1. Home
  2. Nieuws
  3. Bouwhub den bosch een duurzaam knooppunt voor bouwlogistiek

Bouwhub Den Bosch: een duurzaam knooppunt voor bouwlogistiek

Donderdag 19 september 2024

De weg naar emissieloos bouwen kent hobbels. Soms voel je een regelrecht 'au, maar we gaan het tóch doen, want emissieloos is de toekomst, zegt Hein van Boxtel, algemeen directeur van Van Boxtel Groep in Heeswijk. Hij realiseerde samen met partner SMART HUB Logistics een Bouwhub aan de rand van Den Bosch: een knooppunt van waaruit duurzame bouwlogistiek wordt georganiseerd.

Bij schoner bouwen gaat het al snel over elektrificering van materieel. Hein van Boxtel denkt liever breder, in de voetsporen van zijn opa. "Die begon in 1938 met paard en wagen. Hij had weinig te besteden en werkte dus zo efficiënt mogelijk. Dat zit ons als familiebedrijf in de genen. Waarom drie busjes de stad in laten rijden als alles ook in één past?"

Duurzaamheidsstrategie als drijfveer

Van Boxtel houdt zich bezig met grond-, weg- en waterbouw, sloopwerken en transport en logistiek. Het bedrijf heeft vijftig medewerkers. De Bossche Bouwhub is een spin-off van hun duurzaamheidsstrategie, vertelt Van Boxtel. Het logistiek knooppunt van 10.000 vierkante meter ligt aan de rand van de stad. "We delen onze kennis en de middelen met de logistieke expertise en de locatie van SMART HUB Logistics. Leveranciers kunnen materialen voor binnenstedelijke bouwprojecten met volle ladingen afleveren bij en opslaan in de Bouwhub. Van daaruit worden ze op afroep in de gewenste volgorde en hoeveelheden afgeleverd op de bouwlocaties. Bij het uitleveren proberen we zoveel mogelijk te combineren, om CO2 te besparen."

Overgang naar elektrische vrachtwagens

De materialen worden nu nog met dieselvrachtwagens naar de plaats van bestemming gebracht. "We gebruiken wel biodiesel, met 89 procent minder CO2-uitstoot dan gewone diesel. De eerste elektrische vrachtwagen is in bestelling. Die hopen we volgend jaar in gebruik te nemen."
Het moment van instappen in elektrificering is een lastige puzzel, zegt Van Boxtel. "Alleen al vanwege opa’s uitgangspunt: eerst opmaken wat je hebt. Wat doe je als je huidige materieel nog niet is afgeschreven? Daarnaast: je wilt voorloper zijn, maar te veel voorsprong kan remmend werken. We weten nu al dat die eerste elektrische truck per saldo geen rendement gaat opleveren. Wat we er wel mee gaan verdienen, is leergeld: kijken hoe het werkt met laden en draaiduur, chauffeurs ermee opleiden. Daar kunnen we bij de volgende truck ons voordeel mee doen."

Rol van opdrachtgevers in verduurzaming

Om vaart te maken met verduurzaming, is de medewerking van opdrachtgevers nodig. "Een opdrachtgever die ambitieuze doelen uitspreekt, maar vervolgens de laagste prijs als belangrijkste gunningscriterium heeft – dat is echt een ‘au’. Gelukkig hebben we heel goede ervaringen met woningcorporaties en hun gecontracteerde aannemers. Zij hebben een verduurzamingsopdracht en willen die ook nog eens heel duurzaam uitvoeren. Ze kijken dus niet alleen naar materiaal, maar ook naar vervoer. Zij zijn momenteel de kurken waarop de Bouwhub drijft, op weg naar een kostendekkende toekomst. De overheden zullen hopelijk volgen."

Duidelijkheid cruciaal voor investeringen

Waar Van Boxtel daarnaast behoefte aan heeft, is duidelijkheid. "We hebben wel een routekaart naar zero emissie in 2030, maar het lijkt alsof er nog best een escape kan komen. Alsof we een marathon aan het lopen zijn, waarbij we in 2029 in de verte misschien wel twee bewindslieden zien, die de finishvlag ineens 5 kilometer verderop zetten. Dat is funest voor de investeringsbereidheid van mkb’ers zoals wij. Wij kunnen ons geld maar één keer uitgeven."

Van uitstel geen afstel maken

Van Boxtel hoopt dat die duidelijkheid er snel komt. Over technologische en praktische hobbels zit hij niet in. "Dat is nu eenmaal transitie. Ik zou tegen collega-bedrijven willen zeggen: er is altijd wel een reden om iets níet te doen, kijk wat wél kan en doe dat."

Ivo van Zon
Beleidsadviseur zero-emissie
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 8 juli 2025
Nieuwe publicatie geeft handvatten om energierenovatie te standaardiseren

Steeds meer woningcorporaties en bouwbedrijven kiezen voor gestandaardiseerde renovatieprocessen en oplossingen die zorgen voor snelheid, voorspelbaarheid en schaalvoordeel. De praktijkverhalen lees je in onze nieuwe publicatie Een overzicht van renovatietreintjes in de corporatiesector. De publicatie is op 26 juni gepresenteerd aan de Contactgroep Vastgoedonderhoud en werd enthousiast ontvangen.

Vrijdag 4 juli 2025
Verduurzaam je materieel met SSEB-subsidie

De bouwsector staat midden in een uitdagende transitie naar emissieloos bouwen. Met de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) kunnen bedrijven in de bouwsector subsidie aanvragen voor de aanschaf of ombouw van emissieloos bouwmaterieel, zoals elektrische graafmachines of mobiele hijskranen. Met maximaal €1.000.000 subsidie per onderneming per jaar is de SSEB een aantrekkelijke regeling voor duurzame investeringen. Aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 30 oktober 2025 maar hierbij geldt: op is op. Gezien de populariteit van de regeling adviseren we je om snel in actie te komen.

Vrijdag 4 juli 2025
Onze inzet bij het debat over energiebesparing en een betaalbare energierekening voor huishoudens

Nederland heeft afgesproken in 2050 klimaatneutraal te zijn. Dat kan alleen als verduurzaming van gebouwen, infrastructuur en het energiesysteem sneller van de grond komt. Samen met overheden, netbeheerders, woningcorporaties en marktpartijen werken wij daar elke dag aan. Door de vraag naar energie in de gebouwde omgeving te verlagen wordt er minder CO2 uitgestoten, zijn er minder fossiele brandstoffen nodig en verlichten we de druk op het volle stroomnet. Minder energie nodig hebben verlaagt bovendien de energiekosten voor huishoudens en bedrijven. Gisteren debatteerde de Tweede Kamer hierover en dit was onze inzet.