Elektrisch rijden goedkoper dan diesel vanaf 2025 voor bedrijfswagens
Dinsdag 9 september 2025
Door strengere milieuzones, hogere CO₂-normen, de invoering van BPM op bedrijfswagens en de groeiende vraag naar duurzame projectvoering vanuit opdrachtgevers, wordt rijden op diesel steeds minder aantrekkelijk. Daarnaast voelen veel jonge ondernemers in de bouw- en infrasector, zoals leden van Jong Bouwend Nederland, de urgentie om een stap te maken naar een meer ecologische bedrijfsvoering. "We zien dat leden van Jong Bouwend Nederland openstaan voor innovatie en nieuwsgierig zijn naar elektrisch rijden", vertelt Björn Kingma, Key Accountmanager bij Renault Nederland. "Dit jaar is het kantelpunt: als je vanaf 2025 de keuze maakt voor elektrisch rijden in plaats van diesel, dan ben je voordeliger uit terwijl je bijdraagt aan minder CO₂-uitstoot." Is dit hét moment waarop elektrisch rijden de standaard wordt in de bouwsector?
Lang golden elektrische voertuigen als minder praktisch voor de bouw: te weinig laadvermogen, te beperkt trekgewicht, te kleine actieradius. "Die tijd is voorbij," zegt Robin Hoogeveen, Brandmanager bedrijfswagens bij Renault. "Met de nieuwste generatie modellen hoeven ondernemers in veel gevallen geen compromissen meer te sluiten ten opzichte van diesel." Zo kan de Renault Master E-Tech Electric tot 2.500 kilo trekken en biedt hij een royaal laadvolume. Dankzij een slimme gewichtsbesparing is er zelfs meer laadvermogen beschikbaar dan bij diverse andere aanbieders en heb je geen groot rijbewijs nodig. Ook de actieradius benadert steeds meer die van een diesel bestelwagen. Hoogeveen vervolgt: "Volgend jaar komt er voor de middelgrote klussen een nieuw model Renault Trafic E-Tech Electric op de markt. Deze zal toonaangevend zijn op het gebied van ultrasnel laden van de batterij: van vijftien tot tachtig procent in minder dan twintig minuten." Ook voor de kleine klus heeft Renault een elektrische krachtpatser ontworpen: de Renault Kangoo E-Tech is al twee jaar op rij verkozen tot Best Small Electric Van van het jaar.
Elektrisch voordeliger
Behalve praktisch is elektrisch rijden sinds 1 januari 2025 ook financieel de betere keuze. Door de invoering van BPM op bedrijfswagens kan de aanschafprijs zomaar €15.000 tot €20.000 (in geval van de Master) hoger uitvallen. Elektrische modellen zijn daarentegen vrijgesteld en profiteren bovendien van fiscale voordelen. "De rekensom is simpel," legt collega Kingma uit. "Waar diesel vroeger de logische keuze was, is elektrisch nu voordeliger." Voor leden van Bouwend Nederland maakt Renault de aanschaf nog aantrekkelijker. "Niet alleen zijn onze dealers door diverse trainingen en opleidingen volwaardige gesprekspartners als het gaat om het vinden van de juiste mobiliteitsoplossing voor jouw bedrijf, maar via onze speciale ledencondities zijn de kortingen op elektrische bedrijfswagens ook flink aangescherpt," aldus Kingma. "Zo verlagen we de drempel voor jonge ondernemers die wel willen, maar daarbij goed geïnformeerd en met een sluitende rekening aan de start willen staan."
Echt zo duurzaam?
De vraag die op ieders lippen ligt bij de aanschaf van een elektrische auto, is natuurlijk of deze echt zo duurzaam is. Want duurzaamheid gaat tenslotte verder dan alleen de directe uitstoot van het voertuig zelf. "De bedrijfswagens worden in Frankrijk gebouwd", legt Hoogeveen uit. "De meeste onderdelen zijn afkomstig uit de regio, binnen 300 kilometer van de fabriek. Op deze manier dragen we ook bij aan minder CO2-uitstoot bij de productie van de voertuigen." Hoogeveen benadrukt bovendien dat voor de motoren geen zeldzame aardmetalen worden toegepast. "We kunnen met recht zeggen dat we inzetten op het zo duurzaam mogelijk maken van deze bedrijfswagens."
Renault als partner
Renault positioneert zich dus nadrukkelijk als partner voor ondernemers in de bouw. Met drie volledig elektrische modellen, scherpe ledencondities en aantrekkelijke financieringsmogelijkheden via de in-house bank en een breed dealernetwerk dat ondernemers begeleidt, biedt Renault een complete oplossing. "Wij geloven dat meer dan de helft van het wagenpark in de bouw binnen enkele jaren elektrisch zal zijn", besluit Kingma. "Met onze modellen laten we zien dat elektrisch niet alleen duurzamer is, maar ook slimmer en voordeliger. Jongeren in de bouw zijn daarbij de pioniers en wij staan klaar om hen te ondersteunen."
JBN'er op pad met elektrische bedrijfswagen
Mayert Kistemaker is directeur van Bouwbedrijf Kistemaker, maar ook lid van het Dagelijks Bestuur van Bouwend Nederland én lid van Jong Bouwend Nederland. Als jonge bouwondernemer vind hij het belangrijk om zijn steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld. Hij testte de Renault Kangoo E-Tech. Een hele week werd de bestelwagen ingezet voor zijn bedrijf dat is gespecialiseerd in funderingsherstel en inpandige kelderbouw. "Rijdt als een trein!", vat Mayert zijn ervaring samen. "Het laadvermogen was meer dan genoeg voor onze stedelijke projecten, maar hij trok ook zonder problemen de minigraver van 1100 kg." Ook de actieradius van het voertuig was een grote meevaller voor Kistemaker. "We hebben drie dagen gereden met twintig zakken mortel. Dit gaf een verbruik van ongeveer 22kWh en een actieradius van ongeveer 182 kilometer. Fantastisch, dus. Tijdens een rit had ik mij vergist in de afstand en moest de wagen tussendoor aan de snellader. Tot mijn verbazing laadde de auto 25% bij in ongeveer acht minuten waardoor ik meteen door kon." Ook het trekvermogen was naar de zin van de ondernemer: "We gingen met 90 kilometer per uur de Coentunnel in en kwamen er met 90 kilometer per uur weer uit. Ik ben om!"
Renault is ledenvoordeelpartner van Bouwend Nederland
Onze leden profiteren van aantrekkelijke kortingen op aankoop en lease van Renault- en Dacia-modellen. De E-Tech-range, van Renault 5 tot Master, biedt duurzame en MVO-voordelen. Renault ondersteunt met Financial Lease, op- en ombouwmogelijkheden voor bouw en infra én een landelijk netwerk van 147 servicepunten en 85 verkooppunten voor optimale service en nabijheid.