1. Home
  2. Nieuws
  3. Fietsersbond en bouwend nederland veiligheid fietsroutes niet op orde

Fietsersbond en Bouwend Nederland: veiligheid fietsroutes niet op orde

Dinsdag 3 juni 2025

Op veel plekken in Nederland zijn fietsroutes onveilig. Te smalle fietspaden, wegen met snelheden van 50, 60 en tot wel 80 kilometer per uur zonder aparte fietspaden en gevaarlijke oversteekplaatsen vormen een gevaar voor fietsers. Uit het onderzoek Verkeersveiligheid fietsroutes in Nederland dat Sweco uitvoerde in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland, blijkt dat een investering van €2,3 miljard de komende 30 jaar ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kan voorkomen. Samen met de Fietsersbond roepen we de Tweede Kamer op te investeren in fietsroutes om de veiligheid van fietsers te verbeteren.

Bekijk hier het landelijke rapport met de onderzoeksresultaten. Onderaan dit artikel zijn per provincie de rapporten beschikbaar.

Levens sparen

Esther van Garderen, directeur Fietsersbond: "Elk verkeersongeval is er één te veel. Dit onderzoek laat zien dat veiligere fietspaden levens kunnen redden. Bovendien zorgen veilige fietspaden ervoor dat veel meer mensen voor de fiets kiezen. Dat is niet alleen een gezonde en duurzame keuze, maar bevordert ook het welzijn en geluk van iedereen".

Arno Visser, onze voorzitter: "Iedereen kent het onaangename gevoel van fietsen op een te smal fietspad waar auto's langsscheuren. Dat voelt niet alleen onprettig maar het is vooral onveilig. Zeker vanwege de toegenomen drukte op de weg. Uit dit onderzoek wordt nu duidelijk dat een financiële investering verstandig is en ook levens spaart".

Gemengde wegen

Er is een aantal factoren die bijdraagt aan de veiligheid van fietsroutes. Eén van de grootste risico's zijn gemengde wegen (waar auto's en fietsers dezelfde rijbaan delen) met snelheden van 50, 60 of zelfs 80 kilometer per uur. De snelheidsverschillen zijn hier te groot, en afslaande automobilisten zien fietsers op dergelijke wegen sneller over het hoofd. Een oplossing hiervoor is het creëren van een vrijliggend fietspad. 

Aandeel gemengde 50 kilometer wegen

In het onderzoek van Sweco zijn alle gemeenten met drukke fietspaden – meer dan 150 fietsers per dag – onder de loep genomen. Een aantal wegbeheerders scoort goed, waaronder gemeente Raalte, gemeente West Maas en Waal en gemeente Achtkarspelen. In totaal zijn er 15 gemeenten die zeer goed scoren doordat ze maar een klein aandeel gemengde 50 kilometer per uur wegen hebben.

Relatief gezien scoren de volgende wegbeheerders slecht op gebied van gemengde 50 kilometer per uur wegen waar fietsers en auto's de weg delen: gemeente Westerwolde, gemeente Valkenburg aan de Geul en gemeente Staphorst. 

Hoe smaller, hoe meer ongelukken

Ook de breedte van fietspaden is van belang voor de veiligheid. Hoe smaller het fietspad, hoe meer ongelukken er gebeuren. In het onderzoek is gekeken naar fietspaden die tussen de één en twee meter te smal zijn. Wegbeheerders die relatief het grootste aandeel te smalle fietspaden hebben zijn gemeenten Lochem, Haaksbergen en Dinkelland. Wegbeheerders die juist goed scoren op brede fietspaden zijn onder andere gemeenten Roerdalen, Dongen en Reusel-de Mierden. In totaal zijn er 19 wegbeheerders die zeer goed scoren op brede fietspaden. 

€2,3 miljard investering

Het onderzoek concludeert dat een eenmalige investering van ruim €2,3 miljard nodig is voor het realiseren van veilige fietsroutes in Nederland voor de drukste fietsroutes (met meer dan 150 fietsers per dag). Dit bedrag is nodig om aanpassingen te maken zoals het aanleggen van vrijliggende fietspaden, het verbreden van fietspaden of het verwijderen van parkeervakken langs fietspaden. Daar tegenover staat dat de veiligheid van fietsers wordt verbeterd en naar schatting maar liefst ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kunnen worden bespaard over een periode van 30 jaar. Hiermee wordt gedurende die 30 jaar naar schatting €9,1 miljard aan kosten bespaard die gemoeid gaan met verkeersgewonden en verkeersdoden. 

Fietsersbond en Bouwend Nederland deden in augustus 2023 al gezamenlijk onderzoek naar de veiligheid van fietsroutes naar middelbare scholen. Lees de uitkomst van dat onderzoek hier

Rapporten per provincie

Foto: DigiDaan

Richard Massar
Manager communicatie
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 17 juli 2025
Publicatie Constructieve veiligheid houtbouw nu beschikbaar

Het Kennisplatform Constructieve Veiligheid (KPCV) presenteert een publicatie over het borgen van constructieve veiligheid bij houtbouw. Je krijgt aanbevelingen plus een praktische checklist voor elke fase van het bouwproces. Manager Constructie en Duurzaamheid Mischa Falger van BAM Advies & Engineering en adviseur Arjan de Roo van STEP Engineering benoemen vier belangrijke aandachtspunten.

Woensdag 16 juli 2025
Webinar - De Arbowet en veilig en gezond straten

De Nederlandse Arbeidsinspectie inspecteert dit jaar en in 2026 extra bij straatwerk. De inspecteur zal het werk onmiddellijk stilleggen bij overtredingen op fysieke belasting en doorpakken richting de opdrachtgever en coördinator ontwerpfase. In een webinar vertellen we, samen met de Arbeidsinspectie, hoe je veilig en gezond kan werken volgens de Arbowet.

Woensdag 16 juli 2025
Jonge vakman weet wat hij wil: 'Ik hoor thuis in de GWW'

Voor Bart Bos (19) uit Vriezenveen is het zonneklaar: hij hoort thuis in de weg- en waterbouw. Sinds hij in 2022 aan de slag ging in de GWW-sector, is hij niet meer weg te denken van het werkveld. Met een passie voor grote machines, teamwerk en zichtbare resultaten, weet hij precies waarom hij hier wil blijven. "De wegenbouw is gewoon mooi werk." Zijn ambitie? Machinist worden op de grote kraan. Wat maakt dit vakgebied zo aantrekkelijk voor jonge vakmensen als Bart?