Fietsersbond en Bouwend Nederland: veiligheid fietsroutes niet op orde
Dinsdag 3 juni 2025
Op veel plekken in Nederland zijn fietsroutes onveilig. Te smalle fietspaden, wegen met snelheden van 50, 60 en tot wel 80 kilometer per uur zonder aparte fietspaden en gevaarlijke oversteekplaatsen vormen een gevaar voor fietsers. Uit het onderzoek Verkeersveiligheid fietsroutes in Nederland dat Sweco uitvoerde in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland, blijkt dat een investering van €2,3 miljard de komende 30 jaar ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kan voorkomen. Samen met de Fietsersbond roepen we de Tweede Kamer op te investeren in fietsroutes om de veiligheid van fietsers te verbeteren.
Bekijk hier het landelijke rapport met de onderzoeksresultaten. Onderaan dit artikel zijn per provincie de rapporten beschikbaar.
Levens sparen
Esther van Garderen, directeur Fietsersbond: "Elk verkeersongeval is er één te veel. Dit onderzoek laat zien dat veiligere fietspaden levens kunnen redden. Bovendien zorgen veilige fietspaden ervoor dat veel meer mensen voor de fiets kiezen. Dat is niet alleen een gezonde en duurzame keuze, maar bevordert ook het welzijn en geluk van iedereen".
Arno Visser, onze voorzitter: "Iedereen kent het onaangename gevoel van fietsen op een te smal fietspad waar auto's langsscheuren. Dat voelt niet alleen onprettig maar het is vooral onveilig. Zeker vanwege de toegenomen drukte op de weg. Uit dit onderzoek wordt nu duidelijk dat een financiële investering verstandig is en ook levens spaart".
Gemengde wegen
Er is een aantal factoren die bijdraagt aan de veiligheid van fietsroutes. Eén van de grootste risico's zijn gemengde wegen (waar auto's en fietsers dezelfde rijbaan delen) met snelheden van 50, 60 of zelfs 80 kilometer per uur. De snelheidsverschillen zijn hier te groot, en afslaande automobilisten zien fietsers op dergelijke wegen sneller over het hoofd. Een oplossing hiervoor is het creëren van een vrijliggend fietspad.
Aandeel gemengde 50 kilometer wegen
In het onderzoek van Sweco zijn alle gemeenten met drukke fietspaden – meer dan 150 fietsers per dag – onder de loep genomen. Een aantal wegbeheerders scoort goed, waaronder gemeente Raalte, gemeente West Maas en Waal en gemeente Achtkarspelen. In totaal zijn er 15 gemeenten die zeer goed scoren doordat ze maar een klein aandeel gemengde 50 kilometer per uur wegen hebben.
Relatief gezien scoren de volgende wegbeheerders slecht op gebied van gemengde 50 kilometer per uur wegen waar fietsers en auto's de weg delen: gemeente Westerwolde, gemeente Valkenburg aan de Geul en gemeente Staphorst.
Hoe smaller, hoe meer ongelukken
Ook de breedte van fietspaden is van belang voor de veiligheid. Hoe smaller het fietspad, hoe meer ongelukken er gebeuren. In het onderzoek is gekeken naar fietspaden die tussen de één en twee meter te smal zijn. Wegbeheerders die relatief het grootste aandeel te smalle fietspaden hebben zijn gemeenten Lochem, Haaksbergen en Dinkelland. Wegbeheerders die juist goed scoren op brede fietspaden zijn onder andere gemeenten Roerdalen, Dongen en Reusel-de Mierden. In totaal zijn er 19 wegbeheerders die zeer goed scoren op brede fietspaden.
€2,3 miljard investering
Het onderzoek concludeert dat een eenmalige investering van ruim €2,3 miljard nodig is voor het realiseren van veilige fietsroutes in Nederland voor de drukste fietsroutes (met meer dan 150 fietsers per dag). Dit bedrag is nodig om aanpassingen te maken zoals het aanleggen van vrijliggende fietspaden, het verbreden van fietspaden of het verwijderen van parkeervakken langs fietspaden. Daar tegenover staat dat de veiligheid van fietsers wordt verbeterd en naar schatting maar liefst ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kunnen worden bespaard over een periode van 30 jaar. Hiermee wordt gedurende die 30 jaar naar schatting €9,1 miljard aan kosten bespaard die gemoeid gaan met verkeersgewonden en verkeersdoden.
Fietsersbond en Bouwend Nederland deden in augustus 2023 al gezamenlijk onderzoek naar de veiligheid van fietsroutes naar middelbare scholen. Lees de uitkomst van dat onderzoek hier.
Rapporten per provincie
Foto: DigiDaan
Gerelateerd nieuws
Nederland staat voor de grootste instandhoudingsopgave ooit. Bruggen, tunnels, sluizen en wegen zijn massaal aan het einde van hun levensduur. Storingen, afsluitingen en vertragingen nemen toe, en zonder actie komt de veiligheid én de economie in gevaar. Daarom heeft Rijkswaterstaat voor het eerst een Meerjarenplan Instandhouding (2025–2030) opgesteld. Een belangrijke stap richting meer transparantie, betere samenwerking en het aanpakken van achterstallig onderhoud. Maar het laat ook iets anders zien: we zitten in de gevarenzone.
Bij VolkerWessels Materieel & Logistiek draait alles om slimme en praktische ondersteuning op de bouwplaats. Zo leveren zij nu ook zonnebrandcrème aan alle operationele werklocaties. Daarmee maken ze het medewerkers wel heel gemakkelijk om te smeren.
De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft aangekondigd vanaf september 2025 extra te handhaven op fysieke belasting bij werkzaamheden in de afbouwsector. Vanaf september gebeurt dat bij het leggen van zandcementdekvloeren en stukadoorswerkzaamheden. Vanaf januari 2026 bij plafond- en wandmonteurs en (gips)blokkenstellers. Als je dit werk als (hoofd)aannemer uitbesteedt, moet je je ervan vergewissen dat het werk veilig en gezond wordt uitgevoerd. Zo niet, dan loop je het risico dat het werk wordt stilgelegd.