Review: Renault Master E-Tech Electric (2022)

Komt twee keer zo ver voor hetzelfde geld

Afbeelding Review: Renault Master E-Tech Electric (2022)
donderdag 10 november 2022

Overweeg je als aannemer om een volledig elektrische bestelbus aan te schaffen? Renault heeft recent de Master E-Tech Electric geïntroduceerd in Nederland, als opvolger van de Master Z.E. bestelwagen. De nieuwe Master komt dankzij een groter accupakket bijna twee keer zo ver als voorheen. AutoRAI voelde de Master E-Tech Electric aan de tand. Lees hier hun review.

Zero-emissiezones

Vanaf 2025 mogen gemeenten vrachtwagens en bestelbusjes met een verbrandingsmotor weren uit de binnenstad. Dit om de luchtkwaliteit te verbeteren en de uitstoot van CO2 te verminderen. Wil je als aannemer toch de binnenstad in met je bus, dan moet hij schoon en duurzaam zijn.

Met dit in het achterhoofd introduceerde Renault in 2018 al in Nederland de Renault Master Z.E. Deze bestelwagen was voorzien van een 33 kWh accupakket, waardoor hij op papier 107 kilometer ver kwam. Voldoende om klussen in de binnenstad uit te voeren, maar zijn inzetbaarheid was toch wat beperkt. In de vernieuwde elektrische Master ligt daarom een accupakket met een capaciteit van 52 kWh, waardoor hij bijna twee keer zo ver komt: 200 kilometer (WLTP).

Laadruimte

Je hoeft je geen zorgen te maken dat de laadruimte vol accu’s ligt en er geen plaats is voor je materiaal en gereedschap. De accu’s zitten namelijk onder de laadvloer. De flinke Renault biedt daarom dezelfde laadruimte als de versies met een verbrandingsmotor: van 8 tot 15 m3. Je kunt kiezen uit vier gesloten bestelversies in drie hoogtes en drie lengtes, met laadvermogens van 3.100, 3.500 en later ook 3.800 kg. Er zijn twee chassis-cabineversies verkrijgbaar in de lengtevarianten L2 of L3. Allemaal volledig elektrisch.

Goede rijpositie

Wanneer we plaats nemen achter het stuur valt één ding meteen op: het overzicht. De zitpositie is uitstekend. Het stuurwiel en de bestuurderstoel kun je eenvoudig verstellen. Erg prettig, want een bus wordt vaak binnen een bedrijf door verschillende mensen gebruikt. De stoelen zitten comfortabel, maar de Master blijft natuurlijk een bus. Je zit dus behoorlijk rechtop en de stoelen zijn relatief kort.

Renault Master E-TECH Electric interieur

Muiststil

De Master is de grootste bestelbus van Renault, toch voelt de elektrische variant niet enorm imposant aan als je achter het stuur zit. Dat komt wellicht omdat je de 2,3-liter grote turbodiesel van de reguliere Master niet hoort ronken. De Master E-Tech Electric is muisstil. Je hoort alleen een kunstmatig gezoem onder de 30 km/u – het zogeheten Acoustic Vehicle Alerting System – zodat fietsers en wandelaars je horen aankomen in de stad.

Parkeren

We kunnen moeilijk ontkennen dat de Master een flinke jongen is. Dankzij parkeersensoren voor- en achter én een achteruitrijcamera hebben we echter weinig moeite om hem achteruit door smalle straatjes te manoeuvreren. Een must-have is de Rear View Assist, een beeldscherm die de functie van de binnenspiegel overneemt en beelden toont van de camera die achterop de bus zit.

Zelfde krachtbron

‘Onder de motorkap’ ligt dezelfde elektromotor als voorheen. Hij is goed voor 76 pk. Dankzij het direct verkrijgbare koppel zoeft de Master er lekker vlot vandoor bij een stoplicht. Maar belangrijker: dankzij het koppel hij heeft geen enkele moeite met een flinke lading in de laadruimte. Schakelen is uiteraard niet nodig. Prettig, als je de hele dag in start-stop-verkeer in de stad opereert.

Opladen

Laden gaat nog steeds via een 1-fase 7,4 kW AC-boordlader, waardoor het accupakket van de Master E-Tech Electric in zo’n vijf uur weer op 80% zit. Wil je dat het laden wat sneller gaat, dan kun je een 22 kW DC-boordlader aanvinken op de optielijst. Het duurt dan zo’n 45 minuten om 50 kilometer bij te laden en anderhalf uur tot 80% acculading.

Opladen Renault Master E-TECH ElectricOpladen Renault Master E-TECH Electric

Ideaal voor fleetowners: Mobilize Fleet Data

Renault heeft de Master E-Tech Electric extra interessant voor fleetowners gemaakt. Die kunnen via Mobilize Fleet Data zien waar hun bussen rijden en informatie over het rijgedrag bekijken. Daarnaast hoef je als beheerder niet meer bij iedere bus te kijken of hij toe is aan een onderhouds- of laadbeurt, want ook die informatie biedt het monitoringsysteem aan. Deze toepassing maakt het leven van een wagenparkbeheerder dus een stuk makkelijker en bovendien krijg je een duidelijk overzicht van de wagenparkkosten.

Ledenvoordeel

De nieuwe Master E-Tech Electric is er vanaf 57.960 euro exclusief BTW. Als lid van Bouwend Nederland profiteer je van een aantrekkelijke korting bij de aanschaf van een nieuwe Renault.

Wil je meer weten over het Renault ledenvoordeel? Bel dan direct naar 079-3252 166 of stel je vraag via onderstaande knop.

Stel je vraag

 

Bron: AutoRAI