1. Home
  2. Nieuws
  3. Samen sterk in de arbeidsmarkt

Samen sterk in de arbeidsmarkt

Maandag 8 december 2025

Het is geen geheim dat de instroom en het behoud van werknemers in de bouw- en infrasector onder druk staan. Wat doet de sector hier gezamenlijk aan? Met deze vraag ging de online bijeenkomst Samen Sterk in de Arbeidsmarkt van Regio Randstad Noord van start. Het doel van de bijeenkomst was om de deelnemers inzicht te geven in de diverse initiatieven, campagnes en instanties die zich met dit onderwerp bezighouden. “Er zijn veel bedrijven die graag hun steentje bij willen dragen om de instroom en het behoud te bevorderen. Met deze bijeenkomst wilden wij hun inzicht geven in wat er al gebeurt op dit gebied, zodat ze weten waar ze het best kunnen aansluiten”, aldus verenigingsmanager Lydia de Wit.

De bouw- en infrasector staat midden in de samenleving en speelt een sleutelrol bij het realiseren van grote maatschappelijke projecten, van de energietransitie tot woningbouw. Maar de arbeidsmarkt staat onder druk: vergrijzing, ontgroening en concurrentie van andere sectoren vragen om een gezamenlijke inspanning om mensen te werven, behouden en ontwikkelen. De bijeenkomst bestond uit verschillende sprekers die een voorlichting gaven over dat onderdeel waarmee zij zich bezighouden. Een diverse groep aan deelnemers uit de bouw- en de infrasector, waaronder ook de voorzitter van het Infraplatform Randstad-Noord, Adelbert de Vreese vanuit de studio, volgde het programma online waarin kennisdeling en samenwerking centraal stonden.

Van krapte naar kansen

Angelina van Weerdenburg en Henriëtte Verhoef, beide werkzaam als sr. communicatieadviseur bij Bouwend Nederland, namen de deelnemers mee in het thema van krapte naar kansen. Van Weerdenburg presenteerde de resultaten van het imago-onderzoek dat volgde op een periode van drie jaar met imagocampagnes, waarin vooral veel aandacht was voor de infrasector. Het onderzoek liet duidelijk zien dat deze sector een positiever imago heeft gekregen: de bereidheid om in infra te werken steeg van 12% naar 15%, terwijl het aantal mensen dat de sector volledig afwees daalde van 50% naar 43%. Verhoef belichtte daarna de campagnes ‘civiele helden’ en ‘ik ga voor infra’. Zij benadrukte het belang van aantrekkelijk werkgeverschap, behoud van personeel en het vergroten van arbeidsproductiviteit via innovatie.

Presentatie link

Jij gaat het maken

Vivianne Hahn, regionaal adviseur onderwijs en arbeidsmarkt bij Bouwend Nederland, lichtte het initiatief Jij gaat het maken toe. Deze campagne richt zich specifiek op álle scholieren van alle niveaus van veertien jaar en ouder. Die groep is volop bezig met studie- en beroepskeuze maar kent niet de diversiteit aan beroepen in de bouw en infra. De campagne gebruikt sociale media en een thematische website voor deze doelgroep én voor zij-instromers. Bedrijven die zich willen aansluiten bij deze campagne kunnen persoonlijke adviseurs door het hele land vinden, maar ook promotiemateriaal bestellen via de website. (zie links onderaan deze pagina).

Presentatie link

Manifest werken en ontwikkelen 2030

Ronald Kleijn van de Provincie Noord-Holland besprak het manifest Werken en Ontwikkelen 2030, een gezamenlijke visie en actieagenda van ruim 400 stakeholders. Met technologietafels en een campusstructuur wordt gestuurd op onderwijs en technische beroepen, instroom van jongeren en zij-instromers en behoud van personeel.

Presentatie link

Presentatie link 2

Infra Bindt en toekomstbestendig onderwijs

Jan Mors presenteerde de meerjarenstrategie van Infra Bindt (2025–2030), gericht op instroom in infraonderwijs en versterking van de Infra Bindt-community. Vincent Zijlstra nam het woord over en besprak het toekomstbestendig GWW-onderwijs in Amsterdam, waarbij samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijven centraal staat. Het doel van beiden is om de instroom en kwaliteit van opleidingen te vergroten en zo de sector beter te laten aansluiten op de arbeidsmarkt.
Zij-instromers als nieuwe kans
Noortje van Kempen van Karackter, dat zich richt op omscholing naar de bouw- en infrasector, benadrukte de kracht van zij-instromers: gemotiveerde professionals die snel leren, verantwoordelijkheid nemen en langdurig betrokken blijven. Door samenwerking met bijvoorbeeld ROC Amsterdam wordt hun instroom structureel ondersteund.

Presentatie link

Waar jij impact kunt maken

Tot slot gaf Manon Schrijnemaekers, kwartiermaker aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt, praktische tips voor bedrijven: sluit aan bij regionale initiatieven als Techkwadraat en Sterk Techniek Onderwijs, maak gebruik van materialen van Bouwend Nederland en zoek contact met programmamanagers of docenten om te zien waar je je als bedrijf kunt verbinden.

Presentatie link

Samen bouwen aan de toekomst

De bijeenkomst bood een compleet overzicht van initiatieven, strategieën en praktische handvatten om de uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te pakken. De boodschap is duidelijk: door samen te werken, kennis te delen en kansen te benutten, kan de bouw- en infrasector voldoende menskracht en vaardigheden ontwikkelen om de maatschappelijke opgaven van morgen te realiseren.

Het webinar is opgenomen en kan teruggekeken worden via [deze link].

 

 

Presentatie Bouwacademie

Presentatie Karakter

 

---

Waar kunnen leden (veelal gratis) promotiemateriaal vinden?

Algemeen


De bouw maakt het 
Grote massamediale campagne voor de bouw en infra van Bouwend Nederland. Via de webshop zijn onder andere de logo's te downloaden, maar ook en vlaggen en bouwhekdoeken te bestellen. Voor bouwers | De bouw maakt het
Meer weten? a.vanweerdenburg@bouwendnederland.nl (Angelina)

 

Algemene link naar de webshop van Bouwend Nederland voor: Niet leden – Bouwend Nederland
(even inloggen om erin te komen).

Kinderen


Jij bouwt de toekomst
Jaarlijks themapark waar kinderen in de praktijk kunnen ervaren wat er allemaal mogelijk is in de bouw en infra. Organisatie is in handen van Stichting JIJ in de bouw en infra. 
Meer weten? m.vandelaar@jijbouweninfra.nl (Monara)

 

De Bouw maakt het op school
Materiaal waarmee bedrijven basisschoolkinderen eenvoudig enthousiast kunnen maken voor de sector (initiatief van Bouwend Nederland). Van praatplaat tot woordzoeker en van kinderhesje tot kwartet! Op het materiaal voor in de klas zet je simpel je eigen logo. Op school | De bouw maakt het 
Meer weten? a.vanweerdenburg@bouwendnederland.nl (Angelina)

(Onderwijs)Dag van de Bouw (juni 2026)
Bedrijven kunnen in juni laten zien hoe mooi ons werk is door mee te doen aan de Onderwijsdag van de Bouw | Dag van de Bouw (initiatief van Bouwend Nederland).
Meer weten? s.roijers@bouwendnederland.nl (Sandra)

 

JONGEREN


Jij gaat het maken
Grote en brede imago- en instroomcampagne gericht op jongeren en zij-instromers. Onder andere zichtbaar op social media, via lesmateriaal op de middelbare school, maar ook op onderwijsbeurzen etcetera. Bekijk de speciale flyer voor bedrijven voor toelichting en mogelijkheden. Op de website vind je allerhande materiaal om werken in de sector te promoten: van beroepenfolder tot pen, tasje, driehoek, bouwhekdoek en banner (initiatief van Stichting JIJ in de bouw en infra) Overzicht promotiemateriaal - Jij gaat het maken
Meer weten? m.vandelaar@jijbouweninfra.nl (Monara) 

 

Specifiek Infra

Civiele helden
Campagne om de studie civiele techniek te promoten onder middelbare scholieren. Heeft ook materialen voor bv. jouw bouwplaats. Geinitieerd door de hogescholen, inmiddels is Bouwend Nederland projectleider/uitvoerder van de campagne. Voor Docenten & Bedrijven | Civiele Helden
Meer weten? h.verhoeff@bouwendnederland.nl (Henriette)

 

Ik ga voor infra
Gerichte campagne van Bouwend Nederland en de infra opleidingsbedrijven om de infra te promoten onder zij-instromers van 20-27 jaar Kijk voor meer informatie en gratis promotiemateriaal (te gebruiken met jouw logo) op ikgavoorinfra.nl (de toolkit vind je onderaan als zip bestand)
Meer weten? h.verhoeff@bouwendnederland.nl (Henriette)

Lydia de Wit
Verenigingsmanager Regio Randstad Noord
E-mailadres

Gerelateerd nieuws