Logo Bouwend Nederland

Aanpassing rijbewijsregels elektrische busjes vertraagt emissieloze logistiek

Donderdag 7 december 2023

Op 6 december maakte demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief bekend dat per 1 juli 2024 een B-rijbewijs niet meer voldoende is voor bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3.500 en 4.250 kilo. Vanaf 1 juli 2024 is hiervoor een vrachtwagenbewijs nodig.

Samen met Transport & Logistiek Nederland, Koninklijke RAI Vereniging, evofenedex, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen, BOVAG, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden wij het veel te kort dat de gedoogregeling met een half jaar wordt verlengd. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig.

 

Bekijk hier de bekendmaking

 

Met dit besluit dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd. Daarnaast wordt het verder verduurzamen en leefbaarder maken van binnensteden en winkelgebieden vertraagd. De coalitie pleit voor een soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is. De duurzame, stille en schone elektrische bestelauto kan dan gewoon inzet blijven worden en een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de sector.

Richard Massar
Manager communicatie
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Woensdag 8 mei 2024
CROW-richtlijn Warm Mix Asfalt ligt nu ter visie

Vanaf 1 januari 2025 is Warm Mix Asfalt het nieuwe standaard asfaltmengsel. Met het doel om de duurzaamheid van asfaltwegverhardingen te verbeteren en schadelijke emissies te verminderen. Om deze transitie te begeleiden heeft CROW de Richtlijn Warm Mix Asfalt opgesteld. Het gaat om een op zichzelf staande CROW-richtlijn. De richtlijn ligt nu ter visie. Reageren kan tot en met 15 juni.

Woensdag 8 mei 2024
Verzeker je van lage stabiele energieprijzen via Bouwend Nederland partner Atlas Power and Gas

Binnen de energiemarkt heerst er veel onzekerheid. De onrust in landen waaruit wij een belangrijk deel van onze energie halen baart veel energiebedrijven zorgen. Dit zorgt voor sterk wisselende energietarieven en dure lange termijn contracten.

Dinsdag 7 mei 2024
Van Werven: 'Steeds meer machinisten vragen om emissieloos'

Van Werven is al in staat om een grondverzetwerk volledig emissievrij uit te voeren. Volgens directeur infra Harry Hertsenberg kunnen opdrachtgevers en hoofdaannemers de expertise van hun onderaannemers nog beter benutten. Langjarige contracten bieden daar de ruimte voor. Hij is trots op de nieuwe richtlijn Veilige inzet elektrisch materieel die KOMAT ontwikkelt en op zijn medewerkers die emissievrij werken omarmen.