Milieuzone Haarlem voor vrachtwagens vanaf 2022
Dinsdag 4 mei 2021
Haarlem vindt een gezonde stad en schone lucht belangrijk. Daarom voert de gemeente op 1 januari 2022 een milieuzone in voor vrachtwagens. Ben je transportondernemer en heb je een vrachtwagen met emissieklasse 5 of lager? Houd er dan rekening mee dat vanaf dan alleen dieselvrachtwagens met emmissieklasse 6 of hoger de milieuzone in mogen.
Op 25 maart 2021 heeft de Haarlemse gemeenteraad besloten om per 1 januari 2022 de milieuzone in te voeren voor vrachtverkeer in het centrum en omliggende wijken. Het invoeren van de milieuzone is een stap naar de 0-emmissiezone in 2025 met meer maatregelen voor schone lucht. Om de milieuzone formeel te regelen, heeft het college van B&W op 20 april 2021 een concept-verkeersbesluit en een concept-beleidsregel vastgesteld voor het geven van ontheffingen. Op basis daarvan kan de gemeente bijvoorbeeld dagontheffingen geven voor vrachtwagens die een enkele keer in de milieuzone moeten zijn of ontheffingen voor meerdere maanden wanneer een vervangende vrachtwagens is besteld, maar nog moet worden geleverd. Beide concepten liggen tot en met 21 mei 2021 ter inzage voor reacties.
Op RDW kentekencheck kun je op basis van kenteken controleren aan welke klasse je vrachtwagen voldoet. Meer informatie over de Milieuzone, het concept-verkeersbesluit en een concept-beleidsregel kun je hier vinden.
Gerelateerd nieuws
De weg naar emissieloos bouwen kent hobbels. Soms voel je een regelrecht 'au, maar we gaan het tóch doen, want emissieloos is de toekomst, zegt Hein van Boxtel, algemeen directeur van Van Boxtel Groep in Heeswijk. Hij realiseerde samen met partner SMART HUB Logistics een Bouwhub aan de rand van Den Bosch: een knooppunt van waaruit duurzame bouwlogistiek wordt georganiseerd.
Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onderzoekt het slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen en bouwmaterieel. Uit hun recente marktverkenning blijkt dat elektrisch bouwen veel sneller groeit dan eerder gedacht. Dat zorgt voor uitdagingen. Marktontwikkelaar Flip Oude Weernink vertelt over de praktische handreiking voor laden op de bouwplaats en over de route naar standaardisatie en slimme laadoplossingen.
Rond het Binnenhof moet het nu al, in historische binnensteden binnenkort en uiteindelijk is het de toekomst voor heel Nederland: emissieloos vervoer. Hoe doe je dat, als collega's en bouwmaterialen op de bouwplaats nodig zijn? De Leidse restauratie-aannemer Burgy Bouwbedrijf denkt verder dan elektrische bussen.