Emissieloze bouwplaats bij groot kabelproject voor TenneT
Vrijdag 29 november 2024
Met het oog op een klimaatneutraal Europa in 2050 is Nederland bezig om het gebruik van windenergie op zee uit te breiden. Het doel is om tegen 2030 30 gigawatt aan windenergie te genereren. De energie die wordt opgewekt door windparken in de Noordzee speelt hierin een cruciale rol. NRG Group is een van de partners die ervoor zorgt dat de duurzaam opgewekte elektriciteit naar het vasteland wordt getransporteerd. Ze voeren het project 2GW Cable Civil Works emissieloos uit.
Bij Van Vulpen zetten toegewijde teams zich in voor de aanleg en vervanging van ondergrondse kabels en leidingen. Dit varieert van een huisaansluiting met een diameter van 25 mm tot en met buizen waar je doorheen zou kunnen kruipen. Projectdirecteur Mark de Bruijn houdt zich met zijn team vrijwel uitsluitend bezig met het aanleggen van transportkabels die de energie van offshore windmolenparken vanaf het strand naar het hoogspanningsstation op het vasteland brengen. Dat doet hij namens Van Vulpen voor TenneT, in een consortium met Alsema en Denys (NRG Group). “Mijn eerste project voor TenneT was in 2019. Inmiddels hebben we een goede samenwerking ontwikkeld en mogen we binnen de Raamovereenkomst Kabelprojecten regelmatig werken uitvoeren. Het project 2GW Cable Civil Works omvat de aansluiting van windmolenparken IJmuiden Ver en Nederwiek naar de Maasvlakte en Borssele. We zijn bezig met de laatste voorbereidingen, de uitvoering begint eerste kwartaal 2025.”
Fors geïnvesteerd
In 2020 kocht Van Vulpen twee elektrische boormachines, die op de projecten Hollandse Kust Noord & West Alpha en Hollandse Kust West Bèta zorgden voor 30% emissiereductie. De Bruijn: “De machinisten vinden het fijn werken. Elektrisch is stiller en het vermogen is direct beschikbaar.” Voor het nieuwe project vroeg TenneT in verband met de vergunningverlening om een lagere stikstofdepositie. Daarop besloot NRG naar een zero-emissie bouwplaats te streven. “Zwaarder emissieloos materieel is drie tot vier keer zo duur als een dieselvariant. We hebben dus eerst de continuïteit van inzet van het materieel met TenneT besproken. Met het vertrouwen dat we het materieel de komende jaren kunnen blijven inzetten, hebben we fors geïnvesteerd. We kochten vier batterypacks van 1 MW elk voor de boormachine, twee laadpalen, drie elektrische pompen, drie batterypacks voor kabelinstallatie, vijf elektrische rupskranen, drie elektrische mobiele kranen, een vrachtauto met haakarm en een elektrische trekker. De levering via onze vaste leveranciers DENS, Liebherr en Volvo ging gelukkig vrij vlot.”
Ervaringen opdoen
Zorgen over de uitvoering met emissieloos materieel heeft De Bruijn nog wel. “Ik hoop dat we voldoende vermogen hebben om hele dagen te werken en ’s nachts te laden. Dat laden doen we bij voorkeur op de nieuwe laadpleinen die WattHub op de Maasvlakte en bij Borssele wil realiseren. Voor de zekerheid hebben we drie aansluitingen voor laadpalen via Stedin geregeld. En we onderzoeken met TenneT of het hoogspanningsstation op de Maasvlakte een laadplek kan worden. Tot slot denken we als extra back-up aan een waterstofbatterij.” Om ervaring op te doen, wordt het nieuwe materieel de komende maanden eerst ingezet bij wat kleinere projecten van de consortiumpartners. Daarmee kan het vertrouwen groeien, bij het team, in een soepele uitvoering met emissieloos materieel. “Bij de selectie van onderaannemers hebben we voorrang gegeven aan partners die emissieloos materieel meebrengen. Ook hun kennis en ervaringen zijn waardevol.”
Dromen waarmaken
De Bruijn merkt op dat het politieke klimaat voor ondernemers onzeker is. “Als de depositiegrens voor Natura 2000-gebieden naar 1 gaat, waar sprake van is, dan kunnen alle projecten doorgaan. Aan de ene kant goed nieuws natuurlijk. Aan de andere kant vermindert dan de noodzaak om emissieloos te werken en remmen we deze transitie.” Een ander knelpunt is volgens hem de netcongestie. “De druk op de openbare ruimte is hier een grote remmende factor. Vergunningtrajecten duren erg lang, soms wel acht tot tien jaar. Daarnaast is er een tekort aan vakmensen voor dit specifieke werk.” Speelt het tekort aan vakmensen ook in het team van De Bruijn? “Via mijn netwerk lukt het tot nu toe om goede mensen te vinden. Wat helpt is dat wij mensen radicaal op 1 zetten. Wil iemand een dag minder werken om een opleiding te doen, of vanuit Zweden werken, dan kan dat. Een speciaal aangestelde teamcoach begeleidt ons in de samenwerking met TenneT en binnen het projectteam, maar begeleidt projectmedewerkers óók om hun eigen dromen waar te maken. Die aanpak zorgt voor werkplezier en een hoge productiviteit.”
Gerelateerd nieuws
Sinds twee uitspraken van de Raad van State is er onduidelijkheid ontstaan over het met aandacht voor de natuur isoleren van gevels of daken. Zo moet je bij na-isoleren rekening houden met vleermuizen, mussen en gierzwaluwen in de spouwmuren. Maar hoe doe je dat precies?
Woensdag 4 december gaat de Tweede Kamer opnieuw debatteren over de invoering van uitstootvrije zones in binnensteden. Staatssecretaris Jansen van Milieu deed recent een voorstel ter versoepeling van de invoering van zero-emissiezones. Hij kondigde aan dat gemeenten een jaar lang geen boetes zouden opleggen en dat de schoonste dieselbussen in emissieklasse 6 tot 1 januari 2029 toegang zouden krijgen tot binnensteden. Met die versoepelingen waren de gemeenten het zelf alleen niet eens. Daarmee ontstond onduidelijkheid en reden voor een nieuw debat over het onderwerp.
Op dinsdag 26 november vond bij Tjaarda in Oranjewoud een inspirerende bijeenkomst plaats over het thema “Vleermuizen en zwaluwen: de (on)mogelijkheden voor bouw en natuur”. De bijeenkomst werd georganiseerd door Bouwend Nederland en bood de leden praktische handvatten om op een verantwoorde manier met natuurbehoud om te gaan tijdens bouw- en infraprojecten.