'Mensen weten niet hoe divers de werkzaamheden in de infra zijn'
Zaterdag 22 februari 2025
Infrastructuur is overal in Nederland, maar het tekort aan vakmensen groeit. Hoe komt dat? René Moerland ziet de nodige uitdagingen bij werving en behoud van personeel en denkt dat dit deels komt door de onbekendheid met het werk. "Jongeren herkennen een beroep als metselaar, maar niet die in de infrasector. Wij maken de buitenruimte een stuk mooier." Welke kansen en ontwikkelingen ziet René om meer vakmensen aan te trekken?
René Moerland is directeur bij Aannemingsbedrijf Gebr. Moerland BV, een infrabedrijf uit Sint-Annaland. Het bedrijf is een begrip in Zeeland en West-Brabant op het gebied van het traditionele grond-, weg- en waterbouw.
'Onbekend maakt onbemind'
"Waar ligt de oorzaak van deze uitdagingen?", is natuurlijk de eerste vraag die aan Moerland gesteld wordt. "Er is niet één oorzaak", antwoordt de nuchtere Zeeuw. "Als ik ergens moet beginnen, dan denk ik dat onze sector onvoldoende bekend is. Mensen weten niet hoe divers de werkzaamheden in de infrastructuur zijn en wat er allemaal mogelijk is. Het gaat van dijken, bruggen, sluizen en tunnels tot aan riolering en pleinen in de stad. Bij beroepen als metselaar, loodgieter of stukadoor hebben jongeren meteen een beeld. Dat is anders voor een rioolwerker of vakman Grond- Weg- en Waterbouw (GGW)." Het spreekwoord 'onbekend maakt onbemind', gaat dan ook op voor onze sector, aldus Moerland. "Ik juich de campagnes toe die Bouwend Nederland lanceert om inhoud te geven aan het werk in onze sector en zo vakmensen aan te trekken. Hoe meer mensen weten wat wij doen, hoe beter."
Steeds meer zij-instromers
Daarnaast vindt Moerland dat we trotser moeten zijn op wat mensen kunnen maken. "Er wordt vaak neergekeken op buitenwerk en de beroepsscholen die daarvoor opleiden. Jongeren wordt de druk opgelegd om de 'hoogst' mogelijke opleiding te volgen. Ik zie echter een toename in zij-instromers. Jongvolwassenen tussen de 20 en 30 jaar die hun bureaufunctie opzeggen en buiten met hun handen aan de slag gaan. Ook wordt de instroom in technische opleidingen beter. Toch zullen er de komende jaren steeds minder mensen beschikbaar komen om te werken, mede door de demografische ontwikkelingen in Nederland."
Oplossingen?
Moerland meent dat voor het afnemende personeelsbestand ook een oplossing te vinden is in het inzetten van buitenlandse krachten. "Deze mensen hebben een goed werkethos. Je moet echter wel zorgen voor een goede balans met Nederlandse werknemers, want anders gaat het ten koste van de communicatie en daardoor weer van de kwaliteit." Ook opdrachtgevers zijn medeverantwoordelijk voor het werken naar een oplossing in het personeelstekort, vindt de Zeeuw. "Opdrachtgevers moeten bedrijven niet weerhouden van samenwerking door hun inkoopbeleid, maar juist stimuleren om samen te werken. Daarnaast moeten bedrijven genoeg tijd en ruimte krijgen, zodat we de regie kunnen houden bij het inplannen van een opdracht. Dat is onmogelijk bij een opdracht die binnen vier weken uitgevoerd moet worden en waar de laagste prijs doorslaggevend is. We kunnen niet alles op alles zetten om mensen bij elkaar te schrapen, want dat komt de kwaliteit en het werkplezier niet ten goede. Dat gaat dan weer ten koste aan het imago van de infrasector."
René is lid van de Klankbordgroep Leden Infra Klein
De Klankbordgroep Leden Infra Klein (KLIK) bestaat uit een vertegenwoordiging van mkb-leden die actief zijn in de GWW. De klankbordgroep behartigt de belangen van de achterban. Heb je een vraag, een dilemma, of wil je gewoon even sparren? Neem contact op met Jos Lukasse, de lokale infra-vertegenwoordiger.
Gerelateerd nieuws
Afgelopen najaar trapten we af met de allereerste JBN Denktank over ketensamenwerking in de infrasector. Een groep jonge professionals boog zich over de vraag hoe we de samenwerking in de keten eerlijker, opener en menselijker kunnen maken. Het resultaat? Een frisse blik op samenwerken, gepresenteerd op InfraTech begin dit jaar. De eerste stap is gezet en smaakt naar meer. Daarom geven we dit een vervolg en starten we nieuwe denktanks.
Zo'n 5.000 kleine, middelgrote en grote bruggen, een twintigtal tunnels en 88 sluizen van Rijkswaterstaat uit de jaren vijftig zestig en zeventig van de vorige eeuw zijn de komende jaren toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Om dat zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen werken Rijkswaterstaat en Bouwend Nederland, Techniek Nederland, NLingenieurs, MKB Infra en de Vereniging van Waterbouwers pre-concurrentieel samen in het Platform Vervanging & Renovatie (PVR). Op woensdag 21 mei 2025 deelde het platform in een achterbanbijeenkomst de voortgang.
Duurzaamheid is een hot topic in onze sector, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan het ideaal. Zeker bij onderhoudswerk en renovatie is het niet altijd mogelijk om volledig circulair te werken. Toch zijn er bedrijven die binnen de grenzen van een opdracht creatief en bewust met materiaalkeuzes omgaan. Anton Donker van Agado Van Gameren laat zien hoe het in de praktijk werkt: balanceren tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, maar hoe duurzaam kun je écht zijn als je werkt met wat er al staat?