Beheersregime chroom-6 versie 2 is beschikbaar
Vrijdag 6 januari 2023
De tweede versie van het beheersregime bij het werken met chroom-6 houdende verven en coatings is beschikbaar. Dit beheersregime is een handreiking om veilig (chroom-6-houdende) verven/coatings te bewerken en te verwijderen. Het is opgesteld in nauwe samenwerking tussen ProRail, Gasunie, Rijkswaterstaat en het Rijksvastgoedbedrijf en met expertise uit de markt.
Versie 1 van het beheersregime voor chroom-6 werd opgesteld in 2019. Er waren toen nog geen blootstellingsgegevens beschikbaar. Daarom werd gekozen voor een worst-case scenario met een vrij streng pakket van maatregelen.
Nadruk op inhaleerbaar stof
In de paar jaar daarna zijn er metingen verricht om de maatregelen in het beheersregime te onderbouwen. De meetresultaten wezen uit dat niet zozeer chroom-6, maar inhaleerbare stof de kritische factor is. Daarom ligt in dit nieuwe beheersregime de nadruk op het verminderen van risico’s door blootstelling aan inhaleerbaar stof.
Ook bleek uit de meetresultaten dat een aantal maatregelen afgeschaald kan worden. Een uitzondering hierop is het stralen met eenmalig en recyclebaar grit, waarbij maatregelen juist zijn aangescherpt. Verder zijn bij een aantal bewerkingen de maatregelen voor een kledingprocedure en douchen toegevoegd.
Download het document
Je kan het beheersregime chroom-6 versie 2 downloaden vanaf de website van de Rijksoverheid.
Gerelateerd nieuws
Hoe ziet veiligheid in aanbestedingen eruit? Hoe kunnen bedrijven de Veiligheidsladder gebruiken om houding en gedrag te kunnen meten? In de podcast 'Verhalen in Veiligheid' geeft Dea Snoeijer, expert veiligheid in de bouw, antwoord op deze vragen.
In reactie op de toenemende hittegolven en het veranderende klimaat, heeft Volandis in samenwerking met sociale partners AFNL, Bouwend Nederland, CNV, FNV en Waterbouwers een nieuw hitteprotocol ontwikkeld voor de bouw- en infrasector. Dit initiatief biedt een uitgebreide set richtlijnen en maatregelen om veilig te kunnen werken bij hoge temperaturen.
Begin dit jaar kondigde de Nederlandse Arbeidsinspectie aan strenger te handhaven op de blootstelling aan dieselmotorenemissie. We hebben hierover - samen met andere branches – enkele keren met de inspectie gesproken. Het beleid blijft onveranderd, maar we helpen je graag op weg.