1. Home
  2. Nieuws
  3. Richtlijn veilige inzet elektrisch materieel nu beschikbaar

Richtlijn veilige inzet elektrisch materieel nu beschikbaar

Maandag 3 juni 2024

Het is onvermijdelijk dat we in de toekomst in Nederland 100% emissieloos bouwen. Bouw- en infrabedrijven zijn dan ook volop bezig om hun materieel te elektrificeren. Omdat duidelijke regelgeving nog ontbreekt, heeft Bouwend Nederland de richtlijn Veilige inzet elektrisch materieel opgesteld. Met deze richtlijn kunnen bedrijven en opdrachtgevers onnodige risico’s uitsluiten en goede afspraken maken over de beheersmaatregelen.

We staan in Nederland voor een grote klimaatopgave. Het overheidsdoel is: in 2030 60% minder stikstof en 0,4 Megaton CO2-reductie. Deze ambitieuze doelstelling vraagt onder meer om een grootschalige verduurzaming van de bouw- en infrasector. Veel ondernemers zijn dus bezig met het vervangen van hun wagenpark en materieel door elektrische alternatieven. De overheid stimuleert deze transitie met subsidies en wetgeving.

Elektrisch materieel is schoner en gezonder, maar kan ook tot veiligheidsrisico’s leiden. Het materieel is natuurlijk relatief nieuw voor degenen die ermee werken. Ook wordt de bouwplaats veel complexer, zodat extra opleiding en instructie nodig zijn. De nieuwe richtlijn kent vier belangrijke hoofdstukken: werking en gebruik van elektrisch materieel, aankoop en onderhoud, veiligheidsinstructies en training, en rollen en verantwoordelijkheden.

Voorzitter Harry Hertsenberg van de KOMAT: "Ik ben ontzettend trots dat we samen met Green Fellows en betrokken stakeholders de sector nu een heldere richtlijn geven om elektrisch materieel veilig in te zetten. We staan aan het begin van de transitie naar emissieloos werken. Dat betekent dat we deze richtlijn zullen actualiseren aan de hand van nieuwe ervaringen en inzichten."  

Richtlijn downloaden

Richtlijn Veilig inzet elektrisch materieel.

Pascal Kregting
Adviseur vakgroep bitumineuze werken en secretaris adviesgroep KOMAT
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 3 december 2024
Onze inzet voor het debat over zero-emissiezones

Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.

Maandag 2 december 2024
Praktische handvaten voor omgang zwaluwen en vleermuizen tijdens bouw

Op dinsdag 26 november vond bij Tjaarda in Oranjewoud een inspirerende bijeenkomst plaats over het thema “Vleermuizen en zwaluwen: de (on)mogelijkheden voor bouw en natuur”. De bijeenkomst werd georganiseerd door Bouwend Nederland en bood de leden praktische handvatten om op een verantwoorde manier met natuurbehoud om te gaan tijdens bouw- en infraprojecten.

Vrijdag 29 november 2024
Emissieloze bouwplaats bij groot kabelproject voor TenneT

Met het oog op een klimaatneutraal Europa in 2050 is Nederland bezig om het gebruik van windenergie op zee uit te breiden. Het doel is om tegen 2030 30 gigawatt aan windenergie te genereren. De energie die wordt opgewekt door windparken in de Noordzee speelt hierin een cruciale rol. NRG Group is een van de partners die ervoor zorgt dat de duurzaam opgewekte elektriciteit naar het vasteland wordt getransporteerd. Ze voeren het project 2GW Cable Civil Works emissieloos uit.