Aanpassing rijbewijsregels elektrische busjes vertraagt emissieloze logistiek
Donderdag 7 december 2023
Op 6 december maakte demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief bekend dat per 1 juli 2024 een B-rijbewijs niet meer voldoende is voor bestuurders van een elektrische bestelbus tussen de 3.500 en 4.250 kilo. Vanaf 1 juli 2024 is hiervoor een vrachtwagenbewijs nodig.
Samen met Transport & Logistiek Nederland, Koninklijke RAI Vereniging, evofenedex, Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen, BOVAG, Techniek Nederland, INretail, VNO-NCW en MKB-Nederland vinden wij het veel te kort dat de gedoogregeling met een half jaar wordt verlengd. Om de benodigde wetgeving in te voeren is minstens een jaar nodig.
Met dit besluit dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd. Daarnaast wordt het verder verduurzamen en leefbaarder maken van binnensteden en winkelgebieden vertraagd. De coalitie pleit voor een soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is. De duurzame, stille en schone elektrische bestelauto kan dan gewoon inzet blijven worden en een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de sector.
Gerelateerd nieuws
Bedrijven die een aanbieding doen waaruit blijkt dat ze aantoonbaar hun best doen om minder CO2 uit te stoten, krijgen van sommige opdrachtgevers een voordeel bij de gunning. De CO2-prestatieladder is dan het instrument om te komen tot concrete en meetbare afspraken in contracten. Wil je meer weten over het nieuwe handboek 4.0?
Momenteel wordt de A1 verbreed tussen Apeldoorn en Twello. De verbreding van dit deel van de A1, een traject van 15 kilometer, is een duurzaam voorbeeld voor toekomstige infraprojecten. Stap voor stap zijn we hier op weg naar een emissieloze, circulaire uitvoering vol nieuwe technieken. Het verduurzamen van de gehele keten maakt dit project uniek. De verbreding van de A1 Apeldoorn-Twello is in april 2025 gereed.
In het project Sterke Lekdijk doet Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden in 2021 een beroep op de innovatiekracht van de betrokken aannemers. Emissievrij werken is een van de ambities. Mourik draagt bij met onder andere twee graafmachines op waterstof en een volledig elektrische knijperwagen met uitrusting.