Deel jouw VIB’s en draag bij aan een veilige sector
Woensdag 13 maart 2024
Wil jij als werkgever een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van dé nieuwe tool om blootstelling aan gevaarlijke stoffen te herkennen en voorkomen? Dat kan! De Schadelijke Stoffen Assistent is vanaf september 2024 volledig beschikbaar, maar daar hebben wij jouw hulp bij nodig.
Om straks een vliegende start te maken, verzamelt Volandis nu alvast zo veel mogelijk veiligheidsinformatie van producten die in de bouw en infra gebruikt worden. Deze worden direct in de tool geladen, zodat gebruikers er straks direct over kunnen beschikken.
Nog geen veiligheidsinformatiebladen (VIB’s) van de producten die jullie gebruiken? Vraag deze op bij de leverancier. Heb jij al wel digitale VIB’s die niet ouder zijn dan 3 jaar? Deel ze met ons, wij zorgen dat ze straks voor jou en alle collega-bedrijven uit de bedrijfstak beschikbaar zijn. Zo helpen we elkaar op weg!
Stuur een mail naar vib@volandis.nl waarin je aangeeft dat je VIB’s wilt delen.
Gerelateerd nieuws
CROW introduceert de nieuwe CROW-CUR Aanbeveling 130:2024 met oplossingen om betonconstructies beter te beschermen tegen corrosie van staal. Deze aanbeveling vervangt CUR-Aanbeveling 45 uit 1996 en sluit aan op de nieuwste Europese normen, praktijkervaringen en bewezen technieken. Doel is om de veiligheid van betonconstructies zoals bruggen, parkeergarages en viaducten beter te borgen.
De Nederlandse Arbeidsinspectie gaat de komende twee jaar extra inspecteren bij straatwerk. Het gaat daarbij om fysieke belasting en kwartstof. Andries van de Bunt van bestratingsbedrijf Van de Bunt heeft veel ervaring met het verminderen van de fysieke belasting van zijn medewerkers. Hij benadrukt het belang van een goed straatwerkplan in de ontwerpfase.
Het werken in tunnels brengt specifieke risico’s voor de arbeidsveiligheid met zich mee. Daarom heeft het COB een leidraad ontwikkeld voor de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) in tunnels. De leidraad biedt een overzicht van de mogelijke arbeidsrisico’s en bijpassende beheersmaatregelen voor onder meer aanrijdingsgevaar, ondermaatse luchtkwaliteit, communicatie, noodsituaties, brand, vergroot effectgebied van raakvlakrisico’s en werken in het donker.