Terugblik infragesprek VVD Drenthe
Donderdag 27 februari 2025
Binnen de Provincie Drenthe staat de komende periode een aantal belangrijke debatten over de infrastructuur op de agenda. Deze gespreksonderwerpen waren onder meer voor de VVD Drenthe en enkele gemeentelijke VVD-fracties aanleiding om contact met Bouwend Nederland te leggen. “Het initiatief kwam eigenlijk van onze ex-collega Kees Vianen, fractievoorzitter van de VVD in Drenthe”, begint Yannick Bos, adviseur markt & overheid van de Regio Noord. “Hij sprak recentelijk met Gerard Hoiting die onlangs nog zitting had in het Platform Infra Noord-bestuur. Voor de VVD Drenthe breekt een belangrijke periode aan waarbij knopen moeten worden doorgehakt: welke budgetten worden aan het onderhoud van welke infraprojecten toegekend? Maar ook de N34 staat daarbij op de agenda: wat kan wel en wat niet? En zou een verdubbeling de problematiek rondom knooppunt Gieten oplossen? Zodoende hebben we het initiatief genomen tot een infragesprek ‘op locatie’.”
En zo geschiedde: verscheidene staatsleden van de VVD Drenthe waren door Bouwend Nederland uitgenodigd waarbij een groep van zo’n 25 personen het project ‘Reconstructie N391 aansluiting Pottendijk’ bezocht. Yannick”: “De rotonde Pottendijk wordt op dit moment omgebouwd tot een ongelijkvloerse aansluiting. Op deze bouwlocatie hadden we een goed zicht op de werkzaamheden en werden verschillende gedachten uitgewisseld over de zero-emissie-toekomst tussen overheid en aannemerij. In zijn presentatie lichtte hoofduitvoerder Freddy Djurrema ‘Pottendijk’ toe en hoe projecten, zoals deze, in de nabije toekomst nog duurzamer kunnen worden uitgevoerd.”
Usual suspects
Na Djurrema’s presentatie en dank voor zijn gastvrijheid stond een aantal andere onderwerpen op de agenda. Yannick: “Noem ze gerust the usual suspects, maar de thema’s Instroom en Opleiden, Prijsvorming, Schoon en Emissieloos Bouwen en Veilig Werken zijn nu eenmaal de hete hangijzers waar we niet omheen kunnen.”
Met name de eerste twee onderwerpen leverden een constructieve discussie en verschillende invalshoeken op. “Instroom en opleiding is het allerbelangrijkste thema op dit moment. In de sector streven we naar continuïteit en voorspelbaarheid. We moeten simpelweg mensen voor de bouw en infra behouden, er is (te) veel uitstroom op dit moment. Met het oog op de woningopgave zien we het liefste het aantal medewerkers in de sector stijgen. Hoe kunnen de overheid, het onderwijs en de aannemerij hierin samen optrekken? En wat kan de provincie bijdragen met bijvoorbeeld kennis- en innovatiesubsidies of cursussen?”
Meerdere onderwerpen
Ook de discussie rond prijsvorming kwam op gang. “Er wordt vaak gesproken over zero-emissie en circulair bouwen. Maar wellicht belangrijker zijn de gestegen loon- en materialenkosten en dat duurzamer werken op termijn zal lonen. Dat vraagt wel een andere manier van werken en daarom is het goed dat we hier al aandacht voor hebben. Vroeg of laat moeten we hiermee aan de slag.”
Ook het steeds noodzakelijker worden van emissieloos werken - stikstof is daar de voornaamste aanleiding toe - en veiligheid werden tijdens het statenbezoek besproken. Yannick: “Bouw- en infrabedrijven zijn volop bezig met het verduurzamen van hun bouwmaterieel. Omdat er soms nog onduidelijkheid heerst bij opdrachtgever én -nemer over de te nemen beheersmaatregelen bij de inzet van elektrisch materieel heeft Bouwend Nederland de richtlijn ‘Veilige inzet elektrisch materieel’ opgesteld. Zo kunnen bedrijven en opdrachtgevers risico’s uitsluiten en over de beheersmaatregelen afspraken maken.”
Samen oplossen
Tijdens de borrel werd er nog lang met elkaar gesproken. Yannick besluit: “Aan potentieel werk is geen gebrek, maar de besproken maatschappelijke uitdagingen tijdens het statenbezoek zorgen binnen de bouw en infra voor onzekerheid. De uitdagingen kunnen we alleen samen oplossen, en dit soort bijeenkomsten dragen hier zeker aan bij.”
Gerelateerd nieuws
De gemeente Dantumadiel maakt werk van het veiliger maken van fietspaden door ze te verbreden. Dat zei wethouder Kees Wielstra woensdag 4 juni bij een bijeenkomst op het gemeentehuis. Hier kreeg de bestuurder uit handen van Yannick Bos, adviseur markt & overheid bij Bouwend Nederland en Kees Mourits, voorzitter Fietsersbond Fryslân, een onderzoeksrapport uitgereikt over de verkeersveiligheid op fietsroutes. Wielstra gaf aan dat hij had gehoopt dat Dantumadiel beter had gescoord op fietsveiligheid maar herkent de conclusies van het rapport. De gemeente is al bezig met het verbeteren van fietspaden en heeft nu subsidie gekregen om meer fietsroutes aan te pakken.
Steeds vaker hoor je dat aanbesteden in bouwteams een slimme manier is om een realistische prijs én een goed plan te krijgen. Toch denken veel opdrachtgevers dat ze bij deze vorm van aanbesteden direct vastzitten aan de aannemer. Niets is minder waar, stelt Marcel Eilering, directeur van Fuhler Wegenbouw. Hij ziet bouwteams juist als dé oplossing voor een eerlijke samenwerking en volop kansen voor lokale aannemers. Hoe zorgen we dat deze aanpak de nieuwe standaard wordt?
Op 9 mei stond het jaarlijkse uitje van de afdeling Drenthe op het programma. Dit jaar trokken we hiervoor zelfs naar het ‘verre’ buitenland, met als eindbestemming de Meyer Werft in Papenburg, Duitsland. "Ver" is hier natuurlijk relatief, want de Meyer Werft ligt slechts 83 km van Assen verwijderd. Daar stond ons, naast een rondleiding over de imposante werf, ook een stadswandeling en een diner te wachten.