Logo Bouwend Nederland

Sneller en goedkoper tunnels aanleggen: hoe doe je dat?

Dinsdag 25 augustus 2020

Het aanleggen van tunnels is over het algemeen een tijdrovende klus, maar dankzij innovaties in de bouwsector kan dit proces niet alleen versneld worden, maar ook nog tegen lagere kosten. Zo gaat dat.

Ingenieursbureau Bovon bedacht een nieuwe machine die veel werkzaamheden tegelijk kan doen. Zo kunnen niet alleen tunnels, maar ook onderdoorgangen, verdiepte wegen en dijkverhogingen op een efficiëntere manier worden gebouwd. De omgevingsbelasting is minimaal.

Wat is de 'TunnelGraafMethode'?

Grondfrezen graven de grond af naar een met water gevulde drukkamer. Het mengsel van grond en water wordt vervolgens met zandpompen afgevoerd. In de ontstane sleuf of tunnel worden U-vormige prefab elementen geplaatst. Zo ontstaat een rechthoekige bak of buis. Damwanden, onderwaterbeton en bemaling zijn op deze manier niet nodig. Ook bentoniet is overbodig. De tunnelgraafmachine verplaatst zich met hydraulische cilinders die zich afzetten tegen de laatst aangebrachte tunnelelementen. Het apparaat is verticaal en horizontaal bestuurbaar.

Hoe snel gaat dat?

In slechts acht uur kunnen acht bouwelementen geplaatst worden. Dat komt neer op een productie van twaalf tot 24 meter.

Geen oppervlakteverstoring

Innovatief is dat de tunnelgraafmachine onder een maaiveld of het water een tunnel kan aanleggen. Ook een constructie onder een snelweg of spoorondergang is zo geen probleem.

Het is ook mogelijk om via het 'open sleufprincipe' te bouwen. De elementen worden dan door een kraan van bovenaf ingebracht. De tunnel kan vervolgens met prefab dakplaten worden afgedekt. Bij een kruising kan de open sleuf worden aangepast naar een gesloten tunnelgraafwerkwijze.

Milieubesparing?

Ja, want door deze manier van bouwen zijn er lagere kosten, korte projecttijden, minimale omgevingsbelasting en een lage CO2-uitstoot bij de aanleg van leiding-, voetgangers-, fiets-, verkeerstunnels, verdiepte wegen en onderdoorgangen. De besparing is tot 20.000 ton CO2 per kilometer tunnel. Dat is zo'n 35%.

Andere voordelen?

Door tunnels met deze methode aan te leggen wordt bespaard op trekpalen, bemaling, diepwanden, onderwaterbeton en is er geen grondwateronttrekking. Het beslag op grond voor het werkterrein is minimaal.

De Bouw Maakt Het Slim

De Bovon TunnelGraafMethode is een van de innovaties die is geüploadet op De Bouw Maakt Het Slim. Heb jij ook een handige innovatie waarmee je de bouw- en infrasector kan verrijken? Via dit formulier kan je hem aanmelden. 

Harry Wisse
Accountmanager Bouw & Infra Groot - Belangenbehartiging
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 23 mei 2024
Standaarden en unieke innovaties besproken in Brabant in Zeeland

Dinsdag 14 mei kwamen weer zo’n 25 leden van Zeeland en Brabant Mid-West samen om ervaringen over digitalisering uit te wisselen. Er waren dit keer een aantal sprekers uitgenodigd.

Dinsdag 21 mei 2024
Haalbaarheidsonderzoek IT-blauwdruk bouwcombinaties positief

Bouwbedrijven die vaak samenwerken in bouwcombinaties hebben behoefte aan een generieke, voorspelbare aanpak voor de inrichting van de ICT-omgeving. Zij hebben hiervoor contact gezocht met Bouwend Nederland. Zo kan de blauwdruk sectorbreed worden ontwikkeld. Het haalbaarheidsonderzoek is nu afgerond. Kenan Tupkovic van BAM en Martin Mouton van TBI vertellen er meer over, ook namens Dura Vermeer, Heijmans, Van Oord en VolkerWessels.

Vrijdag 10 mei 2024
Met DICO naar een bijna ‘onbemande’ administratie

Lithos en PHB Bouw maken deel uit van Aan de Stegge Verenigde Bedrijven (ASVB). Waar de 50 medewerkers van Lithos zich vooral richten op nieuwbouw, houden de 100 medewerkers van PHB zich bezig met nieuwbouw, renovatie én restauratie. Beide bedrijven streven naar zo min mogelijk administratieve rompslomp, en daarin zijn ze met de DICO standaard goed geslaagd.