Infraplatform Randstad Noord en IJmond-Kennemerland beproeven het asfalt van Zandvoort

Door J. (Joost) Swaan , 20 september 2019

Infraplatform Randstad Noord en IJmond-Kennemerland beproeven het asfalt van Zandvoort

Met de auto over circuit Zandvoort, wie heeft daar nou nooit over gedroomd? Voor de leden van het Infraplatform Randstad Noord en de afdeling IJmond-Kennemerland werd het woensdag 18 september werkelijkheid. Als onderdeel van de technische excursie reden ze drie rondjes, maar wel met de eigen auto.

Dat de formule 1 terugkeert naar Zandvoort kan haast niemand ontgaan zijn. En dat daar wat aanpassingen van het circuit voor nodig zijn zal zeker de infrabouwers nieuwsgierig hebben gemaakt. Want aan een racecircuit worden toch wat andere eisen gesteld dan aan de openbare weg. Dat konden de vertegenwoordigers van KWS Infra volmondig bevestigen bij hun uitleg over de werkzaamheden die ze te wachten staat. Uitdagend is bijvoorbeeld de hellingshoek waaronder sommige stukken baan gemaakt en geasfalteerd moeten worden. En dat is nog maar één van de eisen die de internationale raceorganisatie FIA aan Zandvoort stelt.

Er is meer dan F1

De 65 leden van Infraplatform Randstad Noord en de afdeling IJmond-Kennemerland die aan de excursie deelnamen, luisterden met grote interesse. Ook naar het verhaal over de planning. Om het circuit op tijd klaar te kunnen hebben, gaat het drie maanden dicht. KWS Infra krijgt van november tot en met januari de tijd voor alle aanpassingen. Een spannende periode wellicht, met het oog op vorst. Maar een paar maanden later aan de slag was geen optie. De Grand Prix van Nederland wordt weliswaar pas op 3 mei verreden, het circuit wordt ook door mindere goden en snelheidsduivels gebruikt.

Zelf het asfalt op

Na de uitleg door KWS Infra kregen de deelnemers aan de gewilde excursie een kijkje achter de schermen van het circuit. De rondleiding voerde door de pitstraat, langs de medische boeg en het indrukwekkende race control center. Meestal vormen de borrel en het diner de afsluiting van de excursie, nu keerde het gezelschap weer terug naar het circuit voor de kers op de taart. Die bestond uit een aantal rondjes over het indrukwekkende asfalt met de eigen auto. In de derde en laatste ronde werd een aantal tussenstops ingelast op legendarische plekken als de Tarzan-bocht om ter plekke nog even tekst en uitleg te krijgen over de aanstaande aanpassingen.



Over de auteur

J. (Joost) Swaan

Verenigingsmanager afdeling Amsterdam