• Home
  • Actueel
  • Nieuws
  • Sneller aan de beurt dankzij wachtlijstbemiddeling door Zilveren Kruis

Sneller aan de beurt dankzij wachtlijstbemiddeling door Zilveren Kruis

Niels moest een kunstknie: “Na één telefoontje kon ik terecht in een ziekenhuis zonder wachtlijst”

dinsdag 20 juli 2021
Afbeelding Sneller aan de beurt dankzij wachtlijstbemiddeling door Zilveren Kruis

Niels (48) werkt al zijn hele leven in de bouw. Door overgewicht en overbelasting werd de pijn in zijn linkerknie ondraaglijk. “Bij het ziekenhuis waar de huisarts me naar doorverwees, was de wachttijd voor een operatie 9 weken.”

"Ik weet dat ik slechte knieën heb", vertelt Niels. "Maar de slijtage, vooral aan mijn linker knie, werd afgelopen jaren steeds heftiger. Tot het punt dat ik er ’s nachts niet meer van sliep. Ik slikte pijnstillers, kreeg fysiotherapie en zelfs een injectie om de pijn te verminderen. Helaas ging de pijn niet weg. Ik besloot een afspraak te maken bij de huisarts. Hij stuurde me naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto. Daar werd bevestigd dat een operatie helaas niet te voorkomen was. De chirurg zei dat hij kon opereren, maar de wachttijd voor die operatie was 9 weken."

Dankzij wachtlijstbemiddeling 38 dagen eerder aan de beurt

"De huisarts raadde me aan contact op te nemen met mijn zorgverzekeraar Zilveren Kruis, om te kijken of zij iets konden betekenen in het verkorten van de wachtlijst. Zo kwam ik in contact met Zorgcoach Connie. Die heeft in eerste instantie geprobeerd of ik eerder terecht kon bij het eerste ziekenhuis, maar dat ging niet. Toen is ze bij ziekenhuizen in de buurt gaan informeren. Uiteindelijk vond ze een ziekenhuis op een halfuur rijden, waar ik weken eerder terechtkon. Ik was zó opgelucht. Inmiddels is de operatie achter de rug en ben ik grotendeels hersteld. De klachten zijn nog niet helemaal weg, maar het gaat gelukkig de goede kant op. En ik kan weer zonder pijn aan het werk."

Dankzij de inzet van de Zorgcoaches konden verzekerden van Zilveren Kruis in 2020 gemiddeld 38 dagen eerder terecht voor zorg. Bemiddelen tijdens de coronacrisis is lastiger dan in gewone tijden. Maar van alle bemiddelingen slaagt bijna 80%. Zelfs nu.

Snel antwoord op je medische vragen in de app Zilveren Kruis Wijzer

Met de vernieuwde app Zilveren Kruis Wijzer krijg je binnen 25 minuten reactie van een medisch expert. Deze app is voor iedereen toegankelijk, ook als je niet verzekerd bent bij Zilveren Kruis kun je hier gebruik van maken. Zowel overdag als ’s avonds (Nederlandse tijd) staat een medisch specialist voor je klaar. In de app vind je ook gezondheidstips voor bijvoorbeeld reizen in het buitenland en corona. Ontdek hier alles over Zilveren Kruis Wijzer.