Europees Parlement zet belangrijke stap voor nieuwe rijbewijsregels elektrische bussen
Maandag 11 maart 2024
Het Europees Parlement stemde onlangs in met een nieuwe rijbewijsrichtlijn waarin is opgenomen dat elektrische bussen tot 4.250 kilo met een B-rijbewijs bestuurd mogen blijven worden. Dit zet de deur open voor nieuwe rijbewijsregels in Nederland.
Nu het Europees Parlement heeft ingestemd met de nieuwe rijbewijsrichtlijn wordt de huidige gedoogregeling voor elektrische bussen verlengd. Deze vallen namelijk, gezien hun gewicht, niet altijd binnen de rijbewijs B-categorie. Het Europees Parlement is echter van mening dat elektrische bussen tot een gewicht van 4.250 kilo gewoon met een B-rijbewijs bestuurd mogen worden.
Het doortrekken van de gedoogregeling vormde het uitgangspunt in onze lobby in samenwerking met andere ondernemers- en mobiliteitsorganisaties. De lobby was ingezet na de aankondiging van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de gedoogregeling voor zwaardere elektrische bussen per 1 juli 2024 te beëindigen. Met dit besluit dreigden ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd.
Goed nieuws voor ondernemers
De beslissing van het Europees Parlement betekent goed nieuws voor ondernemers die geïnvesteerd hebben in zware Zero Emission bussen. De onderhandelingen over dit dossier vinden na de Europese verkiezingen plaats. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is nu aan zet om de huidige gedoogregeling te verlengen.
Gerelateerd nieuws
Vanaf 1 januari 2025 is Warm Mix Asfalt het nieuwe standaard asfaltmengsel. Met het doel om de duurzaamheid van asfaltwegverhardingen te verbeteren en schadelijke emissies te verminderen. Om deze transitie te begeleiden heeft CROW de Richtlijn Warm Mix Asfalt opgesteld. Het gaat om een op zichzelf staande CROW-richtlijn. De richtlijn ligt nu ter visie. Reageren kan tot en met 15 juni.
Binnen de energiemarkt heerst er veel onzekerheid. De onrust in landen waaruit wij een belangrijk deel van onze energie halen baart veel energiebedrijven zorgen. Dit zorgt voor sterk wisselende energietarieven en dure lange termijn contracten.
Van Werven is al in staat om een grondverzetwerk volledig emissievrij uit te voeren. Volgens directeur infra Harry Hertsenberg kunnen opdrachtgevers en hoofdaannemers de expertise van hun onderaannemers nog beter benutten. Langjarige contracten bieden daar de ruimte voor. Hij is trots op de nieuwe richtlijn Veilige inzet elektrisch materieel die KOMAT ontwikkelt en op zijn medewerkers die emissievrij werken omarmen.