Milieuzone Haarlem voor vrachtwagens vanaf 2022
Dinsdag 4 mei 2021
Haarlem vindt een gezonde stad en schone lucht belangrijk. Daarom voert de gemeente op 1 januari 2022 een milieuzone in voor vrachtwagens. Ben je transportondernemer en heb je een vrachtwagen met emissieklasse 5 of lager? Houd er dan rekening mee dat vanaf dan alleen dieselvrachtwagens met emmissieklasse 6 of hoger de milieuzone in mogen.
Op 25 maart 2021 heeft de Haarlemse gemeenteraad besloten om per 1 januari 2022 de milieuzone in te voeren voor vrachtverkeer in het centrum en omliggende wijken. Het invoeren van de milieuzone is een stap naar de 0-emmissiezone in 2025 met meer maatregelen voor schone lucht. Om de milieuzone formeel te regelen, heeft het college van B&W op 20 april 2021 een concept-verkeersbesluit en een concept-beleidsregel vastgesteld voor het geven van ontheffingen. Op basis daarvan kan de gemeente bijvoorbeeld dagontheffingen geven voor vrachtwagens die een enkele keer in de milieuzone moeten zijn of ontheffingen voor meerdere maanden wanneer een vervangende vrachtwagens is besteld, maar nog moet worden geleverd. Beide concepten liggen tot en met 21 mei 2021 ter inzage voor reacties.
Op RDW kentekencheck kun je op basis van kenteken controleren aan welke klasse je vrachtwagen voldoet. Meer informatie over de Milieuzone, het concept-verkeersbesluit en een concept-beleidsregel kun je hier vinden.
Gerelateerd nieuws
Gemeenten hebben een regierol in de warmtetransitie. Ze stellen warmtekavels vast en wijzen een overwegend publiek warmtebedrijf aan voor de aanleg van een nieuw warmtenet. Dit warmtebedrijf schakelt de markt in voor de aanleg van een warmtenet. Om tot een goed onderbouwde uitvraag te komen, is het heel waardevol om vóór de aanbesteding met marktpartijen in gesprek te gaan. Een nieuwe handreiking biedt daarvoor duidelijke spelregels en praktische tips, juridisch getoetst en toepasbaar voor alle aanbestedende diensten.
Emissieloos werken krijgt internationaal inmiddels ruim de aandacht, zo bleek tijdens de Bauma in München. Daarbij valt op dat er meer en grotere elektrische machines leverbaar zijn dan tijdens voorgaande edities, en dat er in een veel breder perspectief gekeken wordt naar verduurzamingsopgaven.
De Emissievoorspeller van Topsector Logistiek is flink uitgebreid en verbeterd. Met de nieuwste functionaliteiten krijg je nog beter een betrouwbaar inzicht krijgen in de emissies en stikstofimpact van bouwprojecten. Je hoort er dinsdag 6 mei meer over tijdens een lunch-webinar.