Bouwteam nog geen standaard in Noord-Nederland
Vrijdag 30 mei 2025
Steeds vaker hoor je dat aanbesteden in bouwteams een slimme manier is om een realistische prijs én een goed plan te krijgen. Toch denken veel opdrachtgevers dat ze bij deze vorm van aanbesteden direct vastzitten aan de aannemer. Niets is minder waar, stelt Marcel Eilering, directeur van Fuhler Wegenbouw. Hij ziet bouwteams juist als dé oplossing voor een eerlijke samenwerking en volop kansen voor lokale aannemers. Hoe zorgen we dat deze aanpak de nieuwe standaard wordt?
"Ook als je een aanbesteding doet in een bouwteam, is er altijd zekerheid voor de opdrachtgever. Die kan tenslotte, nadat we tot een prijs gekomen zijn, alsnog nee zeggen. Als opdrachtnemer krijg je het voorbereidende werk dan wel betaald. De opdrachtgever heeft een goede basis waarmee hij verder kan voor de aanbesteding van het werk", zegt Eilering.
Bal in kamp aannemer
Fuhler Wegenbouw is een familiebedrijf dat -zoals de naam weggeeft- actief is in de wegenbouw, het grondverzet, zandwinning en het ontwerp en de uitvoering van GWW-projecten. Het bedrijf voert werken uit in het noordoosten van de provincies Groningen en Drenthe in opdracht van gemeenten, provincies, de semi-overheid, maar ook woningcorporaties en particulieren. Marcel vertelt dat de aanbesteding in bouwteams in het noorden van Nederland zeker nog niet de standaard is. "Je ziet nu vaak dat de grote aannemers in een paar maanden tijd een prijs neerleggen met alle risico's van dien. Dit gebeurt natuurlijk ook bij het mkb, waardoor de bal altijd in het kamp van de aannemer ligt. Aanbesteden in een bouwteam lijkt voor een opdrachtgever misschien alsof je je meteen committeert, maar is wat mij betreft altijd een tweetrapsraket: je levert als opdrachtnemer eerst je plannen aan met een deelprijs. Als daarop akkoord wordt gegeven, ga je het project uitwerken en engineeren. Pas daarna kom je op een prijs, waarbij de risico's zo goed mogelijk zijn ingeschat en niet automatisch voor rekening van de aannemer komen."
Realistische opdracht met dito prijs
Marcel pleit daarom voor het aanbesteden in een bouwteam, maar dat is niet het enige punt waar hij zich hard voor maakt. "Ook de normen van de Gids Proportionaliteit moeten worden opgerekt. Die wet is ondertussen tien jaar oud. Wat je toen voor anderhalve ton kon bouwen, is heel anders dan wat je tegenwoordig voor dat geld doet. Als deze normen verlegd worden, kan er meer werk onder lokaal opererende aannemers verdeeld worden, die het werk niet alleen uitvoeren maar ook voorbereiden Als die voorbereiding dan ook in een bouwteam gedaan wordt, scheelt dat weer werk voor de opdrachtgever. Die hebben namelijk vaak wel budget, maar niet de personele capaciteit om dit geld weg te zetten. De opdrachtnemer heeft een engineeringafdeling, die daarbij goed kan ondersteunen zodat je samen tot een realistische opdracht met een dito prijs komt." Dat is nog niet alles. "Door de normen op te rekken, krijgen de kleinere aannemers ook meer de kans om zich te bekwamen in deze manier van aanbesteden. Dat maakt dat er steeds meer gelijkgestemde aannemers komen en iedereen een eerlijke kans heeft om mee te dingen naar een project."
Marcel is lid van de Klankbordgroep Leden Infra Klein
De Klankbordgroep Leden Infra Klein (KLIK) bestaat uit een vertegenwoordiging van mkb-leden die actief zijn in de GWW. De klankbordgroep behartigt de belangen van de achterban. Heb je een vraag, een dilemma, of wil je gewoon even sparren? Neem contact op met Yannick Bos, de lokale infra-vertegenwoordiger.
Gerelateerd nieuws
Vanuit de kraanstoel naar het tekenscherm: Teije Kers (26) maakte de overstap van grondwerker naar tekenaar. Met een passie voor techniek én praktijkervaring op zak, tekent hij nu 3D-modellen waarmee machinisten tot op de centimeter nauwkeurig kunnen werken. Zelfstandig begon hij met leren, inmiddels werkt hij fulltime bij Knipscheer Infrastructuur in Almere. Zijn doel? Zelf ontwerpen maken voor grote infrastructuurprojecten. Hoe helpt zijn praktijkervaring hem bij die ambitie?
Al meer dan 36 jaar werkt Wim Volkerink met beton bij Schagen Infra BV. "Ik ga dit werk nog wel tot mijn pensioen doen." Met een hechte ploeg, mooie projecten en werk dat nooit lang hetzelfde is, voelt hij zich helemaal op zijn plek. Of hij nu in de regen staat of met zijn ploeg een betonweg aanlegt in de zon: Wim is op z'n best als hij met zijn handen werkt. Wat maakt het werken in een betonploeg zo bijzonder?
Op 3 juni 2025 stemde de Tweede Kamer in met een motie voor een tijdelijk verbod op het gebruik van staalslakken in infrastructuurprojecten. Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen kondigde op 21 juli in een Kamerbrief aan dat het gebruik van staalslakken op risicovolle locaties – zoals fietspaden, wandelpaden en speelterreinen – voor ten minste een jaar wordt verboden. Deze pauze wordt benut om goed onderzoek te doen naar de risico’s van staalslakken en mogelijke alternatieve toepassingen. Bouwend Nederland steunt dit besluit.