Logo Bouwend Nederland

Bereid je voor op elektrisch rijden

Woensdag 5 juli 2023

Tientallen gemeenten stellen vanaf 2025 zero-emissiezones in. Met je bestelbus of vrachtauto op diesel of benzine ben je daar niet meer welkom. Vanaf 1 januari 2025 geldt dat voor bestel- en vrachtauto’s met emissieklasse lager dan Euro 5. Voor bestel- en vrachtauto’s met emissieklasse Euro 6 gaat deze regel in op 1 januari 2028. We adviseren je om tijdig na te denken over het vervangen van je wagenpark.

Wat staat er te gebeuren?

Vanaf 2025:  

  • Stellen tientallen gemeenten een zero-emissiezone in voor logistiek verkeer. Dat betekent dat bestel- en vrachtauto’s in deze zones vanaf 1 januari 2025 in principe uitstootvrij moeten zijn. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 een overgangsregeling.
  • Is de bpm-vrijstelling voor brandstof bedrijfswagens geen percentage meer, maar gebaseerd op CO2-uitstoot (conform personenwagens).
  • Vervalt de bpm-vrijstelling voor ondernemers die een diesel of benzine bedrijfswagen aanschaffen.

Vanaf 2035:

  • Mogen fabrikanten geen nieuwe benzine-, diesel- en hybride-auto’s meer verkopen.
  • Worden biobrandstoffen niet gezien als oplossing.
  • Zullen alle nieuwe auto’s die in de showroom staan op elektriciteit rijden.
  • Mag je nog wel in een brandstofauto rijden (je bent niet verplicht deze in te ruilen).

Wat betekent dat voor jou?

Overstappen naar duurzaam en uitstootvrij vervoer is niet altijd even makkelijk. Waar begin je? En waar moet je allemaal aan denken? Inmiddels zijn er veel hulpmiddelen beschikbaar.

Opwegnaarzes.nl biedt een stappenplan en onder andere een online simulator elektrisch rijden (Hoe kies ik een voertuig?).

Welke subsidies en regelingen zijn er?

De overheid moedigt elektrisch rijden aan met regelingen en subsidies, zoals de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Naast de regelingen op deze site heeft elektrisch rijden nog een aantal andere financiële voordelen. Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van zowel de motorrijtuigenbelasting (MRB) en de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Verder krijgen elektrisch auto's korting op de bijtelling.

Kijk voor het hele overzicht op: Elektrisch rijden (rvo.nl)

Ledenvoordeel LeasePlan

Voordeelpartner van Bouwend Nederland LeasePlan kan je desgewenst adviseren over de overstap naar elektrische bestelbussen.  

Willemijn Visscher
Coördinator meerjarenprogramma's
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Maandag 27 mei 2024
Emission-0 telt al ruim 400 emissievrije materieelstukken

Hoe mooi zou het zijn als we elektrisch materieel gaan delen zodat emissievrij werken voor iedereen betaalbaar is, dacht innovatiemanager Anne Koudstaal van Dura Vermeer. Inmiddels is deelplatform Emission-0 een feit. Hier kan je emissieloos bouw-, transportmaterieel en laadvoorzieningen uit heel Nederland huren en boeken. Met partners als Betuwewind, Ploegam en Van Oord is Dura Vermeer óók bezig om een landelijk dekkend netwerk van laadpleinen voor de bouw uit te rollen.

Vrijdag 24 mei 2024
Warmtemanifest: maak warmtenetten weer HOT

In de toekomst zal ongeveer een kwart tot dertig procent van de warmtevraag met duurzame collectieve warmtenetten worden ingevuld. Deze uitdagende stip aan de horizon kunnen we alléén bereiken, wanneer we constructief samenwerken aan dit gemeenschappelijke doel. Dat is de kernboodschap van het Warmtemanifest, dat gisteren op het Warmtenetwerk Jaarcongres werd overhandigd aan Caroline Kollau, Directeur Energiemarkt en plaatsvervangend DG Klimaat en Energie bij het ministerie van EZK. In het Warmtemanifest worden tien concrete voorstellen gedaan en een uitnodiging om deze samen met de warmtebedrijven, netbeheerders, de bouwsector en overige sectoren op te pakken.

Maandag 20 mei 2024
“Kom bewoners tegemoet bij aanleg warmtenetten”

Warmtenetten zijn in dichtbebouwde gebieden 30% goedkoper dan individuele warmtepompen als je naar de maatschappelijke kosten kijkt. Bovendien wordt het elektriciteitsnet met een warmtenet significant minder zwaar belast. Alleen komt het financiële voordeel momenteel niet bij huishoudens terecht. Dat blijkt uit onderzoek van Berenschot naar de situatie in Den Haag. NVDE, Stedin, Energiebeheer Nederland en Bouwend Nederland pleiten ervoor dat bewoners meer worden ondersteund.