kristine de Wilde

Senior Communicatieadviseur