1. Home
  2. Nieuws
  3. Opleggingen vervangen in de zeeburgerbruggen

Opleggingen vervangen in de Zeeburgerbruggen door Technobeton

Donderdag 6 november 2025

Technobeton heeft in de zomer van 2024 in opdracht van BAM / RWS de voegovergangen en een aantal opleggingen vervangen in de Zeeburgerbruggen gelegen in de rondweg Amsterdam A10.

Oorzaak


De brug is onvoldoende gefundeerd  waardoor steunpunt 1 vanaf 1989 tot op heden circa 500mm is gezakt. In het originele ontwerp was rekening gehouden met 250 mm. 
Door de zakking/zetting heeft er een hoekverdraaiing plaatsgevonden in de eindopleggingen en is er een hoogteverschil in de lamellenvoegovergangen ontstaan.
Door Rijkswaterstaat is ervoor gekozen om deze voegen te vervangen en het dek opnieuw gedeeltelijk op hoogte te brengen.
Op basis van een herberekening van de oplegging blijkt dat de nieuw berekende kracht niet kan worden opgenomen door de bestaande oplegging, de aansluitingen op het dek en poer, en door de oplegpoer zelf. Conclusie => nieuwe opleggingen toepassen.

Uitvoering betonwerk:

De oude opleggingen zijn verwijderd en de huidige poeren zijn verlaagd en gesaneerd middels hydrojet, dit om ruimte te creëren voor de nieuwe opleggingen. 
Om de poeren te versterken zijn de poeren aan weerszijden verbreed met 12,5 tot 17,5 cm met haarspelden in de wand, stekken in de vloer plus  ‘’wringbeugels’ en diverse afmetingen haarspelden in het kopvlak. De locaties t.b.v. de doken waarmee de oplegging wordt bevestigd zijn exact ingemeten en voorzien van gains.
Rondom de poer is bekisting aangebracht en is de poer middels een gietmortel afgestort. De stort is nabehandeld door de kist te laten zitten, door nat houden en het af te dekken met plasticfolie.
Nadat het beton voldoende is uitgehard is de bekisting verwijderd en is het brugdek afgelaten op de opleggingen.

Uitdagingen:

De poeren bevinden zich in het landhoofd van de bruggen en zijn daarmee erg lastig bereikbaar, met name met de hydrojet.
De nieuwe opleggingen worden in zowel de poeren als in het dek van de brug verankerd middels doken. Deze doken mogen uiteraard niet de aanwezige wapening verstoren van de poeren en de (voorspan-)wapening in de brugdelen waardoor met name maatvoering een extra uitdaging was. Omdat de er niet of nauwelijks voor uitvoering bepaald kon worden waar de (voorspan-) wapening exact zit en de opleggingen incl. boven- en onderplaten, en bevestigingsgaten vooraf zijn geproduceerd is er veel tijd en energie gestoken in precieze maatvoering en afstellingen tijdens het verbreden van de poeren en aanbrengen van de doken in de betonpoeren.

Technobeton is lid van de Vakgroep gecertificeerde BetonReparatiebedrijven (VBR). Iedere maand belicht één van de lidbedrijven van de Vakgroep een project waarbij het bedrijf betrokken is.

Charles Verheyen
Verenigingsmanager
E-mailadres