Bouw, ondernemers, natuur- en milieuorganisaties bieden Wiersma uitweg uit stikstofcrisis
Donderdag 28 november 2024
Het is belangrijk dat Nederland sneller uit de stikstofcrisis komt. Zodat wegen en huizen gebouwd kunnen worden, boeren weer perspectief krijgen, ondernemers weer vergunningen kunnen krijgen en de natuur zich kan herstellen. Natuurmonumenten, Natuur & Milieu, Bouwend Nederland en VNO-NCW presenteren daarom een Emissiereductieplan. Met deze concrete aanbevelingen en maatregelen voor stikstofreductie bieden zij een handreiking aan minister Wiersma van LVVN.
De stikstofuitstoot daalt al jaren te traag. Daardoor krijgen ondernemers en bouwers geen vergunningen voor hun plannen, of alleen met fikse vertraging en blijven Nederlandse natuurgebieden aftakelen. Boeren, ondernemers en woningzoekenden missen helderheid over de toekomst. Daarom doet een brede coalitie - van bouwers tot ondernemers en natuurorganisaties – concrete aanbevelingen om de stikstofuitstoot sneller omlaag te krijgen.
Maatregelen voor elke sector
In dit voorstel wordt een evenredige bijdrage gevraagd van alle sectoren. Belangrijk is dat boeren en bedrijven een bedrijfsemissienorm krijgen en geholpen worden om emissie te meten en reducties te halen. Daarnaast kan stapsgewijs worden toegewerkt naar grondgebondenheid in 2032 zoals in Nederland is afgesproken. Door verdere extensivering zal er minder belasting op natuurgebieden plaatsvinden door stikstof. Ook moeten veehouders die vrijwillig minder koeien willen houden daar een eerlijke prijs voor krijgen. In de industrie en bouw wordt de nadruk gelegd op technologie en investeringen in uitstootvrije oplossingen, zoals elektrische bouwvoertuigen en binnenvaartschepen en versneld aanpakken van de industriële stikstofuitstoot. Het afronden van het Natuurnetwerk Nederland en het uitbreiden van agrarisch natuurbeheer specifiek rondom Natura2000-gebieden zijn cruciaal om kwetsbare natuurgebieden te beschermen en te herstellen.
Tijd voor een oplossing
Er wordt al jaren over stikstofvermindering gesproken maar er ligt nog geen oplossing. Alle geitenpaadjes zijn bewandeld, het NPLG is geschrapt en we zoeken nu naar een structurele, juridisch houdbare oplossing. Daarom presenteert deze coalitie dit Emissiereductieplan. Met deze additionele maatregelen en versnelling van de bestaande maatregelen kan Nederland van het stikstofslot. Zo kan economische ontwikkeling, weer ruimte krijgen het woningtekort sneller worden opgelost en kan de natuur worden versterkt.
Gerelateerd nieuws
Vandaag presenteerden LTO Nederland, de jonge boeren en tuinders (NAJK), provincies (IPO), gemeenten (VNG) en waterschappen (UvW) een stikstofplan met daarin een aantal stappen in de goede richting. Het is onvoldoende: om vergunningen te kunnen verlenen is het noodzakelijk dat op korte termijn stevige juridisch geborgde stikstofemissiereductie plaatsvindt. Het is goed dat de initiatiefnemers spreken over wettelijk vast te leggen sancties als de emissienormen in 2030 en 2035 niet gehaald worden, zoals vergunningen intrekken en korting van dierrechten. Toch is het plan nog onvoldoende om Nederland van het slot te halen. Het is bovendien nog onduidelijk wat die normen inhouden. Dat concluderen VNO-NCW, Natuurmonumenten, Bouwend Nederland en Natuur & Milieu.
We zijn positief over het initiatiefwetsvoorstel dat NSC deze week indient in de Tweede Kamer. Samen met VNO-NCW, Natuur & Milieu en Natuurmonumenten zien we dit voorstel als een belangrijke stap in het doorbreken van de langdurige stikstofimpasse. De voorgestelde wet geeft richting aan een structurele oplossing en biedt eindelijk het broodnodige perspectief voor boeren, bouwers, ondernemers én de natuur.
Ondanks brede kritiek wil het kabinet een ondergrens voor stikstofberekeningen invoeren. Deze aanpassing is volstrekt geen oplossing en vergroot het probleem juist. De enige uitweg uit het stikstofprobleem is het verlagen van de uitstoot, daar moet de focus op, zeggen VNO-NCW, Natuurmonumenten, Bouwend Nederland en Natuur & Milieu. De organisaties roepen kabinet en Tweede Kamer op snel met een pakket te komen dat voor stikstofreductie zorgt.