1. Home
  2. Nieuws
  3. 100 jaar de branding een familieverhaal in beton gegoten

100 jaar De Branding: een familieverhaal in beton gegoten

Maandag 4 augustus 2025

“Mijn grootvader heette Jan Stolk, mijn vader heette Jan en jawel, ik heet ook Jan.” Aan het woord is de directeur van aannemingsmaatschappij De Branding v/h J. Stolk uit IJmuiden. “Toen mijn grootvader het bedrijf in 1925 startte, droeg het zijn naam. Zo’n vijftig jaar geleden is het bedrijf is omgedoopt naar De Branding. Toch laten we nog altijd ‘v/h J. Stolk’ in de naam staan. Een mooie verwijzing naar hoe het allemaal begonnen is.”

Maritieme naam

“Mijn opa begon het bedrijf als onderaannemer in het metselwerk aan woningen en utiliteitsbouw, vooral in Velsen en omstreken. Hij was een harde werker en had een goed oog voor kwaliteit. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak, ging hij in dienst bij een grote aannemer, de voorloper van het huidige Ballast Nedam. Daar werkte hij zich op tot hoofduitvoerder. Hij bleek toch een echte ondernemer, want na de oorlog zette hij zijn eigen bedrijf weer voort. Er was toen natuurlijk heel veel werk in de wederopbouw van Nederland. Daar heeft hij letterlijk zijn steentje aan bijgedragen.” 

Een aantal jaar later voegden drie van zijn vier zoons zich bij het bedrijf. Zij bleken ook andere interesses te hebben, namelijk in de waterbouw. “We komen tenslotte uit IJmuiden. We hebben de sluizen, de pieren en het Noordzeekanaal voor de deur”, lacht Jan. De toetreding van de drie zoons gaf het bedrijf een andere richting en verschillende projecten op de grens van land en water volgden. “Toen we volop in de waterwerken zaten, kwam de beslissing om het bedrijf een maritieme naam te geven. Dat werd De Branding.”  

Eigen betonfabriek

In de naoorlogse jaren maakte De Branding deel uit van grote waterwerken zoals de aanleg van de ponthavens in het Noordzeekanaal en het verlengen van de pieren in IJmuiden. “De Zuidpier werd met twee kilometer verlengd, de Noordpier met 1.500 meter. Wij verzorgden in een aannemerscombinatie alle betonwerken. Daarvoor hebben we zelfs een eigen betonfabriek opgebouwd”, memoreert Jan. “In 1966 waren we klaar en meteen daarna mochten we door naar Scheveningen, waar we soortgelijk betonwerk deden aan de havenhoofden.” Naast deze bouwwerkzaamheden, had De Branding ook diverse onderhoudscontracten lopen. “Zo waren we verantwoordelijk voor het onderhoud aan de sluizen van het Noordzeekanaal, van IJmuiden en de Oranjesluizen in Amsterdam. Dat onderhoud liep door tot in de 21e eeuw.” In 1970 werd de Branding ook huisaannemer van Tata Steel, toen nog Hoogovens. “We bouwden er een kantoor van units, een werkplaats, een opslagterrein – een eigen uitvalsbasis op het terrein. Tot op de dag van vandaag zijn we daar actief. We doen er van alles: van kleine klusjes tot grote betonprojecten, renovaties en utiliteitsbouw. Er zit een vaste projectleider, met een team van uitvoerders en bouwplaatsmedewerkers.”

Geen opvolging in de familie

Het hoofdkantoor van De Branding staat aan de Ampèrestraat in IJmuiden. De oude bedrijfswoning staat ernaast. “Dat is een soort doorgangshuis voor de familie”, vertelt Jan. “Mijn opa bleef daar wonen toen hij het bedrijf overdroeg, later heb ik er zelf nog gewoond en ook andere familieleden maakten er hun thuis van”. Op kantoor werken er tien mensen bij De Branding, in totaal zijn er zo’n veertig mensen in dienst. Jan: “In 1993 ben ik samen met de jongste broer van mijn vader, de vierde zoon, Rien Stolk, in de directie gekomen. Inmiddels ben ik 67 jaar. Pensioengerechtigd, ja. Maar stoppen? Nee, dat zie ik nog niet zitten. Ik vind het werk te leuk. Geen dag is hetzelfde. Elk project is anders, en het contact met mensen geeft me energie.” Staat de volgende Jan Stolk wel al klaar om het bedrijf over te nemen? “Mijn kinderen hebben andere ambities. Mijn zoon werkt in de luchtvaart, mijn dochters in de medische wereld. Dus de opvolging zit niet meer in de familie. Maar dat is niet erg. We hebben kundige mensen in huis die het bedrijf kunnen voortzetten, mensen die weten hoe je kwaliteit levert en het overzicht houdt.”

Groot werk, kleine nuchterheid

Terugkijkend op een lange loopbaan als directeur van De Branding vindt Jan het bouwkundige project de Ontstoffings- en de DeNOx installatie voor de Pelletfabriek bij Tata Steel één van de hoogtepunten. “Wij hebben daar heiwerkzaamheden uitgevoerd, betonfundaties en de fabrieksgebouwen gerealiseerd. Het project is recent opgeleverd.” Dit systeem moet ervoor zorgen dat er 80% minder stikstofdioxide uit de rookgassen van de fabriek worden uitgestoten. Het is een enorm veelzijdig project waar we met diverse partijen aan gewerkt hebben, dat helpt om het probleem van de vervuiling op te lossen. Het is mooi om daaraan bij te dragen.” Maar Jan wordt ook enthousiast van technisch uitdagende klussen, zoals het vervangen van houten sluisdeuren in de binnenstad van Amsterdam, of spoedreparaties aan sluizen die zijn aangevaren. “Werken onder druk, met vakmanschap – dat kunnen wij als geen ander.”

Feest vieren, op z’n IJmuidens

“100 jaar is iets om trots op te zijn. Dat gaan we vieren met ons personeel – mensen met wie we samen groot zijn geworden. Er komt ook een stukje in de plaatselijke media, want het mag best geweten worden. Maar we blijven wel wie we zijn: nuchtere Noord-Hollanders. Geen poeha, gewoon goed werk leveren. Al honderd jaar lang.”

 

Gerelateerd nieuws

Dinsdag 8 juli 2025
Tien jaar MKB Kring Amsterdam: de dialoog tussen gemeente en markt loont

Op woensdag 2 juli vierde de MKB Kring Amsterdam – een structureel overleg tussen Ingenieursbureau Amsterdam en marktpartijen – haar tienjarig jubileum. Bouwend Nederland was erbij. Regiomanager Joost Swaan: “Wij zijn groot voorstander van dit soort gesprekken tussen opdrachtgevers en marktpartijen. Dialoog kan de samenwerking tussen de gemeente en de markt alleen maar ten goede komen.”

Dinsdag 1 juli 2025
Afdeling Midden-Holland zoekt het hogerop in Rotterdam

Onder leiding van DakenDiva Esther Wienese en architect Anet Goemans, zochten 25 leden van Bouwend Nederland afdeling Midden-Holland de hoogte op tijdens een dakentour in Rotterdam. “Heel inspirerend om de stad van bovenaf te bekijken en ook te zien hoeveel mogelijkheden er eigenlijk zijn op een dak”, vertelt verenigingsmanager Lydia de Wit. “Deze stadstour was de perfecte combinatie van ontspanning en inspiratie.”

Maandag 30 juni 2025
Steeds meer Utrechtse regiogemeenten stimuleren emissieloos bouwen

Dit voorjaar ondertekenden de gemeenten De Bilt, De Ronde Venen, Bunnik, Montfoort, Oudewater, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woudenberg en Woerden het convenant Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB). Hiermee is het aantal overheden in de provincie dat uitstootvrij bouwen stimuleert, meer dan verdubbeld.