Inspraak uitstootvrije zone vanaf 2025 voor bestel- en vrachtauto’s
Dinsdag 19 september 2023
Vanaf 11 september tot en met 23 oktober 2023 kunt u reageren op het ontwerpverkeersbesluit nul-emissiezone bestel- en vrachtauto’s. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle nieuwe bestel- en vrachtauto's die binnen de Ring A10 in Amsterdam rijden, uitstootvrij zijn. Nieuwe auto's zijn bestel- en vrachtauto's die vanaf 1 januari 2025 op kenteken worden gezet. Bestelauto’s op fossiele brandstof (diesel, benzine, LPG en aardgas, ook hybride) mogen vanaf 1 januari 2025 niet meer binnen de Ring A10 rijden.
Alleen bestel- en vrachtauto`s die elektrisch of op waterstof rijden, mogen na 1 januari 2025 nog de uitstootvrije zone in. Voor een aantal bestaande bestel- en vrachtauto’s gelden overgangsregelingen, waardoor deze een paar jaar langer toegang tot het gebied binnen de Ring A10 behouden.
Op 20 juni jl. heeft gemeente Amsterdam een toelichting gegeven op de voorgenomen uitstootvrije zones. Hier leest u meer over deze bijeenkomst. Meer over de inspraakprocedure leest u op de website van gemeente Amsterdam.
Bouwend Nederland afd. Amsterdam zal een zienswijze indienen op het ontwerpverkeersbesluit, deze zal uiteraard via deze kanalen worden gedeeld.
Gerelateerd nieuws
De CO2-Prestatieladder is een toonaangevend managementsysteem dat bedrijven helpt om hun CO2-uitstoot te reduceren en duurzaamheid te bevorderen. In januari 2025 werd Handboek 4.0 voor het eerst geïntroduceerd, met belangrijke updates die relevant zijn voor zowel gecertificeerde organisaties als bedrijven die actief bezig willen met CO2-reductie. Inmiddels is het handboek vanaf 14 juli 2025 actief om op te certificeren, maar wat houdt dit nieuwe handboek precies in? En waarom is betere datamonitoring nu belangrijker dan ooit?
Voor miljoenen woningen is all-electric de weg naar een gasloos 2050. Een enorme opgave, zeker gezien de ontwikkelingen rondom netcongestie. Met een integrale wijkgerichte aanpak moet deze opgave haalbaar zijn. Hoe dit eruit kan zien en wat hiervoor nodig is hoor je tijdens een event van Stroomversnelling.
Hendrikse Wegenbouw werkt in de regio Utrecht, waar steeds meer gemeenten het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen ondertekenen. Toch wordt er op dit moment nog veel gegund op laagste prijs. KAM-coördinator Martine Bommer pleit voor een betere dialoog met de markt over emissieloos werken in de praktijk.