'Dankzij de Integraal polis draaiden we niet zelf voor de kosten op'
Vrijdag 26 september 2025
De waarde van een verzekering blijkt pas bij schade. Dat heeft Gerrit van Veldhuizen van KAMPERTBOUW uit Wekerom in de praktijk ervaren. Toen in een nieuwgebouwd binnenzwembad scheuren ontstonden in het tegelwerk, dreigde hij met een aanzienlijke schadepost te blijven zitten. De tegelzetter die via de binnenhuisarchitect werd aangedragen door de opdrachtgever, bleek een product te hebben verwerkt dat kristalvorming veroorzaakte in de raaplaag, waardoor er scheurvorming in de tegels ontstond. Een complexe situatie, die door veel CAR-verzekeringen niet of nauwelijks gedekt zou worden. ‘Maar de CAR-verzekering van de Bouwend Nederland Integraal Polis dekte dit wel. De schade werd uitgekeerd en ik kon het probleem naar tevredenheid van alle partijen oplossen met een tegelzetter uit ons eigen netwerk.’
Nog geen dag spijt gehad
Tien jaar geleden werd KAMPERTBOUW lid van Bouwend Nederland. ‘Ik was op dat moment al op zoek naar een andere verzekering omdat ik niet tevreden was over de dienstverlening van mijn toenmalige verzekeraar. Ik ontving een belletje van de verzekeringsspecialist die bij Bouwend Nederland was aangesloten. Hij adviseerde mij gebruik te maken van de Bouwend Nederland verzekeringen, waarop ik natuurlijk vroeg: ‘Wat maakt jullie dan de beste keuze voor mij?’’ Het antwoord was duidelijk. De Bouwend Nederland verzekeringen zijn met en door leden ontwikkeld en worden jaarlijks aan de praktijk getoetst en up-to-date gehouden. Vanwege de specifieke vakkennis binnen de brancheorganisatie wordt de dekking zeer kritisch bekeken. Hierdoor zijn de verzekeringen volledig afgestemd op de dagelijkse praktijk van de bouw- en infrasector. Van Veldhuizen besluit: ‘Ik heb tien jaar geleden de eerste stap gezet naar de Bouwend Nederland verzekeringen en ben bij de introductie van de nog uitgebreidere Bouwend Nederland Integraal Polis (BNIP) in 2021 naar deze nieuwe polis overgestapt en heb daar nog geen dag spijt van gehad.’
Scheuren in de tegels
Vooral de CAR-dekking in de BNIP bleek voor KAMPERTBOUW erg waardevol bij een schadegeval in een luxe woning waarin ze een zwembad hadden gerealiseerd. De tegelzetter werd via de binnenhuisarchitect aangedragen door de opdrachtgever. Die bracht een cementgebonden raaplaag Ardex AM100 van tien millimeter aan op de prefab betonnen wanden om deze uit te vlakken. Daarop volgde een waterdicht membraan waarop de zwembadtegels werden verlijmd. ‘Net voor de oplevering werden er scheuren ontdekt in de wandtegels van het zwembad’, vertelt Van Veldhuizen. ‘Een onafhankelijk bureau heeft onderzocht wat de oorzaak was van dit probleem. Het onderzoeksrapport concludeerde dat er kristalvorming was opgetreden in de Ardex AM100, waardoor er uitzetting ontstond die de scheuren in de tegel en de tegellijm veroorzaakte.’ Het bouwbedrijf werd gevraagd om een herstelbegroting aan te bieden. Van Veldhuizen wist echter dat herstel nooit tot een goed waterdicht resultaat zou komen, dus ze besloten verdere opties te onderzoeken. Zo werd gevraagd om een begroting te maken voor het opnieuw betegelen van het bad. Daar kwam zo’n hoog bedrag uit dat KAMPERTBOUW besloot om ook een voorstel te maken met eigen calculator en met een tegelzetter waarmee het bedrijf vaker samenwerkt. Dit voorstel kwam aanzienlijk lager uit. ‘Ik heb de verschillende voorstellen opgestuurd naar In-Staet. Zij stonden open voor het gesprek over de beste en meest effectieve en duurzame oplossing en besloten om met ons voorstel akkoord te gaan. Een aantal weken later werd het geld overgemaakt. De opdrachtgever kan nu zwemmen in het opnieuw betegelde zwembad.’
Materiële schade
Dat de CAR-verzekering van de BNIP deze schade dekt, komt door de unieke uitbreiding van het begrip materiële schade in de voorwaarden van de CAR-dekking. Mike Groenewegen, schademanager bij In-Staet, legt uit: ‘Je spreekt van een materiële schade als er sprake is van een verandering van vorm of structuur in oorspronkelijk gave objecten: iets moet eerst goed zijn geweest en daarna beschadigen. In de BNIP is het begrip ‘materiële schade’ echter verruimd en is eraan toegevoegd dat ook delen van het werk die niet voldoen aan hetgeen daarvan verwacht mag worden, ook daarna van vorm of structuur kunnen veranderen.’
Over de situatie met het zwembad van KAMPERTBOUW ging het om tegels en tegellijm die scheurden. Groenewegen vervolgt: ‘Je zou dus kunnen zeggen dat ze nooit goed vast hebben gezeten waardoor er geen sprake zou zijn van materiële schade. Maar door de uitbreiding binnen de BNIP is er toch dekking omdat er wel sprake is geweest van een vorm van hechting. De tegels hebben namelijk vastgezeten, ze zijn gescheurd door het uitzetten.’ |
|
'Laat je verzekeringen checken door de specialisten bij Bouwend Nederland'
- Gerrit van Veldhuizen -
Eindverantwoordelijk
Van Veldhuizen is erg tevreden over de snelheid en professionaliteit waarmee de schade is afgehandeld. ‘In dit specifieke geval speelde mee dat wij de onderaannemer niet kenden. Deze werd via de binnenhuisarchitect aangedragen door de opdrachtgever. Daardoor heb je als hoofdaannemer minder grip op de prestatie, maar toch ben je de eindverantwoordelijke. We hebben de schade in september gemeld, na diverse onderzoeken en overleggen was het in december rond en konden we het zwembad weer aan een tevreden opdrachtgever opleveren. De Bouwend Nederland verzekering voorkwam dat we verzeild raakten in maandenlange vertraging en lastige discussies over de aansprakelijkheid.’ Zijn belangrijkste advies aan collega-bouwers? ‘Laat je verzekeringen goed checken door de verzekeringsspecialisten bij Bouwend Nederland. Neem niet klakkeloos aan dat je polis alles dekt. Kijk serieus naar de Bouwend Nederland Integraal Polis. Die is duidelijk gemaakt voor en door bouwers en houdt rekening met hoe het er in de praktijk echt aan toegaat.’
Wil jij ook gebruik maken van de voor en door leden ontwikkelde Bouwend Nederland Integraal Polis? Of een adviesgesprek aanvragen? Neem contact met ons op.