1. Home
  2. Nieuws
  3. Fietsersbond en bouwend nederland veiligheid fietsroutes niet op orde

Fietsersbond en Bouwend Nederland: veiligheid fietsroutes niet op orde

Dinsdag 3 juni 2025

Op veel plekken in Nederland zijn fietsroutes onveilig. Te smalle fietspaden, wegen met snelheden van 50, 60 en tot wel 80 kilometer per uur zonder aparte fietspaden en gevaarlijke oversteekplaatsen vormen een gevaar voor fietsers. Uit het onderzoek Verkeersveiligheid fietsroutes in Nederland dat Sweco uitvoerde in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland, blijkt dat een investering van €2,3 miljard de komende 30 jaar ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kan voorkomen. Samen met de Fietsersbond roepen we de Tweede Kamer op te investeren in fietsroutes om de veiligheid van fietsers te verbeteren.

Bekijk hier het landelijke rapport met de onderzoeksresultaten. Onderaan dit artikel zijn per provincie de rapporten beschikbaar.

Levens sparen

Esther van Garderen, directeur Fietsersbond: "Elk verkeersongeval is er één te veel. Dit onderzoek laat zien dat veiligere fietspaden levens kunnen redden. Bovendien zorgen veilige fietspaden ervoor dat veel meer mensen voor de fiets kiezen. Dat is niet alleen een gezonde en duurzame keuze, maar bevordert ook het welzijn en geluk van iedereen".

Arno Visser, onze voorzitter: "Iedereen kent het onaangename gevoel van fietsen op een te smal fietspad waar auto's langsscheuren. Dat voelt niet alleen onprettig maar het is vooral onveilig. Zeker vanwege de toegenomen drukte op de weg. Uit dit onderzoek wordt nu duidelijk dat een financiële investering verstandig is en ook levens spaart".

Gemengde wegen

Er is een aantal factoren die bijdraagt aan de veiligheid van fietsroutes. Eén van de grootste risico's zijn gemengde wegen (waar auto's en fietsers dezelfde rijbaan delen) met snelheden van 50, 60 of zelfs 80 kilometer per uur. De snelheidsverschillen zijn hier te groot, en afslaande automobilisten zien fietsers op dergelijke wegen sneller over het hoofd. Een oplossing hiervoor is het creëren van een vrijliggend fietspad. 

Aandeel gemengde 50 kilometer wegen

In het onderzoek van Sweco zijn alle gemeenten met drukke fietspaden – meer dan 150 fietsers per dag – onder de loep genomen. Een aantal wegbeheerders scoort goed, waaronder gemeente Raalte, gemeente West Maas en Waal en gemeente Achtkarspelen. In totaal zijn er 15 gemeenten die zeer goed scoren doordat ze maar een klein aandeel gemengde 50 kilometer per uur wegen hebben.

Relatief gezien scoren de volgende wegbeheerders slecht op gebied van gemengde 50 kilometer per uur wegen waar fietsers en auto's de weg delen: gemeente Westerwolde, gemeente Valkenburg aan de Geul en gemeente Staphorst. 

Hoe smaller, hoe meer ongelukken

Ook de breedte van fietspaden is van belang voor de veiligheid. Hoe smaller het fietspad, hoe meer ongelukken er gebeuren. In het onderzoek is gekeken naar fietspaden die tussen de één en twee meter te smal zijn. Wegbeheerders die relatief het grootste aandeel te smalle fietspaden hebben zijn gemeenten Lochem, Haaksbergen en Dinkelland. Wegbeheerders die juist goed scoren op brede fietspaden zijn onder andere gemeenten Roerdalen, Dongen en Reusel-de Mierden. In totaal zijn er 19 wegbeheerders die zeer goed scoren op brede fietspaden. 

€2,3 miljard investering

Het onderzoek concludeert dat een eenmalige investering van ruim €2,3 miljard nodig is voor het realiseren van veilige fietsroutes in Nederland voor de drukste fietsroutes (met meer dan 150 fietsers per dag). Dit bedrag is nodig om aanpassingen te maken zoals het aanleggen van vrijliggende fietspaden, het verbreden van fietspaden of het verwijderen van parkeervakken langs fietspaden. Daar tegenover staat dat de veiligheid van fietsers wordt verbeterd en naar schatting maar liefst ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kunnen worden bespaard over een periode van 30 jaar. Hiermee wordt gedurende die 30 jaar naar schatting €9,1 miljard aan kosten bespaard die gemoeid gaan met verkeersgewonden en verkeersdoden. 

Fietsersbond en Bouwend Nederland deden in augustus 2023 al gezamenlijk onderzoek naar de veiligheid van fietsroutes naar middelbare scholen. Lees de uitkomst van dat onderzoek hier

Rapporten per provincie

Foto: DigiDaan

Richard Massar
Manager communicatie
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 13 juni 2025
Op de bres voor veiligheid ingehuurd personeel

Bouw- en infrabedrijven werken vaak aan grote projecten, met inzet van ingehuurd personeel. Om ook hún veiligheid te garanderen, is meer aandacht nodig voor diploma’s en certificaten, betrokkenheid bij instructies, cultuurverschillen en taalbarrières. Eind mei verkenden organisaties en de bouw- en uitzendbranche tijdens een bijeenkomst gezamenlijk oplossingen. Die worden de komende periode getoetst in de praktijk.

Vrijdag 13 juni 2025
Tussen ideaal en realiteit: duurzaam werken in de praktijk

Duurzaamheid is een hot topic in onze sector, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan het ideaal. Zeker bij onderhoudswerk en renovatie is het niet altijd mogelijk om volledig circulair te werken. Toch zijn er bedrijven die binnen de grenzen van een opdracht creatief en bewust met materiaalkeuzes omgaan. Anton Donker van Agado Van Gameren laat zien hoe het in de praktijk werkt: balanceren tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, maar hoe duurzaam kun je écht zijn als je werkt met wat er al staat?

Dinsdag 10 juni 2025
Verkeer raast over A2: werken op vluchtstrook moet structureel veiliger

Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.