Generatie Z op de werkvloer: aansluiting in plaats van oordeel
Donderdag 20 november 2025
“Jongeren staan anders in het leven. Dat is niet goed of slecht, maar wel belangrijk om te begrijpen,” zeggen Arie van Houwelingen en Emma Goudriaan van Bedrijfsbouw Partners. Zij volgden via Bouwend Nederland de training ‘Generatie Z op de werkvloer’. “De training was zeker verhelderend. Het heeft namelijk geen zin om te proberen jongeren opnieuw op te voeden. Je leert juist hoe te communiceren om aansluiting te krijgen en te houden. Daar kan een bedrijf alleen maar beter van worden.
Alleen maar op de telefoon
James Smith is freelance trainer bij Youngworks, een onderzoeks- en adviesbureau uit Amsterdam dat zich specialiseert in jongeren. Sinds twee jaar werken Youngworks en Bouwend Nederland samen om leden te helpen bij de uitdaging jong talent te vinden en te behouden. Smith: “Bouwbedrijven vissen veelal in dezelfde vijver. Iedereen wil jonge mensen aantrekken en aan zich binden, maar de wereld waarin zij opgroeien, is vaak anders dan de dagelijkse gang van zaken van een bouwbedrijf. Daarnaast zijn er veel aannames over jongeren: dat ze geen vieze handen willen maken, alleen maar op hun telefoon zitten, snel gepikeerd zijn of niet hard willen werken. Maar jongeren hebben vooral andere waarden en manieren van communiceren. Dat vraagt om begrip in plaats van oordeel.” Tijdens de training legt Smith uit hoe Generatie Z beter te begrijpen en met hen te communiceren. Als voorbeeld geeft hij aan dat Generatie Z is opgegroeid in een onderhandelingshuishouden waarin gelijkwaardigheid normaal is. Hiërarchie is dus vaak een moeilijk concept voor jongeren dat meer duiding nodig heeft. “Als je jongeren beter begrijpt, kun je ook beter met ze communiceren en hen bereiken”, concludeert Smith. “Je hoeft echt het bedrijf niet aan te passen, maar je kunt wel de communicatie veranderen met goede uitleg, duidelijke kaders en echte interesse.”
Inzichten en kruisbestuiving
“Wij vonden de training erg interessant”, concluderen Van Houwelingen en Goudriaan. “Wij werken actief samen met andere bedrijven in de regio aan het informeren en aantrekken van jonge mensen over de bouwsector, van de basisschool tot het mbo. Wij nemen iedereen serieus, ongeacht leeftijd of rugzak. In onze sector wordt vaak snel en direct gecommuniceerd. Dat werkt niet altijd. Door de training realiseren wij ons dat er andere manieren zijn om meer aansluiting te vinden. Duidelijkheid blijft heel belangrijk, maar breng het anders.” Daarnaast ervoeren beiden de kruisbestuiving tijdens de training als erg waardevol. “Je bent samen met ondernemers van verschillende leeftijden en achtergronden. Je leert samen, maar kunt ook met elkaar reflecteren en elkaar inspireren. Dat maakt deze training leerzaam en praktisch.”
James op de ALV Drechtwaard
Voor wie nieuwsgierig is geworden: James Smith geeft een inspiratiesessie tijdens de algemene ledenvergadering Drechtwaard op 27 november in Gorinchem. Een kans om zelf kennis te maken met zijn ervaring, energie en inzichten over Generatie Z.
