1. Home
  2. Nieuws
  3. Convenant op naar duurzamer asfalt in het noorden

Convenant: op naar duurzamer asfalt in het Noorden

Vrijdag 12 juli 2024

Overheden, brancheorganisaties en marktpartijen in de drie noordelijke provincies zetten samen in op duurzamer asfalt. Daarvoor hebben ze de afgelopen weken hun handtekening gezet onder een convenant. De ondertekenaars streven naar minder soorten asfalt, een duurzamere samenstelling en productie op een lagere temperatuur. Daarnaast zetten ze in op hergebruik van asfalt en verduurzaming van de vier asfaltcentrales.

"Provinciale en gemeentelijke overheden willen hun milieu-impact verkleinen. De verduurzaming van de asfaltketen is daarvoor een uitstekend instrument", zegt Tobias Strating, namens de aandeelhouders van asfaltcentrale APW. "Infraprojecten zijn grote investeringen voor overheidsorganisaties én ze hebben een grote milieu-impact. Dat komt door de grondstoffen die worden gebruikt en door de CO2-uitstoot. Als overheden hun voetafdruk willen verkleinen, zijn er in de infra goede stappen te zetten. Met name bij de productie van asfalt is veel winst te behalen."

Minder verschillende asfaltsoorten

Die winst is te halen op verschillende manieren, zegt Sander Wubbolts, onze regiomanager van regio Noord. "In het convenant is vastgelegd dat we in het Noorden streven naar het gebruik van minder verschillende asfaltsoorten. Dat scheelt in de productiekosten. Daarnaast willen we duurzamere soorten gebruiken. De meest milieubelastende soort, blanke bitumen, wordt helemaal uitgefaseerd en we willen meer biobased bindmiddelen gebruiken. Bovendien streven we naar lagere productietemperaturen en meer hergebruik van bestaand asfalt."

Ondertekenaars

Het convenant is ondertekend door de provincies Drenthe, Friesland en Groningen en de hoofdsteden Assen, Leeuwarden en Groningen. Daarnaast staan de handtekeningen van Bouwend Nederland, NL Ingenieurs en Circulair Friesland, menginstallatie Overijssel eronder en van de asfaltcentrales in Staphorst, Kootstertille en Westerbroek. Ook diverse marktpartijen verbinden zich aan de afspraken.

Noorden als koploper

Het noorden toont zich koploper met dit convenant, stelt Harm Beerda van Circulair Friesland. Hij bracht twee jaar geleden op verzoek van de provincie Fryslân de ondertekenende partijen voor het eerst bij elkaar. "Het was veelzeggend dat bij de ondertekening in Groningen een vertegenwoordiger van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aanwezig was. Nergens in Nederland zijn alle partijen uit de asfaltketen zo ver met verduurzamingsafspraken als in het noorden. Onze samenwerking is ook al als goed voorbeeld in een Kamerbrief genoemd."

Wat Beerda hoopgevend vindt: "Een convenant blijft soms bij mooie woorden, maar bij de ondertekeningssessies in de drie provincies werd duidelijk dat de bestuurders hier écht werk van willen maken en ook bereid zijn daarvoor een beperkt financieel risico te lopen."

Vooralsnog hebben alleen de drie hoofdstedelijke gemeenten hun handtekening gezet. Dat is een bewuste keuze, vertelt Tobias Strating. "In Leeuwarden, Groningen-stad en Assen is meer capaciteit en kennis dan bij de omliggende gemeenten. Het idee is dat dit convenant zich verder verspreidt naar de andere gemeenten in de provincie. Zij kunnen aanhaken bij de afspraken en bij de kennis en ervaring die in de hoofdstad is opgedaan. Zo hoorde ik dat de gemeente Heerenveen haar belangstelling al bij de gemeente Leeuwarden kenbaar heeft gemaakt."

Zekerheid voor de sector

Voor de drie asfaltcentrales betekent het convenant dat ze naar de toekomst kunnen kijken. "Alle drie centrales in Westerbroek, Staphorst en Kootstertille zijn aan vernieuwing toe", zegt Wubbolts. "Dit convenant is een belangrijke steun in de rug om die investeringen in te vullen en aan te gaan. Ze weten nu zeker dat er een markt is voor duurzamere productie en duurzamere asfaltsoorten." Ook voor infrabedrijven geeft het convenant meer zekerheid. "Deze afspraken helpen iedereen om te voldoen aan duurzaamheidsdoelstellingen en de race naar de laagste prijs – ten koste van het milieu – achter ons te laten."

Het prijsargument is bovendien relatief, vult Beerda aan. "Europese regels verplichten ons steeds meer om milieubelasting te vertalen in geld. Op termijn zijn we dus met duurzamer asfalt goedkoper uit. Het is mooi om te zien dat we als marktpartijen en overheid daar nu al mee aan de slag gaan, in een hele goede onderlinge samenwerking."

Yannick Bos
Adviseur markt & overheid - Regio Noord
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Vrijdag 13 juni 2025
Vervanging en renovatie infra is een gezamenlijke opdracht

Zo'n 5.000 kleine, middelgrote en grote bruggen, een twintigtal tunnels en 88 sluizen van Rijkswaterstaat uit de jaren vijftig zestig en zeventig van de vorige eeuw zijn de komende jaren toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen werken Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland, Techniek Nederland, NLingenieurs, MKB Infra en de Vereniging van Waterbouwers pre-concurrentieel samen in het Platform Vervanging & Renovatie (PVR). Op woensdag 21 mei 2025 deelde het platform in een achterbanbijeenkomst de voortgang. 

Vrijdag 13 juni 2025
Tussen ideaal en realiteit: duurzaam werken in de praktijk

Duurzaamheid is een hot topic in onze sector, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan het ideaal. Zeker bij onderhoudswerk en renovatie is het niet altijd mogelijk om volledig circulair te werken. Toch zijn er bedrijven die binnen de grenzen van een opdracht creatief en bewust met materiaalkeuzes omgaan. Anton Donker van Agado Van Gameren laat zien hoe het in de praktijk werkt: balanceren tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, maar hoe duurzaam kun je écht zijn als je werkt met wat er al staat?

Dinsdag 10 juni 2025
Verkeer raast over A2: werken op vluchtstrook moet structureel veiliger

Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.