'Samen bouwen aan digitale vooruitgang'
Maandag 8 juli 2024
Het aanbod van ons om deel te nemen aan een onderzoek naar de invloed van BIM op functies in de bouw, kwam voor Maas-Jacobs op het juiste moment. Vanaf volgend jaar gaan ze de ontwerpfase van alle projecten in 3D uitvoeren. Wat betekent dat voor de taken van medewerkers, en hoe ervaren zij deze taken? Het onderzoek leverde waardevolle inzichten op, vertelt BIM-manager Patrick van Dongen.
Bouwen gaat steeds vaker gepaard met grote informatiestromen tussen samenwerkende partijen. Om deze informatiestromen in juiste banen te leiden, kan je BIM gebruiken. Daarin wordt alle relevante data van een bouwwerk gedurende de hele levenscyclus opslagen, gebruikt en beheerd. Volgens BIM-manager Patrick van Dongen van Maas-Jacobs is BIM vooral een communicatiemiddel: "Een virtueel model helpt om alle werkzaamheden goed op elkaar af te stemmen, en om vroegtijdig samen oplossingen te zoeken voor knelpunten. Dat spreekt me zo aan in deze manier van werken." Binnen Maas-Jacobs kijkt hij naar de (toekomstige) toepassingen van BIM voor de drie BV’s: Bouwbedrijf, Vastgoed en Kunststof Kozijnen.
BIM kent vele toepassingen
De toegevoegde waarde van BIM verschilt per bedrijf. Zo maakt Maas-Jacobs Vastgoed dankbaar gebruik van de 3D-beelden. Daarnaast halen ze vooral kengetallen op, bijvoorbeeld: hoeveel appartementen hebben een bruto vloeroppervlakte van x vierkante meter. Het Bouwbedrijf is ermee geholpen dat dankzij BIM alle bouwelementen naadloos in elkaar passen. Daartoe controleren zij in de werkvoorbereiding de modellen van de ontwerpers (architect, constructeur) en leveranciers. Voor Kunststof Kozijnen geldt dat zij zelf modellen ter goedkeuring aanleveren bij leveranciers en aannemers. Van Dongen: "Onze ambitie is om vanaf 2025 de ontwerpfase van alle projecten in BIM uit te voeren, en daarna telkens het niveau te verhogen."
Welke taken veranderen door BIM en AI?
Als lid van de contactgroep digitalisering, hoorde Van Dongen over de mogelijkheid om kosteloos deel te nemen aan het onderzoek Taken van de toekomst. "Dit onderzoek verkent de impact van BIM en AI op taken van medewerkers. Welke taken blijven hetzelfde, welke veranderen, verdwijnen of komen er juist bij en wat doet dat met het werkplezier van medewerkers. Mooie vragen waarop we graag een antwoord wilden." Eerst was er een voorgesprek met directie, HR en IT. In dat gesprek vertelden de onderzoekers welke resultaten ze sectorbreed hadden verzameld, en toetsten ze de verwachtingen. Daarna volgde een bijeenkomst met werkvoorbereiders, projectleiders, calculators, uitvoerders en planvoorbereiders.
Digitaal werken is prettiger samenwerken
De collega’s stapten vrij nuchter de bijeenkomst in, aldus Van Dongen. Ze vulden een vragenlijst in over hun taken, hoe leuk ze die vinden en of ze denken dat deze taak zal veranderen door BIM. "Daarna kwam het gesprek los. Alle medewerkers zeiden energie te krijgen van training en opleiding op het vlak van digitalisering. We zijn natuurlijk blij met deze uitkomst. Over het opstellen van offertes waren de meningen verdeeld; ongeveer de helft vindt het prima als BIM en AI hierbij ondersteunen. Administratieve taken zijn bij niemand echt favoriet. Verder verwachten mijn collega’s meer en fijner samen te werken dankzij digitalisering. Daarmee wijken we positief af van het sectorbrede beeld."
Motivatie voor de digitale organisatieambitie
Volgens Van Dongen waardeerden collega’s de bijeenkomst. "Zo’n onderzoek nodigt medewerkers uit om na te denken over de invulling van hun functie in de toekomst, en wat ze daarvan vinden. Vooral onze werkvoorbereiders vragen zich af in hoeverre hun werkzaamheden gaan veranderen. Gelukkig zijn er binnen onze organisatie volop mogelijkheden om te leren en ontwikkelen. En als je echt niet meer op je plek bent, door BIM of anderszins, dan zijn er nog heel veel andere leuke functies." Zijn tip aan andere bedrijven: "Ga in gesprek met je collega’s over waar ze gelukkig van worden, en hoe ze aankijken tegen verdergaande digitalisering. Zo krijg je inzicht in wat hen motiveert om de digitale organisatieambitie mee waar te maken."
Gerelateerd nieuws
Samen met andere partijen in de bouw-, techniek- en woonsector ondertekenden we een beleidsmaatregel die het delen van data in de industriële bouw gaat verbeteren. Daarmee zetten we een belangrijke stap in de versnelling van woningbouw in Nederland. Deze maatregel is onderdeel van het bredere Bestuursakkoord Digitale Gebouwde Omgeving 2027.
Samen digitaal optrekken, om je eigen bedrijf of organisatie én de hele branche slimmer en sneller te maken. Dat is de missie van digiGO, de aanpak waarmee we de gebouwde omgeving digitaliseren. Tijdens het Bestuursakkoord Event werden maar liefst drie nieuwe digiDeals ondertekend.
De JBN Award beleeft in 2025 zijn tweede editie en dat is niet zonder reden. Met deze prijs zet Jong Bouwend Nederland jonge professionals in de bouw- en infrasector in het zonnetje. De award is meer dan alleen een blijk van waardering, het is ook een stimulans voor innovatie, lef en leiderschap onder jonge bouwers. Ook dit jaar buigt een deskundige jury zich over de inzendingen: Lennard Heij, Alma Krug, Anja Vijselaar en Jan-Willem van Engen. Samen bepalen zij wie zich dit jaar dé jonge voortrekker van de sector mag noemen. Wat zoeken zij in een winnaar en wat willen ze de nieuwe generatie meegeven?