1. Home
  2. Nieuws
  3. Wat is jouw bedrijf waard

Wat is jouw bedrijf waard?

Donderdag 8 mei 2025

In de bouw & infra branche zien we een duidelijke toename in het aantal bedrijfsovernames. Niet alleen door schaalvergroting (consolidatie), maar ook doordat kinderen of het zittende management het stokje overnemen. Wat de reden ook is — leeftijd, gezondheid of simpelweg toe aan iets nieuws — je verkoopt je bedrijf meestal maar één keer. Dan wil je het goed aanpakken.

Een goede voorbereiding betaalt zich uit

Een zorgvuldig voorbereid verkooptraject levert vaak een hogere verkoopprijs op. Want: ieder bouwbedrijf is uniek. Niet alleen in het soort werkzaamheden, maar ook in welke markt het actief is. En dat maakt een standaardwaardering lastig — je moet echt verder kijken dan alleen de jaarcijfers en prognoses.

Wat beïnvloedt de waarde?

Het soort werkzaamheden dat je bedrijf verricht is bepalend voor het financieel rendement, het risicoprofiel en daarmee de waarde van het bedrijf voor een koper.  Infra- en gespecialiseerde bouwbedrijven zijn momenteel in trek bij kopers vanwege hun vaak sterke rendement. Dat leidt tot een hogere waardering en uiteindelijk een hogere overnamesom dan bij andere bedrijven in de sector. 

Meer dan alleen cijfers

De jaarrekening geeft de (recente) financiële geschiedenis weer en vormt zodoende een basis voor de berekeningen van de waarde. Die is dus belangrijk, maar vertelt niet het hele verhaal. Wat als je bedrijfsauto’s huurt van een zusterbedrijf? Of je locatie huurt van je holding tegen een lage prijs? Zulke zaken moeten worden ‘genormaliseerd’ om een eerlijk beeld te krijgen van de winstgevendheid van je bedrijf. Ook financiële prognoses moeten realistisch zijn – en dus rekening houden met de beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel. 

Let op het onderhanden werk

Een andere belangrijke factor is het onderhanden werk. Niet ieder bedrijf houdt dat nauwkeurig bij. Maar dit kan een grote impact hebben op de waarde - en dus leiden tot discussies bij de verkoop. Duidelijk inzicht hierin voorkomt verrassingen.

De waardebepaling van je bedrijf draait om de juiste mix van financiële historie, actuele resultaten en diepgaande kennis van de branche in samenhang met de unieke kenmerken van je bedrijf zelf.

Hoe bepaal je de waarde?

Er zijn verschillende manieren om naar bedrijfswaarde te kijken: door marktvergelijking, op basis van geïnvesteerd vermogen en op basis van economische waarde. Welke methode je kiest, hangt af van je bedrijf, je cijfers en je branche. Maar één ding is zeker: een realistische, goed onderbouwde waardering voorkomt luchtkastelen - en zorgt dat jij de juiste prijs krijgt voor je harde werk.

De belangrijkste methoden om een bedrijf te waarderen

  1. Marktvergelijking – Multiples
    Jouw bedrijf wordt vergeleken met soortgelijke ondernemingen in de branche. De waarde wordt berekend door de EBITDA (winst vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijving en afboekingen) te vermenigvuldigen met een marktconforme factor (multiple).

    Voordelen:
    • Snel en praktisch inzicht in de ondernemingswaarde
    • Houdt rekening met actuele marktontwikkelingen

    Nadelen:
    • Vergelijkbare bedrijven zijn lastig te vinden door unieke bedrijfskenmerken
    • Veranderingen in de markt (positief/negatief) zijn niet altijd duidelijk verklaarbaar
  2. Geïnvesteerd vermogen – Intrinsieke waarde + Goodwill
    Deze methode kijkt vooral naar het eigen vermogen en eventuele stille reserves. Daarbovenop wordt goodwill berekend op basis van overwinst (winst na ondernemersbeloning en vóór rente op eigen vermogen).

    Voordelen:
    • Erkenning van immateriële waarde (zoals klantenkring of merk)
    • Geschikt voor bedrijven met een sterke reputatie en stabiele basis

    Nadelen:
    • Goodwill is lastig objectief vast te stellen. Vaststelling overwinst is subjectief
    • Er wordt geen rekening gehouden omvang van de benodigde investeringen in activa of werkkapitaal. Richt zich vooral op het verleden, niet op toekomstige groei

  3. Economische waarde – Rentabiliteitsmethode
    Het draait hier om de toekomstige winstgevendheid en is geschikt voor ondernemingen met stabiele en voorspelbare winsten. De genormaliseerde winst (gemiddelde winsten uit het verleden plus de winstprognoses ) wordt afgezet tegen het vereiste rendement op eigen vermogen. Vervolgens wordt deze winst door het vereiste rendement op het eigen vermogen gedeeld. De financieringsstructuur van de vennootschap wordt meegewogen in de berekeningen. 

    Voordelen:
    • Combineert historische én verwachte prestaties
    • Veel toegepast in de praktijk

    Nadelen:
    • Prognoses zijn gevoelig voor discussie en aannames
    • Externe marktontwikkelingen worden minder goed meegenomen

  4. Economische waarde – Discounted Cashflow (DCF)
    De meest diepgaande methode die de verwachte winsten voor de komende vijf jaar in beeld brengt en ook rekening houdt met hoeveel er geïnvesteerd moet worden.  Deze toekomstige vrije kasstromen worden omgerekend naar hun huidige waarde met een rekenrente (vermogenskostenvoet).

    Voordelen:
    • Geeft een diepgaand inzicht in de financiële gezondheid van het bedrijf
    • Flexibel bij wisselende economische scenario’s

    Nadelen:
    • Vereist gedetailleerde financiële gegevens, analyse en prognoses
    • Gevoelig voor aannames bij onvoldoende onderbouwde prognoses
    • Afwijking van prognoses. Het gebruik van expliciete prognoses gaat altijd goed, totdat ze door de waarheid worden ingehaald.  Als daarmee niet goed wordt omgegaan kan dit directe gevolgen hebben bij onderhandeling over de ondernemingswaarde met een koper


Conclusie

Om te komen tot een waardering van een bouwbedrijf zijn uitgebreide financiële gegevens van de onderneming, branchekennis van de bouwbranche en een correcte toepassing van de verschillende waarderingsmethoden nodig. De keuze voor een waarderingsmethode hangt af van de aard van de werkzaamheden van het bedrijf, de financiële situatie en (toekomstige) marktomstandigheden. 
Voor een goede waardering van jouw bedrijf zijn drie dingen essentieel: betrouwbare financiële cijfers, branchekennis én het juist toepassen van de juiste waarderingsmethoden. Welke methode je kiest, hangt af van wat je bedrijf doet, hoe het er financieel voorstaat en de (toekomstige) marktomstandigheden.

Bedrijfsovername

Meer lezen over bedrijfsovername en waar je op moet letten? Vraag dan de digitale brochure “Uw bedrijf verkopen. Nu of later?” aan. Dit is een praktische handleiding, inclusief overzichtelijk stappenplan. 

Meer informatie?

MKB Advies Partners is volledig thuis in de dynamiek van bedrijfsovernames en familiaire bedrijfsopvolging in de bouwsector. Maak vrijblijvend kennis met een adviseur bij jou in de regio.

BNL Ledenvoordeel

Gerelateerd nieuws

Donderdag 13 februari 2025
Mijn bedrijf overdragen? Daar heb ik nog jaren de tijd voor

Een bedrijfsovername is iets voor later. Vaak heb je het te druk met de dagelijkse gang van zaken om na te denken over stoppen. Bovendien draait je bedrijf goed, dus waarom zou je je zorgen maken? Maar een bedrijfsovername laat zich niet altijd plannen. Bijvoorbeeld wanneer een collega-bouwbedrijf of investeringsmaatschappij interesse toont in een overname. Iets wat steeds vaker voorkomt in de huidige overnamemarkt.