Leren van elkaar en bouwen aan veiligheidscultuur
Dinsdag 10 juni 2025
Op dinsdag 3 juni kwam de contactgroep VGM KAM van Regio Randstad Noord bijeen bij Van der Valk Oostzaan-Amsterdam. Deze bijeenkomst, die twee keer per jaar wordt georganiseerd, werd bijgewoond door een groep van twintig KAM-managers en veiligheidskundigen uit de regio. "Er heerst altijd een heel open sfeer tijdens deze middagen", aldus Lenneke Neef, adviseur sociale zaken bij Bouwend Nederland en organisator van de bijeenkomst. "We komen bij elkaar om van elkaar te leren en samen de veiligheid binnen onze sector op een hoger plan te tillen."
De bijeenkomst wordt altijd geopend met een update vanuit de vereniging. "De landelijke ledengroep Veiligheid presenteerde waar wij ons binnen de brancheorganisatie momenteel mee bezighouden op het gebied van veiligheid. Ik heb zelf een toelichting gegeven op het meerjarenprogramma veiligheid van Bouwend Nederland", aldus Neef. Een ander vast onderdeel van de opening is dat een van de bedrijven een praktijkcasus van een ongeval of een lopend onderzoek deelt. Deze keer ging het om een bedrijf dat een reeks incidenten onderzocht, die los van elkaar leken te staan. Echter, uit dieper onderzoek bleek dat er onderliggende verbanden waren, waarop het bedrijf nieuw beleid kon maken. "Er is veel vertrouwen in de groep, wat maakt dat bedrijven hun ervaringen durven te delen. Met deze inzichten konden andere deelnemers hun voordeel doen voor de verbetering van de veiligheid," aldus Neef.
Veiligheidscultuur in de praktijk
Het tweede deel van de middag stond in het teken van veiligheidscultuur. Sharif Rabbae van Hub Creations gaf een interactieve sessie over gedragsbeïnvloeding en het creëren van een sterke veiligheidscultuur binnen organisaties. De oorsprong van het denken over veiligheidscultuur ligt volgens Rabbae bij de ramp in Tsjernobyl. "Toen werd duidelijk hoe de hiërarchische cultuur ervoor zorgde dat mensen zich niet vrij voelden om risico's te melden. Culture eats strategy for breakfast: je kan allerlei technische maatregelen en beleid op papier zetten, maar zonder een cultuur die veiligheid faciliteert, kunnen er nog steeds desastreuze zaken gebeuren", aldus Rabbae. De deelnemers werd gevraagd om aan de hand van de Safety Culture Ladder aan te tonen waar hun organisatie staat. "Veel bedrijven schatten zichzelf in tussen trede 2 en 4," vertelt Neef. "Deze deelnemers zijn logischerwijs verder in hun denken over veiligheid. Het is zaak om ook kritisch naar de organisatiecultuur te kijken."
Gedrag beïnvloeden: motiveren werkt beter dan straffen
Hoe kan je die cultuur rondom veiligheid nu beïnvloeden? Hoe breng je een gedragsverandering op gang? Volgens Rabbae werkt herhaling en positief belonen beter dan straffen. "Sanctioneren heeft vaak maar kort effect. Wanneer je gedrag positief bekrachtigt, bijvoorbeeld door iemand te complimenteren of te belonen direct na een goede actie, werkt dat veel beter op de lange termijn, zeker als je dat vaker achter elkaar doet." Ook gaf hij aan dat je niet direct de hele groep mee hoeft te krijgen. "Vooral mensen die al jarenlang op dezelfde manier werken, zijn soms lastiger van gedrag te veranderen. Je kan je beter richten op de mensen die wél willen. Als je die groep in beweging krijgt, volgt de rest vaak vanzelf." De sessie eindigde met het inzicht dat er een balans nodig is tussen regels en bewustwording. "Je kan alles dichttimmeren met procedures, maar uiteindelijk draait het om het gesprek dat je voert met elkaar. Betrek medewerkers actief, dan creëer je gezamenlijk draagvlak voor veilig werken", aldus Rabbae.
Gerelateerd nieuws
Regen hield het gezelschap op 27 mei in Mijdrecht niet binnen. Vertegenwoordigers van Bouwend Nederland, Rijkswaterstaat, Cumela, MKB Infra, Techniek Nederland, Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners en Transport en Logistiek Nederland kwamen bij elkaar voor een 'safety walk' langs de A2 bij Abcoude. Het gezamenlijke doel is veiliger werken op de vluchtstrook. Na een update op het kantoor van freesbedrijf Freesmij volgde een demonstratie van de gewenste aanpak: het tijdelijk afsluiten van de rechterrijstrook om veilig op de vluchtstrook te werken.
De Nederlandse Arbeidsinspectie inspecteert dit jaar en in 2026 op fysieke belasting bij straatwerk. Er wordt nog te vaak handmatig bestraat, waar machinaal of mechanisch mogelijk was. We organiseerden samen met Straatwerk Nederland en MKB Infra twee bijeenkomsten om inbreng op te halen voor onze vervolgstappen.
Drie keer per jaar organiseert Bouwend Nederland afdeling Noord-Holland Noord een Meewerkend Partneroverleg. Deze dag is speciaal bedoeld voor de vrouwen die bij hun partner in het bedrijf werkzaam zijn. In welke hoedanigheid is daarbij van ondergeschikt belang: deze variëren van typische kantooraangelegenheden tot HR-zaken en bedrijfsvoering. De bijeenkomsten worden gehouden om zo ervaringen uit te wisselen en er een unieke dag van te maken.