1. Home
  2. Nieuws
  3. Wij bereiden ons voor op het transitiepad seb

'Wij bereiden ons voor op het transitiepad SEB'

Vrijdag 28 juni 2024

Welke stappen zet je als mkb-bedrijf naar emissieloos bouwen als je opdrachtgevers nog slechts beperkt emissieloos uitvragen? Directeur Corné van den Noort van C-infra hoeft geen koploper te zijn, maar wil graag toekomstgericht ondernemen. Daarom kiest hij voor de elektrische variant als het materieel aan vervanging toe is. Medewerkers en leerlingen die eenmaal met elektrisch materieel op pad zijn geweest, willen niet meer anders.

Van werkzaamheden in de grond-, weg- en waterbouw tot grondwerk voor woning- en utiliteitsbouw, van sloopwerkzaamheden tot de handel in grondsoorten. C-infra heeft het hele pakket in huis en werkt veelal voor omliggende gemeenten. De 30 medewerkers vormen een hecht en jeugdig team, constateert directeur Corné van den Noort tevreden. Ruim drie jaar geleden kocht hij de eerste elektrische midiloaders. Inmiddels is zo’n 20% van het materieel en wagenpark emissieloos. Daarbij gaat het overwegend om lichter materieel en gereedschap. Van den Noort: "Ik hoef niet voorop te lopen maar wil evenmin de laatste in de rij zijn. De landelijke routekaart voor schoon en emissieloos bouwen kent een duidelijk transitiepad. Daar bereiden we ons op voor."

Elektrisch materieel is zo fijn stil

De leerling-stratenmakers en machinisten die bij C-infra werken, willen niet meer anders. Zij waarderen het elektrisch materieel vooral omdat het zo stil is. En je staat niet in de uitlaatgassen. Al wisselt het enthousiasme per persoon, ziet Van den Noort. "Sommige machinisten grondverzet twijfelen over de inzetbaarheid van elektrisch materieel. Die twijfel heb ik zelf ook als ik afga op wat leveranciers aanbieden. Ik zou op dit moment voor een elektrische tractor twee accupakketten nodig hebben om hem zes uur te laten draaien. Daarom wacht ik daar nog mee. Maar we hebben vorig jaar met de SEB-subsidie een mobiele kraan gekocht. We kwamen op het juiste moment. Inmiddels is de subsidie verlaagd en wegen voor lichter materieel de administratieve kosten nauwelijks op tegen de financiële tegemoetkoming."

Gemeenten, maak een tijdpad voor emissieloos uitvragen

De investeringen in emissieloos materieel betalen zich nog niet uit. "Veel gemeenten hebben geen duidelijke strategie voor het uitvragen van emissieloos werken. Ze vragen er helemaal niet om, en betalen er dus ook niet voor, of ze willen het werk 100% emissieloos uitgevoerd hebben. En dat is voor ons nog niet haalbaar." Van den Noort zoekt hierover waar mogelijk het gesprek met de betrokken wethouder, of – bij kleinere gemeenten – met de toezichthouder op het werk. "Als de gemeenten in onze regio een marktdialoog zouden organiseren over emissieloos bouwen, dan zou ik direct komen. En collega-bedrijven die investeren in elektrisch materieel met mij. Wij kunnen vertellen wat haalbaar is, zodat de gemeente die informatie kan verwerken in het aanbestedingsbeleid."

Investeringen ook voor het mkb haalbaar

Het zal niet verbazen: de beschikbaarheid van stroom is ook voor C-infra een knelpunt. "We hebben een uitbreiding aangevraagd, maar zijn pas in 2028 aan de beurt. Een oplossing heb ik nog niet. Misschien kunnen we bij iemand terecht die capaciteit over heeft. Een bouwaansluiting krijgen lukt tot nu toe nog wel, al moet je die tegenwoordig minstens een jaar van tevoren aanvragen", stelt Van den Noort. Toch zijn deze knelpunten voor hem geen reden om zijn strategie te wijzigen. "De transitie naar emissieloos bouwen is onvermijdelijk en de investeringen voor elektrisch gereedschap en materieel tot 75 kW zijn haalbaar, zeker als je natuurlijke vervangingsmomenten benut. Nu zijn de opdrachtgevers aan zet. Ook zij hebben een grote verantwoordelijkheid in deze transitie."

Pascal Kregting
Adviseur vakgroep bitumineuze werken en secretaris adviesgroep KOMAT
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Woensdag 16 oktober 2024
Topsector Logistiek publiceert gratis tool Emissievoorspeller

De Emissievoorspeller is een gratis online tool om de emissies, stikstofdepositie en stikstofruimte te berekenen bij een bouwproject. De tool sluit aan bij de ontwerpfase van een bouwproces, waarbij je de verwachte emissies snel en gemakkelijk kan toevoegen aan de bestaande planning of kostenraming. Vervolgens krijg je, door een koppeling met AERIUS, direct inzicht in de stikstofdepositie en -ruimte van het project.

Woensdag 16 oktober 2024
Projectcommunicatie altijd voor iedereen beschikbaar? “Stop met ploeteren, kies voor Woub”

Via LinkedIn zag Frederik Heldoorn van Heldoorn BV zag een advertentie van Woub. ’Dit zou weleens precies kunnen zijn wat ik zoek’, dacht hij. Hij maakte een gratis proefaccount aan en in minder dan een week was hij om. “Ik merkte direct: hier is gekeken naar wat echt goed werkt voor de mensen op de werkvloer. Het is simpel en doeltreffend, alle communicatie over een project staat altijd op één plek en iedereen kan er altijd bij.”

Vrijdag 11 oktober 2024
Kabinet voorkomt vertraging invoering zero-emissiezones

Staatssecretaris Chris Jansen (PVV) van Openbaar Vervoer en Milieu heeft zijn bezwaren tegen de invoering van de zero-emissiezones ingetrokken. Om de leefbaarheid in steden te verbeteren en overlast te beperken, stellen veel grote gemeenten binnenkort een zero-emissiezone in.