'Emissieloos vervoer is meer dan elektrische bussen'
Vrijdag 13 september 2024
Rond het Binnenhof moet het nu al, in historische binnensteden binnenkort en uiteindelijk is het de toekomst voor heel Nederland: emissieloos vervoer. Hoe doe je dat, als collega's en bouwmaterialen op de bouwplaats nodig zijn? De Leidse restauratie-aannemer Burgy Bouwbedrijf denkt verder dan elektrische bussen.
Duurzaamheid hoort al zeker dertig jaar tot de kern van restauratiebouwbedrijf Burgy in Leiden, vertelt senior projectleider Durk Burgy, vierde generatie van het familiebedrijf. Het bedrijf verduurzaamt monumentale panden, is hard op weg naar een energieneutraal bedrijfspand en maakt werk van duurzame inzetbaarheid. Burgy was dus al bezig met emissieloos vervoer, toen het bedrijf restauratiepartner werd bij de grote opknapbeurt die het Haagse Binnenhof momenteel krijgt. De duurzaamheidslat voor dat project ligt hoog. "Binnen twee maanden moesten we ervoor zorgen dat we alle mensen en materiaal emissieloos naar de bouwplaats konden brengen. Daardoor kwam ons denken over verduurzaming in een versnelling."
'Mobiliteit'
Het familiebedrijf kijkt breed naar duurzaam vervoer. "Veel bedrijven denken bij emissieloos vervoer aan de omschakeling naar elektrische bussen. Wij gebruiken bewust de bredere term 'mobiliteit'. Daar horen ook fietsen bij, en openbaar vervoer, maar ook efficiënter omgaan met vervoer. Natuurlijk is de overstap op elektrische voertuigen wel een belangrijk onderdeel. Wij hebben vijf elektrische bussen. Volgend jaar komen daar nog eens zes bij, plus twee elektrische vrachtwagens."
Op de fiets
Hoe zorg je er in korte tijd voor dat een hele groep vaklieden én een flinke hoeveelheid materiaal zonder CO2-uitstoot op het Binnenhof komt? "Die vraag hebben wij in de groep gegooid", vertelt Durk Burgy. "Juist door er met z'n allen over te brainstormen in plaats van iets op te leggen, nam het enthousiasme toe. Iedereen kwam met ideeën als: in de trein, op de elektrische fiets. Inmiddels horen we van de collega's dat ze het heerlijk relaxed vinden, met de trein naar het werk."
Hindernissen?
Praktische hindernissen zijn er wel degelijk. "Bijvoorbeeld: welke fiscale regeling kies je om medewerkers te helpen bij de aanschaf van een elektrische fiets? Dat zijn we aan het onderzoeken. Hoe krijg je onderaannemers die zzp'er zijn en daardoor minder mogelijkheden hebben dan wij, emissieloos op de bouwplaats? Daar helpen we ze bij. Hoe krijg je materiaal emissieloos op de bouwplaats, ook van leveranciers? Wij hebben twee leveranciers van ijzerwaren zover gekregen dat ze samen één elektrische bus gebruiken om ons te bevoorraden. Dan maak je echt stappen. Ook onze eigen bevoorrading is efficiënt, met één levering per week."
'Doen omdat ze het willen'
Burgy Bouwbedrijf vindt duurzaamheid belangrijk en is altijd op zoek naar verbetering. Deels is dat door regelgeving afgedwongen, maar het is vooral een keuze uit intrinsieke motivatie. "Dat is wat we ook bij onze medewerkers, onderaannemers en leveranciers proberen te bewerkstelligen: dat ze het niet doen omdat het moet, maar omdat ze het wíllen, in het belang van onze kinderen, voor wie er ook nog een leefbare aarde moet zijn."
Bekijk in onderstaande video de emissieloze bouwplaats die wij hebben op het Binnenhof. De video laat zien waar we als sector inmiddels toe in staat zijn.
Gerelateerd nieuws
Woensdag 2 oktober kwamen leden van Afdeling Brabant Mid-West, maar ook leden uit aangrenzende afdelingen met belangstelling voor het onderwerp, naar de timmerfabriek Frank van Roij in Goirle. De timmerfabriek was het decor voor een bijeenkomst over circulair en bio-based bouwen.
Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland en de Koninklijke Hibin organiseren tijdens Ecomobiel in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch voor hun leden op 15 oktober van 14 tot 16 uur een gezamenlijke bijeenkomst over emissieloos bouwen en vervoeren.
Vanaf 1 oktober kun je als ontwikkelaar en bouwer gebruik maken van het nieuwe Maatschappelijk Prioriteringskader. Dit kader stelt netbeheerders in staat om bij schaarste op het elektriciteitsnet voorrang te geven aan woningbouw en andere maatschappelijke projecten.