1. Home
  2. Nieuws
  3. Sneller en goedkoper tunnels aanleggen hoe doe je dat

Sneller en goedkoper tunnels aanleggen: hoe doe je dat?

Dinsdag 25 augustus 2020

Het aanleggen van tunnels is over het algemeen een tijdrovende klus, maar dankzij innovaties in de bouwsector kan dit proces niet alleen versneld worden, maar ook nog tegen lagere kosten. Zo gaat dat.

Ingenieursbureau Bovon bedacht een nieuwe machine die veel werkzaamheden tegelijk kan doen. Zo kunnen niet alleen tunnels, maar ook onderdoorgangen, verdiepte wegen en dijkverhogingen op een efficiëntere manier worden gebouwd. De omgevingsbelasting is minimaal.

Wat is de 'TunnelGraafMethode'?

Grondfrezen graven de grond af naar een met water gevulde drukkamer. Het mengsel van grond en water wordt vervolgens met zandpompen afgevoerd. In de ontstane sleuf of tunnel worden U-vormige prefab elementen geplaatst. Zo ontstaat een rechthoekige bak of buis. Damwanden, onderwaterbeton en bemaling zijn op deze manier niet nodig. Ook bentoniet is overbodig. De tunnelgraafmachine verplaatst zich met hydraulische cilinders die zich afzetten tegen de laatst aangebrachte tunnelelementen. Het apparaat is verticaal en horizontaal bestuurbaar.

Hoe snel gaat dat?

In slechts acht uur kunnen acht bouwelementen geplaatst worden. Dat komt neer op een productie van twaalf tot 24 meter.

Geen oppervlakteverstoring

Innovatief is dat de tunnelgraafmachine onder een maaiveld of het water een tunnel kan aanleggen. Ook een constructie onder een snelweg of spoorondergang is zo geen probleem.

Het is ook mogelijk om via het 'open sleufprincipe' te bouwen. De elementen worden dan door een kraan van bovenaf ingebracht. De tunnel kan vervolgens met prefab dakplaten worden afgedekt. Bij een kruising kan de open sleuf worden aangepast naar een gesloten tunnelgraafwerkwijze.

Milieubesparing?

Ja, want door deze manier van bouwen zijn er lagere kosten, korte projecttijden, minimale omgevingsbelasting en een lage CO2-uitstoot bij de aanleg van leiding-, voetgangers-, fiets-, verkeerstunnels, verdiepte wegen en onderdoorgangen. De besparing is tot 20.000 ton CO2 per kilometer tunnel. Dat is zo'n 35%.

Andere voordelen?

Door tunnels met deze methode aan te leggen wordt bespaard op trekpalen, bemaling, diepwanden, onderwaterbeton en is er geen grondwateronttrekking. Het beslag op grond voor het werkterrein is minimaal.

De Bouw Maakt Het Slim

De Bovon TunnelGraafMethode is een van de innovaties die is geüploadet op De Bouw Maakt Het Slim. Heb jij ook een handige innovatie waarmee je de bouw- en infrasector kan verrijken? Via dit formulier kan je hem aanmelden. 

Harry Wisse
Accountmanager Bouw & Infra Groot - Belangenbehartiging
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 28 november 2024
Onbekend maar toch vertrouwd?

Kunstmatige Intelligentie (AI) was het maandag 25 november het thema van de bijeenkomst van de contactgroep Digitalisering. Sprekende voorbeelden en ingewikkelde dilemma’s zorgden voor een levendige middag.

Dinsdag 26 november 2024
Minister stimuleert mkb-innovaties met 2 miljoen

Het kabinet stelt 2 miljoen euro subsidie beschikbaar voor het stimuleren van innovaties die de productiviteit in het mkb verhogen. Dat heeft minister Beljaarts van Economische Zaken gisteren bekendgemaakt bij zijn bezoek aan FRAIM. Dat is het onderzoekscentrum van de TU Delft dat de toekomst van fysiek werk vormgeeft, mét en voor vakmensen. Bouwend Nederland en Koninklijke Metaalunie nodigen mkb-bedrijven van harte uit om mee te doen met dit initiatief.

Donderdag 21 november 2024
Samen Fit for the Future: terugblik op inspirerende Future Builders Day 2024

Op dinsdag 19 november 2024 vond de vierde editie van Future Builders Day (FBD) plaats in de Fokker Terminal in Den Haag. Onder het thema Fit for the Future kwamen studenten, docenten en bedrijven uit de bouw- en infrasector samen om inspiratie op te doen, nieuwe technologieën te ontdekken en gezamenlijk de uitdagingen van de toekomst te verkennen.