'Eerlijk zijn naar jezelf blijft het belangrijkst'
Dinsdag 26 augustus 2025
Een strategisch plan op papier, een opgeruimde bouwplaats in de praktijk en een heldere visie op de toekomst: bij Bouwonderneming Stout in Sliedrecht komen denken en doen samen. Planvoorbereider Noach Staat ontvangt Arjo van Genderen, mede-eigenaar van HoornKley. Beiden zijn actief binnen Jong Bouwend Nederland (JBN) en delen een frisse kijk op de sector. In een open gesprek gaan ze in op strategische keuzes, duurzame ambities en het meenemen van medewerkers in verandering. Hoe houd je als jonge bouwprofessional koers, als de markt continu verandert?
Samen met zijn team zorgt Noach Staat voor een soepele overgang van tekentafel naar bouwplaats. Hij werkt sinds veertien jaar bij Stout en maakt inmiddels deel uit van het managementteam van de Van Herk Groep. Noach: "Ik vind het leuk om bepalend te zijn. Om keuzes te maken en een strategie te bedenken. Waar liggen de kansen, de bedreigingen? En hoe gaan we daarmee om?"
Strategisch plan
Tien jaar geleden werd voor het eerst een strategisch plan opgesteld, vertelt Noach. "Er was altijd wel een strategisch plan, maar dat zat in het hoofd van de toenmalige directeur." Het bedrijf groeide, de strategie moest onder woorden worden gebracht. Noach: "Het begint met de vraag: wie zijn wij en waarom doen we het? Daar hebben we een goed antwoord op geformuleerd: mensen voor gebouwen. Voor ons is bouwen niet het doel op zichzelf. De mensen voor wie én met wie we bouwen zijn het belangrijkst." Stout begeleidt de opdrachtgever naar een optimaal product, maar vindt het ook belangrijk dat haar eigen medewerkers zich goed en gehoord voelen. "Er is niks prettiger dan werken op een schone, opgeruimde bouwplaats. Om een voorbeeld te noemen: zorg voor fatsoenlijke verharding zodat ze niet door de modder hoeven te baggeren."
Leerervaringen
In het laatste strategisch plan zijn de doelen concreet en meetbaarder geworden, vertelt Noach. "Dat is ook een tip voor anderen." Zo wil Stout in 2025 het afval met vijftig procent reduceren ten opzichte van 2022. In 2027 wil het bedrijf afvalvrij zijn. "Als bouwketen produceren we gigantisch veel afval. Als je ziet hoeveel volwaardig hout we weggooien, sta je soms met tranen in de ogen. Nu haalt 2Return, gespecialiseerd in emballagemanagement, alle pallets op en hebben we op elke bouwplaats containers staan om afval te scheiden. Daarmee hebben we ons bouwafval met 2.100 m3 gereduceerd. In totaal zijn er vorig jaar 6.040 pallets opgehaald voor een tweede leven en dan te bedenken dat je twintig wegwerppallets uit één boom haalt."
Medewerkers meekrijgen
Arjo is benieuwd hoe Stout medewerkers meekrijgt in het behalen van duurzaamheidsdoelen. "Veel mensen denken: wat is het nut en de noodzaak? Ik ben al druk." Noach: "Daarom is het belangrijk dat je als organisatie de urgentie van je doelen uitstraalt. Een externe duurzaamheidsexpert heeft een aantal projecten geanalyseerd en liet zien welke gevolgen onze werkwijze had. Dat is best schrikken. Op basis daarvan hebben wij het plan voor een afvalvrije bouwplaats bedacht. Vervolgens leg je ook verantwoordelijkheid bij de teams. Daardoor krijg je gemotiveerde mensen die hun project tot een goed einde willen brengen."
Ontwikkeling van AI
Noach en Arjo zijn het erover eens dat ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en technologie een grote vlucht nemen de aankomende jaren. Noach: "We verwachten dat kunstmatige intelligentie, AI, impact gaat hebben voor de bouw. Daarom is het belangrijk om nu al in te spelen op die ontwikkelingen. Hoe kan je AI integreren in jouw eigen werkzaamheden? Heb je een aantal medewerkers dat het gebruik ervan test? Kun je je bedrijfsprocessen ermee verbeteren?"
Verovering van de markt
"Voor nieuwe pijlers, zoals conceptmatige bouw, doen we acquisitie", vertelt Noach. "Veel opdrachtgevers komen bij ons terug omdat ze de samenwerking als prettig hebben ervaren." Goed werk, wil hij maar zeggen, is het beste verovering. "Blijf achter je strategie staan. Vanuit commercieel oogpunt is dat soms lastig. Wanneer je een mooie opgave krijgt, heb je zin om er een mooi plan voor te bedenken. Als wij een opdracht moeten doen voor de bodemprijs gaat dat ten koste van de manier waarop wij willen samenwerken. Dan moet je zeggen: de opdracht past niet bij ons. Ook daarom werkt een strategisch kader heel prettig. Dan heb je een checklist: voldoet het hieraan en daaraan? Zo niet, streep erdoorheen. Eerlijk zijn naar jezelf blijft het belangrijkst."
Nog geen lid van Jong Bouwend Nederland?
Lijkt het je leuk om lid te worden van JBN en ook eens aanwezig te zijn bij een bijeenkomst? Laat het weten via Itzél Zuiker. JBN is onze jongerentak voor managers, DGA's en bestuurders onder de veertig. Iedereen onder die leeftijd kan lid worden van JBN om zo kennis uit te wisselen, te netwerken, workshops of een masterclass te volgen, maar ook om mee te gaan met een toffe excursie. Als JBN willen we de komende jaren de stem van de jongere generatie binnen de bouw- en infrasector laten horen. JBN kost slechts honderd euro voor een heel jaar.