1. Home
  2. Nieuws
  3. Bouwbedrijven en transporteur slaan handen ineen tegen aanrijdgevaar op de bouwplaats

Bouwbedrijven en transporteur slaan handen ineen tegen aanrijdgevaar op de bouwplaats

Woensdag 6 maart 2024

Eén van de Top 5 risico’s in de infrasector is aanrijdgevaar tussen medewerkers en groot rijdend materieel op bouwplaatsen. Heijmans, Dura Vermeer en Millenaar & Van Schaik Transport roepen daarom de infrasector op om hun vernieuwende ideeën te pitchen ter voorkoming van aanrijdgevaar op de bouwplaats. Op de Bewust Veilig-dag 2024, 27 maart 2024, organiseren de drie bedrijven een innovatiemiddag in de stijl van ‘Dragons Den’. Bedrijven of individuen kunnen hun ideeën pitchen. De meest haalbare ideeën gaan de bedrijven verder uitwerken, testen en als het tot een oplossing leidt beschikbaar stellen voor de gehele infrasector.

"Veiligheid heeft een grote prioriteit in de bouw- en infrasector, maar toch vinden er nog ernstige ongevallen plaats. In 2023 heeft er zelfs een dodelijk ongeval plaatsgevonden waarbij iemand door een achteruitrijdende vrachtauto is overreden. Dat is een zeer trieste situatie die wij te allen tijde willen voorkomen,” zegt Werner van Eck, directeur Veiligheid bij Heijmans.

Maatregelen en beleid

In 2019 is het beleid reductieaanrijdgevaar opgesteld, met als uitgangspunt het toepassen van de arbeidshygiënische strategie om het risico te elimineren of minimaliseren. Scheid mens en materieel, voorkom achteruitrijden, zorg voor voldoende verlichting en draag zelf ook altijd zichtbaarheidskleding.

 

"Ondanks de maatregelen, de aandacht die we geven aan het voorkomen van aanrijdgevaar en het beleid reductie aanrijdgevaar, vinden er nog steeds dodelijke ongevallen plaats met achteruitrijdend materieel. Het is niet voor niets een van de Top 5 risico’s binnen de Governance Code Veiligheid in de bouw. Daarom willen dit gaan verbeteren en roepen we op tot vernieuwende ideeën," vertelt Mathijs Bakker, Manager Veiligheid bij Dura Vermeer.

Oplossingsrichting

Eén van de mogelijke verbeteringen is het optimaliseren van de aanrijdbeveiliging van groot (achteruit) rijdend materieel. Menig materieel is inmiddels uitgerust met akoestische signalering, radar of (360-graden zicht) camera’s. Deze middelen grijpen nog niet actief (autonoom) in en zijn afhankelijk van de waarneming van de bestuur of omstander. Vernieuwende ideeën liggen op het terrein van middelen die de bestuurder helpen, door waar nodig direct in te grijpen, maar die wel te combineren zijn met bouw- en transportwerkzaamheden.

 

"Het beste idee, of hopelijk meer dan één, gaan we samen verder ontwikkelen en direct op ons materieel uitproberen. Wij doen dit alle drie zonder winstoogmerk, ons doel is het voorkomen van ongevallen," licht Dirk Jan van Schaik toe van Millenaar & Van Schaik Transport.

Pitchen

Bedrijven of individuen kunnen hun vernieuwende idee opgeven via slimmeinfra.nl tot 21 maart 2024. Zij zullen tijdens de innovatiemiddag in Zaltbommel hun idee pitchen ten overstaan van de juryleden, Werner van Eck van Heijmans, Mathijs Bakker van Dura Vermeer en Dirk Jan van Schaik van Millenaar & Van Schaik Transport. Zij kiezen één of meerdere ideeën uit om uit te werken en te testen.

Christel Peppelenbos
Beleidsadviseur veiligheid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 14 januari 2025
Nieuwe CROW-aanbeveling om staalcorrosie te voorkomen

CROW introduceert de nieuwe CROW-CUR Aanbeveling 130:2024 met oplossingen om betonconstructies beter te beschermen tegen corrosie van staal. Deze aanbeveling vervangt CUR-Aanbeveling 45 uit 1996 en sluit aan op de nieuwste Europese normen, praktijkervaringen en bewezen technieken. Doel is om de veiligheid van betonconstructies zoals bruggen, parkeergarages en viaducten beter te borgen.

Maandag 6 januari 2025
De Arbeidsinspectie gaat extra inspecteren bij straatwerk

De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat de komende twee jaar extra inspecteren bij straatwerk. Het gaat daarbij om fysieke belasting en kwartstof. Andries van de Bunt van bestratingsbedrijf Van de Bunt heeft veel ervaring met het verminderen van de fysieke belasting van zijn medewerkers. Hij benadrukt het belang van een goed straatwerkplan in de ontwerpfase.

Maandag 30 december 2024
Leidraad voor veilig en gezond werken in tunnels

Het werken in tunnels brengt specifieke risico’s voor de arbeidsveiligheid met zich mee. Daarom heeft het COB een leidraad ontwikkeld voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in tunnels. De leidraad biedt een overzicht van de mogelijke arbeidsrisico’s en bijpassende beheersmaatregelen voor onder meer aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker.