Logo Bouwend Nederland

Aanpassing rijbewijsregels elektrische busjes vertraagt emissieloze logistiek

Donderdag 7 december 2023

Op 6 december maakte demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief bekend dat per 1 juli 2024 een B-rijbewijs niet meer voldoende is voor bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3.500 en 4.250 kilo. Vanaf 1 juli 2024 is hiervoor een vrachtwagenbewijs nodig.

Samen met Transport & Logistiek Nederland, Koninklijke RAI Vereniging, evofenedex, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen, BOVAG, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden wij het veel te kort dat de gedoogregeling met een half jaar wordt verlengd. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig.

 

Bekijk hier de bekendmaking

 

Met dit besluit dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd. Daarnaast wordt het verder verduurzamen en leefbaarder maken van binnensteden en winkelgebieden vertraagd. De coalitie pleit voor een soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is. De duurzame, stille en schone elektrische bestelauto kan dan gewoon inzet blijven worden en een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de sector.

Richard Massar
Manager communicatie
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Maandag 27 mei 2024
Emission-0 telt al ruim 400 emissievrije materieelstukken

Hoe mooi zou het zijn als we elektrisch materieel gaan delen zodat emissievrij werken voor iedereen betaalbaar is, dacht innovatiemanager Anne Koudstaal van Dura Vermeer. Inmiddels is deelplatform Emission-0 een feit. Hier kan je emissieloos bouw-, transportmaterieel en laadvoorzieningen uit heel Nederland huren en boeken. Met partners als Betuwewind, Ploegam en Van Oord is Dura Vermeer óók bezig om een landelijk dekkend netwerk van laadpleinen voor de bouw uit te rollen.

Vrijdag 24 mei 2024
Warmtemanifest: maak warmtenetten weer HOT

In de toekomst zal ongeveer een kwart tot dertig procent van de warmtevraag met duurzame collectieve warmtenetten worden ingevuld. Deze uitdagende stip aan de horizon kunnen we alléén bereiken, wanneer we constructief samenwerken aan dit gemeenschappelijke doel. Dat is de kernboodschap van het Warmtemanifest, dat gisteren op het Warmtenetwerk Jaarcongres werd overhandigd aan Caroline Kollau, Directeur Energiemarkt en plaatsvervangend DG Klimaat en Energie bij het ministerie van EZK. In het Warmtemanifest worden tien concrete voorstellen gedaan en een uitnodiging om deze samen met de warmtebedrijven, netbeheerders, de bouwsector en overige sectoren op te pakken.

Maandag 20 mei 2024
“Kom bewoners tegemoet bij aanleg warmtenetten”

Warmtenetten zijn in dichtbebouwde gebieden 30% goedkoper dan individuele warmtepompen als je naar de maatschappelijke kosten kijkt. Bovendien wordt het elektriciteitsnet met een warmtenet significant minder zwaar belast. Alleen komt het financiële voordeel momenteel niet bij huishoudens terecht. Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot naar de situatie in Den Haag. NVDE, Stedin, Energiebeheer Nederland en Bouwend Nederland pleiten ervoor dat bewoners meer worden ondersteund.