Logo Bouwend Nederland

Arbeidsinspectie verscherpt handhaving dieselmotoremissies

Donderdag 11 januari 2024

Veel bouw- en infrabedrijven investeren al volop in schoon en emissieloos bouwen. Met het SEB-convenant ligt er ook een duidelijk tijdspad voor het uitfaseren van fossiel aangedreven materieel. Met deze transitie scherpt de Arbeidsinspectie nu versneld haar handhavingsbeleid dieselmotoremissies aan. Dit geldt in eerste instantie voor machines met een dieselmotor <56kW. Deze moeten voortaan altijd een roetfilter hebben met een effectiviteit van minimaal 95%.

Werknemers die met of in de nabijheid van materieel met een dieselmotor werken, worden blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen. Als werkgever ben je wettelijk verplicht om je werknemers en anderen in de omgeving hiertegen te beschermen. De Nederlandse Arbeidsinspectie zal hier ook strenger op toezien.

 

Concreet betekent dit dat dieselaangedreven machines <56kW per vandaag een effectieve roetfilter moeten hebben. Als de dieselaangedreven machine nog niet vanuit de fabriek een effectief roetfilter heeft, dan moet je deze alsnog aanbrengen (een zogenoemd retrofit roetfilter).

Overzicht van dieselaangedreven machines waarop gehandhaafd wordt

  • Graafmachines, minigravers, wielladers, shovels, schrankladers en vergelijkbare dieselaangedreven machines 1 t/m 3 ton en tot een vermogen van 19kW (alle Stage-Tier klassen).
  • Graafmachines, wielladers en shovels en vergelijkbare dieselaangedreven machines van 19 tot 56kW (t/m 10 ton). Een retrofit filter is bij >19kW niet nodig als de motor voldoet aan de Stage V norm.
  • Trilplaten, trilwalsen en trilstampers.
  • Compressoren, hoogwerkers en aggregaten.
  • Een retrofit filter is bij >19kW niet nodig als de motor voldoet aan de Stage V norm.
  • Een retrofit filter is bij >19kW en <560 kW niet nodig als de motor voldoet aan de Stage V norm.

Vanaf 1 januari 2030 geen dieselaangedreven machines <56 kW meer

Klein materieel mag dan in principe alleen nog elektrisch of waterstof aangedreven zijn. Als een bepaalde machine tegen die tijd nog niet op de markt beschikbaar is, dan zijn emissiearme alternatieven aangedreven op LPG en benzine toegestaan.  

Subsidie beschikbaar voor aanschaf emissieloos materieel

De Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) is er voor de aanschaf van en de ombouw naar emissieloze (uitstootvrije) bouwwerktuigen en bouwvaartuigen door bouwbedrijven. De SSEB is er ook voor de ombouw van bouwwerktuigen en bouwvaartuigen naar emissiearm.

 

Vanaf 5 maart 2024 kun je deze subsidie weer aanvragen. Kijk voor meer informatie op de website van RVO.

Meer weten over de handhaving van de Arbeidsinspectie?

Bekijk dan de nieuwe werkinstructiemodule DME van de Nederlandse Arbeidsinspectie.

Christel Peppelenbos
Beleidsadviseur veiligheid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 30 mei 2024
6 juni: Werksymposium naar meer dagwerk in de infra

Veilig werken aan de weg zonder ongevallen: welke stappen kunnen we zetten. Hoe werken we vanaf de aanbesteding meer samen om het werk goed en veilig te organiseren. Wat zijn de dilemma’s. Tijdens een werksymposium op 6 juni zoeken ondernemers en Rijkswaterstaat samen naar oplossingen. Je bent van harte welkom!

Maandag 13 mei 2024
Van harte welkom bij de KAM-bijeenkomsten in jouw regio

Houd jij je bezig met veiligheid en arbozaken en wil je graag op een laagdrempelige manier kennis opdoen en bovendien vakgenoten ontmoeten? Kom dan vooral eens naar een van de KAM-bijeenkomsten in jouw regio. Tijdens deze bijeenkomsten komen inhoudsdeskundigen een presentatie geven of een praktische workshop geven, zoals dit jaar over verbindend adviseren.

Dinsdag 7 mei 2024
Lancering webtool constructieve veiligheid: Borgr

Tijdens het symposium van Kennisportaal Constructieve Veiligheid (KPCV) op 2 mei in Utrecht werd de nieuwe webtool Borgr met groot enthousiasme gelanceerd. Dura Vermeer heeft aan de wieg gestaan van dit product, dat zijn oorsprong heeft in het ongeval met het instorten van het tribunedak in aanbouw van stadion Grolsch Veste in 2011.