Terugblik: Marktdag Infra RRZ 2025
Donderdag 5 juni 2025
Op woensdag 4 juni kwamen opdrachtgevers en marktpartijen uit de regio samen tijdens de jaarlijkse Marktdag Infra van regio Randstad Zuid. Het centrale thema dit jaar: samen sterker vooruit – met aandacht voor samenwerking, toekomstbestendigheid en praktische oplossingen.
De stand van de infra
De middag werd geopend door Hessel Heins-Wunderle, regiomanager Bouwend Nederland, regio Randstad-Zuid. Aansluitend gaf Pieter Jan Halma een scherpe analyse van de infrastructuurmarkt vanuit macro-economisch perspectief. Daarbij werden landelijke trends geschetst én in de context geplaatst van de actuele financiële druk op gemeenten. In een van de aansluitende gesprekken werd hierop doorgepakt met een reflectie op de impact van het zogeheten ravijnjaar en de manier waarop dit doorwerkt in de lokale opgaven.
Verdieping in de deelsessies
In de deelsessies was er ruimte voor verdieping en uitwisseling. Zo werd stilgestaan bij een alternatieve betalingswijze, op basis van facturatie vooruit, zodat onnodige vertragingen kunnen worden voorkomen en de liquiditeit bij aannemers beter op peil blijft. Ook het gesprek over aantrekkelijk opdrachtgeverschap leverde waardevolle inzichten op, waarbij onder andere werd bepleit om aanbestedingseisen al in de beleidsfase te bespreken – nog vóór de uitvraag. Dit vergroot de kans op betere en beter uitvoerbare projecten.
Ruimte voor nieuwe instroom en varianten
Verder werd ingegaan op het aantrekkelijker maken van de sector, en welke inzet Bouwend Nederland al op dit gebied pleegt. Aan de hand van een praktisch voorbeeld uit de bouw, werd de toepassing van social return on investment (SROI) in de infra besproken als kans om nieuwe instroom te genereren. In de sessie over Team Value stond het creëren van ruimte voor varianten centraal, wat kan bijdragen aan een hogere kwaliteit van werken. Tegelijk werd erkend dat dit om een andere manier van werken vraagt, die in de praktijk nog niet vanzelfsprekend is.
Blik vooruit
De dag werd afgesloten met een gezamenlijke reflectie en een informele borrel. Wat daarbij naar voren kwam: de wil om samen te bouwen aan betere processen, eerlijkere samenwerking en toekomstgerichte oplossingen is volop aanwezig. Dat vraagt om opvolging: in projecten, in de manier waarop we aanbesteden, en in de gesprekken tussen markt en overheid.
Gerelateerd nieuws
De gemeente Dantumadiel maakt werk van het veiliger maken van fietspaden door ze te verbreden. Dat zei wethouder Kees Wielstra woensdag 4 juni bij een bijeenkomst op het gemeentehuis. Hier kreeg de bestuurder uit handen van Yannick Bos, adviseur markt & overheid bij Bouwend Nederland en Kees Mourits, voorzitter Fietsersbond Fryslân, een onderzoeksrapport uitgereikt over de verkeersveiligheid op fietsroutes. Wielstra gaf aan dat hij had gehoopt dat Dantumadiel beter had gescoord op fietsveiligheid maar herkent de conclusies van het rapport. De gemeente is al bezig met het verbeteren van fietspaden en heeft nu subsidie gekregen om meer fietsroutes aan te pakken.
Op 4 juni hebben Fietsersbond en Regio Randstad-Noord het provinciale rapport Verkeersveiligheid fietsroutes in Noord-Holland overhandigd aan Arthur van Dijk, commissaris van de Koning in provincie Noord-Holland. Namens Fietsersbond was daarbij aanwezig Alex van der Leest en vanuit ons Sven Ammann (adviseur Markt & Overheid) en Joost Swaan (regiomanager Randstad-Noord). In dit artikel lichten we toe welke investeringen er voor Noord-Holland en Utrecht nodig zijn om fietsroutes veilig te maken.
Op veel plekken in Nederland zijn fietsroutes onveilig. Te smalle fietspaden, wegen met snelheden van 50, 60 en tot wel 80 kilometer per uur zonder aparte fietspaden en gevaarlijke oversteekplaatsen vormen een gevaar voor fietsers. Uit het onderzoek Verkeersveiligheid fietsroutes in Nederland dat Sweco uitvoerde in opdracht van de Fietsersbond en Bouwend Nederland, blijkt dat een investering van €2,3 miljard de komende 30 jaar ruim 10.000 verkeersgewonden en 220 verkeersdoden kan voorkomen. Samen met de Fietsersbond roepen we de Tweede Kamer op te investeren in fietsroutes om de veiligheid van fietsers te verbeteren.