Infraplatform RRN gaat de diepte in bij Hoogtij
Vrijdag 17 februari 2023
Geen excursie naar een boeiend infraproject maar een zeer inhoudelijke bijeenkomst voor Infraplatform Regio Randstad Noord dit keer. Dinsdag 14 februari gingen zo’n 35 infrabouwers in gesprek met Maxime Verhagen, gedeputeerde Jeroen Olthof van Provincie Noord-Holland, wethouder Melanie van der Horst van Gemeente Amsterdam en directeur Taco van Hoek van het EIB.
Parkeerperikelen bij de evenementen locatie Hoogtij in Amsterdam Noord zorgden ervoor dat de bijeenkomst een half uurtje later begon. Zeker vanwege de strakke agenda van Melanie van der Horst (ze moest om half 5 naar een volgende afspraak) was dat jammer, maar in de tijd die haar resteerde, liet de Amsterdamse wethouder voor onder meer verkeer, vervoer en openbare ruimte zich bepaald niet onbetuigd.
Werk aan de winkel
Maxime Verhagen, bezig aan zijn laatste weken als voorzitter van Bouwend Nederland heette alle aanwezigen welkom. Zonder al te diep op zijn aanstaande afscheid in te gaan, gaf hij aan dat hij had gehoopt een aantal uitdagingen die hij in zijn periode als voorzitter meemaakte, als kant en klare en ook behapbare brokken te kunnen overdragen aan zijn opvolger. "Maar ik vrees dat Arno Visser zijn handen nog wel even vol heeft aan dossiers als stikstof en de energietransitie!", sloot hij af.
Kijkje naar de inframarkt
Taco van Hoek nam het eerste inhoudelijke deel voor zijn rekening: een overzicht van de stand van zaken van de inframarkt. Die laat nogal wat uitdagingen voor de sector zien, vooral vanwege de budgetten van opdrachtgevers provincie Noord-Holland en de gemeenten. Van Hoek gaf gedeputeerde Olthof en wethouder Van der Horst vier overwegingen mee voor het aansluitende tweegesprek: stel meer budget beschikbaar voor alle maatschappelijke opgaven die er zijn, zet budgetten flexibeler in, kijken naar meer standaardisatie, of doe sommige dingen gewoon niet.
Minder puzzels maken
In het tweegesprek kwam eigenlijk nog een vijfde optie naar voren. De wethouder erkende dat gemeenten er goed in zijn om ambities aan elkaar te koppelen. Bij het herstel van kademuren en bruggen wordt bijvoorbeeld ook meteen geprobeerd de ambities voor duurzaamheid en circulariteit te tackelen. "We moeten daar pragmatischer mee omgaan en verder vooruit kijken", zei ze. Gedeputeerde Olthof beaamde dat het vertragend werkt en de kosten opjaagt wanneer overheden er dergelijke ingewikkelde puzzels van maken. Ook waren beide bestuurders het er over eens dat het financiële aspect nooit ten koste mag gaan van veiligheid.
Verrassende Mentimeter
In een volgend deel van de bijeenkomst werden de deelnemers nadrukkelijk bij het gesprek betrokken. Via de mentimeter reageerden ze op een aantal stellingen. Dat leverde soms heel verrassende uitkomsten op. Op de vraag vanaf welke fase een infrabedrijf bij een project betrokken zou moeten worden gaf het merendeel aan dat dat vanaf het moment zou moeten zijn waarop de overheid nieuwe ambities naar buiten brengt. Dat is verrassend genoeg dus nog eerder dan vanaf de ontwerpfase, zoals vaak wordt gedacht. Minder verrassend was de reactie op de stelling: Decentrale overheden weten wat er speelt in de markt. Daarop reageerde het gros van de bedrijven neutraal. Niet verwonderlijk, want die decentrale overheden zaten op het podium en dat maakt dat je toch iets voorzichtiger bent met een oordeel. Zeker als er ook nog eens een scherpe dagvoorzitter als Theo Dohle met een microfoon door de zaal rondloopt.
Meer in het magazine
Na een samenvatting van de bijeenkomst door Maxime Verhagen, was het tijd voor de walking dinner en een terugblik op de bijeenkomst. Die vond het merendeel van deelnemers zeer geslaagd, vooral ook doordat er niet alleen collega’s/leden waren, maar ook vertegenwoordigers van verschillende marktpartijen. Ook het inhoudelijke karakter van de bijeenkomst was goed bevallen. Meer over die inhoud lees je in het komende BNL-magazine.
Gerelateerd nieuws
In één project ter plekke vier landdammen met duikers vervangen door vier bruggen in ruim een jaar in Zuid-Scharwoude. Bouw- en infrabedrijf K_Dekker doet er alles aan om de overlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken. Met succes, blikt directeur Ron Oudeman met enige trots terug.
Bent u een bouwbedrijf dat mbo-4 Bouwkunde afgestudeerden of werkenden in de bouw wil ondersteunen bij het behalen van hun hbo-diploma? Kom dan naar de inspiratiebijeenkomst op donderdag 13 maart. Ontdek hoe medewerkers werk en leren kunnen combineren en krijg een voorproefje van onze 2 jarige HBO opleiding Bouwkunde.
Respectievelijk 232 en 226 jaar oud zijn de familiebedrijven van Charles Eldering uit Overveen en Jan Piet Leguijt uit Krommenie dit jaar. Hoewel hun werkgebieden dichtbij elkaar liggen, duurde het tot de zevende generatie eigenaars voordat de bedrijven elkaar tegenkwamen. "Toen we onze aannemerspapieren gingen halen, zaten we bij elkaar in de klas. Sindsdien zijn we collega’s, sparringpartners én vrienden. We zien elkaar ook bij de wedstrijden van Ajax." Een portret van twee eeuwenoude familiebedrijven uit Noord-Holland.