Campagnenieuws: beroepskeuzetest voor switchers live
Dinsdag 27 mei 2025
De mogelijkheden binnen de bouw en infra zijn groot. Veel mensen die niet in de bouw of infra werken vragen zich af of deze sector bij hen past. Misschien stellen ze je wel vragen als je langs het voetbalveld staat, op een bbq of een verjaardag. Goed nieuws; met de beroepskeuzetest die de campagne JIJ gaat het maken lanceert geef je deze switcher direct een antwoord. Na het beantwoorden van een paar vragen krijg je een rits aan beroepen en suggesties om direct de switch te maken. De lancering van de nieuwe campagne is in mei gestart. In juni activeren we de beroepskeuzetest.
Hoe ziet de campagne eruit?
In mei en juni motiveren we opnieuw switchers met de -JIJ gaat het maken campagne- om de overstap naar de Bouw & Infra te maken. We hebben de materialen uit de bekende campagne iets aangepast en lanceren de nieuwe beroepskeuzetest! Bedankt aan de collega's van Volandis voor het slimme denkwerk hiervoor.
Wat is het doel?
Zoveel mogelijk potentiële switchers bereiken via Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn en Google Ads. In de eerste fase van de campagne informeren en motiveren we vooral, en vanaf juni moedigen we actief aan om de beroepskeuzetest te doen.
Bekijk hier de materialen en de test zelf vind je hier.
Over de campagne JIJ gaat het maken
Met deze promotie laten cao-partijen aan jongeren en zij-instromers (switchers) zien dat ze in de bouw en infra kunnen werken aan hun eigen toekomst én aan die van Nederland. De Stichting JIJ Bouw en Infra zorgt voor de coördinatie tussen alle partijen. Het is niet alleen belangrijk om de sector te promoten, maar daarnaast werken we aan allerlei andere zaken die hiermee te maken hebben. Zo investeren we ook in het verbeteren van de overstap naar een baan in de bouw en infra. Bijvoorbeeld met meer begeleiding voor switchers en door scholing beter te laten aansluiten bij de wensen van toekomstige werknemers én bedrijven. Daarnaast zetten de werkgevers- en werknemersorganisaties zich in om huidige werknemers voor de sector te behouden.
Kijk op JIJ gaat het maken
Gerelateerd nieuws
Werkgevers in de bouw en infra willen dat hun mensen gezond en gemotiveerd hun pensioen halen. Hoe pak je dat aan in een sector met zwaar werk en personeelstekorten? Volgens Guido Welter van het Nationaal Platform Duurzame Inzetbaarheid (NPDI) is duurzame inzetbaarheid een gezamenlijke opdracht van individu, leidinggevende, groep en organisatie. Biggelaar Groep, een infrabedrijf uit Gelderland, introduceerde het programma Big Fit. Wat houdt dat in?
'De bouw maakt het' is vanaf 1 juli ook te vinden op TikTok. Het doel: een nog breder Nederlands publiek bereiken met herkenbare, creatieve en toegankelijke content die bijdraagt aan een positiever en actueler beeld van de bouw- en infrasector.
In april 2025 heeft onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van ons een onderzoek gedaan naar het imago van de bouw en infra. Het gaat om een herhaalmeting van eerdere onderzoeken in 2020 en 2021. De Nederlander heeft nog altijd een positief beeld van de sector, het beeld is zelfs positiever ten opzichte van de vorige meting. Opvallende ontwikkeling is dat de kennis en houding ten opzichte van de arbeidsvoorwaarden is verbeterd, meer mensen in de sector willen werken en dat het beeld van de infra vollediger is, al is het nog altijd minder ingevuld dan dat van de bouw.