1. Home
  2. Nieuws
  3. Bouwbedrijven en transporteur slaan handen ineen tegen aanrijdgevaar op de bouwplaats

Bouwbedrijven en transporteur slaan handen ineen tegen aanrijdgevaar op de bouwplaats

Woensdag 6 maart 2024

Eén van de Top 5 risico’s in de infrasector is aanrijdgevaar tussen medewerkers en groot rijdend materieel op bouwplaatsen. Heijmans, Dura Vermeer en Millenaar & Van Schaik Transport roepen daarom de infrasector op om hun vernieuwende ideeën te pitchen ter voorkoming van aanrijdgevaar op de bouwplaats. Op de Bewust Veilig-dag 2024, 27 maart 2024, organiseren de drie bedrijven een innovatiemiddag in de stijl van ‘Dragons Den’. Bedrijven of individuen kunnen hun ideeën pitchen. De meest haalbare ideeën gaan de bedrijven verder uitwerken, testen en als het tot een oplossing leidt beschikbaar stellen voor de gehele infrasector.

"Veiligheid heeft een grote prioriteit in de bouw- en infrasector, maar toch vinden er nog ernstige ongevallen plaats. In 2023 heeft er zelfs een dodelijk ongeval plaatsgevonden waarbij iemand door een achteruitrijdende vrachtauto is overreden. Dat is een zeer trieste situatie die wij te allen tijde willen voorkomen,” zegt Werner van Eck, directeur Veiligheid bij Heijmans.

Maatregelen en beleid

In 2019 is het beleid reductieaanrijdgevaar opgesteld, met als uitgangspunt het toepassen van de arbeidshygiënische strategie om het risico te elimineren of minimaliseren. Scheid mens en materieel, voorkom achteruitrijden, zorg voor voldoende verlichting en draag zelf ook altijd zichtbaarheidskleding.

 

"Ondanks de maatregelen, de aandacht die we geven aan het voorkomen van aanrijdgevaar en het beleid reductie aanrijdgevaar, vinden er nog steeds dodelijke ongevallen plaats met achteruitrijdend materieel. Het is niet voor niets een van de Top 5 risico’s binnen de Governance Code Veiligheid in de bouw. Daarom willen dit gaan verbeteren en roepen we op tot vernieuwende ideeën," vertelt Mathijs Bakker, Manager Veiligheid bij Dura Vermeer.

Oplossingsrichting

Eén van de mogelijke verbeteringen is het optimaliseren van de aanrijdbeveiliging van groot (achteruit) rijdend materieel. Menig materieel is inmiddels uitgerust met akoestische signalering, radar of (360-graden zicht) camera’s. Deze middelen grijpen nog niet actief (autonoom) in en zijn afhankelijk van de waarneming van de bestuur of omstander. Vernieuwende ideeën liggen op het terrein van middelen die de bestuurder helpen, door waar nodig direct in te grijpen, maar die wel te combineren zijn met bouw- en transportwerkzaamheden.

 

"Het beste idee, of hopelijk meer dan één, gaan we samen verder ontwikkelen en direct op ons materieel uitproberen. Wij doen dit alle drie zonder winstoogmerk, ons doel is het voorkomen van ongevallen," licht Dirk Jan van Schaik toe van Millenaar & Van Schaik Transport.

Pitchen

Bedrijven of individuen kunnen hun vernieuwende idee opgeven via slimmeinfra.nl tot 21 maart 2024. Zij zullen tijdens de innovatiemiddag in Zaltbommel hun idee pitchen ten overstaan van de juryleden, Werner van Eck van Heijmans, Mathijs Bakker van Dura Vermeer en Dirk Jan van Schaik van Millenaar & Van Schaik Transport. Zij kiezen één of meerdere ideeën uit om uit te werken en te testen.

Christel Peppelenbos
Beleidsadviseur veiligheid
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 10 juni 2025
Verkeer raast over A2: werken op vluchtstrook moet structureel veiliger

Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.

Dinsdag 10 juni 2025
Waardevolle inbreng tijdens bijeenkomsten over veilig straatwerk

De Nederlandse Arbeidsinspectie inspecteert dit jaar en in 2026 op fysieke belasting bij straatwerk. Er wordt nog te vaak handmatig bestraat, waar machinaal of mechanisch mogelijk was. We organiseerden samen met Straatwerk Nederland en MKB Infra twee bijeenkomsten om inbreng op te halen voor onze vervolgstappen.

Dinsdag 10 juni 2025
Leren van elkaar en bouwen aan veiligheidscultuur

Op dinsdag 3 juni kwam de contactgroep VGM KAM van Regio Randstad Noord bijeen bij Van der Valk Oostzaan-Amsterdam. Deze bijeenkomst, die twee keer per jaar wordt georganiseerd, werd bijgewoond door een groep van twintig KAM-managers en veiligheidskundigen uit de regio. "Er heerst altijd een heel open sfeer tijdens deze middagen", aldus Lenneke Neef, adviseur sociale zaken bij Bouwend Nederland en organisator van de bijeenkomst. "We komen bij elkaar om van elkaar te leren en samen de veiligheid binnen onze sector op een hoger plan te tillen."