Logo Bouwend Nederland
  1. Home
  2. Nieuws
  3. Internationaal karakter is voor goldbeck een sterke troef op de arbeidsmarkt

Internationaal karakter is voor Goldbeck een sterke troef op de arbeidsmarkt

Donderdag 7 december 2023

Als je vestigingen hebt in zo’n 20 verschillende landen, dan biedt dat een wereld aan kansen voor het personeel. Maar je moet ook rekening houden met verschillen in cultuur en gebruiken. Bij Goldbeck hebben ze daar speciale coaches voor, en een handige tool.

Met meer dan 105 vestigingen, verdeeld over 19 Europese landen, en ook nog eens vestigingen in Amerika en in China, kun je Goldbeck wel een internationale speler van formaat noemen. Het van origine Duitse bedrijf is ook in ons land vertegenwoordigd. Vanuit Arnhem wordt heel Nederland bediend met de systeembouw van Goldbeck. Want dat is waar het bedrijf, in 1969 gestart als ‘Goldbeck KG Hallenbau und Stahlbau’, zich op richt. "We bouwen in Nederland bedrijfsruimtes, logistieke hallen, industriële hallen, parkeergarages en kantoren, en dat doen we met ons eigen systeem", zegt Vincent Vierwind, directeur van Goldbeck Nederland. "En dat is meteen het grote verschil met de meeste andere bouwbedrijven; Goldbeck bouwt niet alleen, we hebben ook nog 14 productielocaties waar we prefab-onderdelen maken voor onze gebouwen. Een groot deel van de materialen die we op de bouwplaats toepassen, komt dus uit onze eigen fabrieken."

Groei in Nederland

Goldbeck is inmiddels krap zes jaar actief in Nederland. Vierwind werd in 2017 door het Duitse bedrijf benaderd of hij een Nederlandse vestiging wilde opzetten. Na een half jaar pionieren en kijken hoe het er in Duitsland en de andere Europese vestigingen aan toeging, is Goldbeck Nederland uitgegroeid tot een bedrijf met zo’n 50 medewerkers. "Allemaal UTA-personeel; voor de engineering, commercie, voorbereiding, de realisatie, de administratie en dergelijke", zegt Vierwind. "Voor het bouwen zelf werken wij met vaste partners en onderaannemers.”
De groei gaat door; eind van het jaar hoopt Vierwind een tweede vestiging te kunnen starten, in het zuiden van Nederland. Daarvandaan wil hij ook in de toekomst de Belgische markt gaan bedienen. Dat betekent dat hij ook de Belgische arbeidsmarkt op moet. "De backoffice kunnen we prima met Nederlanders doen maar voor de klantcontacten is het beter om met Belgen te werken." Vierwind spreekt uit ervaring. "In het begin heeft Goldbeck geprobeerd via Duitse vestigingen de Nederlandse markt op te gaan, maar dat bleek toch wat lastig. Je komt gewoon makkelijker bij klanten binnen als je dat gedeelte van het werk met mensen uit het land zelf doet."

Andere lijnen, andere tijden

Hoewel de Goldbeck-vestigingen voornamelijk de markt in eigen land bedienen, ontkomt je er als bedrijf, dat in zoveel landen actief is, niet aan om ook af en toe over de grens zaken te doen. Al is het maar met de collega’s in een ander deel van Europa. Taal vormt daarbij niet echt een probleem, de voertaal binnen het bedrijf is Duits of Engels. Met de verschillen in cultuur en gewoonten kan het echter wat gecompliceerder liggen. Dat we in Nederland vaak wat directer zijn dan in andere landen en dat dat niet altijd goed valt, is waarschijnlijk wel algemeen bekend. Maar je moet maar net weten dat in bijvoorbeeld het Franse bedrijfsleven veel meer waarde wordt gehecht aan hiërarchie dan in Nederland. Vierwind: "In Frankrijk is het ‘not done’ om als managing director uit een ander land een plantontwikkelaar in Frankrijk rechtstreeks te benaderen. Dat behoor je via de directeur daar te doen." Werktijden kunnen ook behoorlijk verschillen, legt hij uit. "Wij beginnen tussen 7 uur en half 8. Komt een collega om half 9 binnen, dan vragen wij wat hij of zij komt doen omdat de dag al bijna voorbij is. In Frankrijk ben je om half 9 de eerste. Daar zijn de middagpauzes ook langer,  maar ze zitten wel om 9 uur ’s avonds nog te werken terwijl wij in Nederland om 6 uur over het algemeen wel thuis willen zijn."

Tips voor een beter begrip

Cultuurverschillen kunnen samenwerking lastig maken, weten ze bij Goldbeck. Daarom gebruikt het bedrijf speciale coaches die kunnen helpen en adviseren als er over de grens moet worden gewerkt. "Heel handig voor als wij straks richting België willen uitbreiden. Dan kunnen zij ons helpen met uitleg en ervaringen." Naast de coaches biedt Goldbeck ook digitale ondersteuning. "We hebben een computerprogramma waarin je kunt aangeven hoe je zelf over specifieke zaken denkt. Je krijgt dan te zien hoe de gemiddelde Nederlander erover denkt en hoe zich dat verhoudt ten opzichte van bijvoorbeeld de gemiddelde Oostenrijker, Zweed, of Engelsman." Vierwind plaatst er meteen een kanttekening bij. "Het gaat bij zowel de coaches als de software om gemene delers. Er wordt altijd nadrukkelijk gezegd dat je niet kunt generaliseren, dat je met individuen te maken hebt en dat niet alle mensen hetzelfde zijn. Maar je leert wel beter begrijpen, en het voorkomt dat je er blanco ingaat en dingen verkeerd aanpakt."

Grenzeloze voordelen

Volgens Vierwind levert het vooral grote voordelen op om als bedrijf op zoveel plaatsen in Europa een vestiging te hebben. "Ik denk dat we als internationale onderneming qua innovaties wel voorop lopen. We hebben 30-35 mensen die continu bezig zijn met duurzaamheid, die ideeën en concepten uitwerken waar de diverse landen gebruik van kunnen maken. Dat heeft het gemiddelde bouwbedrijf niet. Of de uitgebreide BIM- modellen die we hebben. Daar zijn we voor een bouwbedrijf behoorlijk ver mee vooruit. We werken als vestigingen / landen weliswaar zelfstandig maar we zoeken elkaar wel op om te praten over dingen als de eerder genoemde duurzaamheid, nieuwe producten, innovaties en dergelijke. Daar kun je veel aan hebben."
Ook op personeelsgebied ziet Vierwind grote pluspunten, bijvoorbeeld de internationale trainee-ships die je bij Goldbeck kunt volgen. "Wij hebben nu bij Goldbeck Nederland bijvoorbeeld een dame die hiervoor negen maanden in Engeland heeft gewerkt en nu negen maanden bij ons aan de slag is." Het is een sterke troef in de huidige arbeidsmarkt, vindt Vierwind. "Jongeren zijn anders dan vroeger, willen vaak naar het buitenland om levenservaring op te doen. Dat kan dus bij ons, en je kunt dat meteen combineren met werkervaring opdoen. Het moet niet, we houden onze eigen mensen natuurlijk het liefst in Nederland, maar als je graag naar het buitenland wilt, dan kan dat dus. Dat is beter dan dat je personeel het bedrijf verlaat om een kijkje over de grens te nemen, toch?"

Jorrit van Ommen
Verenigingsmanager Regio Oost
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 25 juli 2024
Oost aan de slag met de ontwikkeling van je medewerkers

De bouwsector staat bekend om zijn dynamiek en constante ontwikkeling. In deze snel veranderende industrie is het essentieel dat bedrijven en hun werknemers zich blijven ontwikkelen en nieuwe vaardigheden aanleren. Regio Oost heeft hierop ingespeeld en een workshop georganiseerd die is gericht op de leercultuur binnen de sector.

Maandag 22 juli 2024
Technodiscovery brengt techniek dichter bij jongeren

De vraag naar technisch geschoolde medewerkers is groter dan ooit, aar hoe maak je het personeel van de toekomst enthousiast voor techniek? In Ede, midden in de Foodvalley, plant het leer- en ontdekcentrum TechnoDiscovery het zaadje van techniek al jaren bij basisschoolleerlingen, VO-leerlingen van leerjaar 1 en 2 én docenten.

Maandag 22 juli 2024
Buitenlandse bouwers leren taal én vak in Oost

De komende jaren moeten in Nederland bijna een miljoen woningen gebouwd worden, maar goede vakmensen zijn schaars. Daarom zijn arbeidsmigranten hele waardevolle krachten voor de bouwsector. Een aantal medewerkers van Heutink Bouwgroep volgt een traject bij het Deltion College waarin ze zowel gerichte vakkennis opdoen als hun beheersing van de Nederlandse (bouw)taal verbeteren. Daardoor worden ze breder inzetbaar.