Gemeente Emmen stelt zich flexibel op bij verzoek emissieloos werken
Maandag 23 september 2024
De Roo Emmen heeft een raamovereenkomst met de gemeente Emmen voor dagelijks onderhoud aan de riolering. Toen hun kleine kraan aan vervanging toe was, ging Erik Wolbers van De Roo in gesprek met Wilco Prigge van de gemeente over de inzet van een elektrische variant. Met succes: de gemeente stelde zich flexibel op en ging akkoord met het hogere uurtarief.
De Roo Wegenbouw-Milieutechniek is een allround grond-, weg- en waterbouwbedrijf. De 35 medewerkers houden zich bezig met uiteenlopende infraprojecten, van het herstellen van huisaansluitingen tot het leggen van een hoofdriool. Voor de gemeente Emmen doen ze het dagelijks onderhoud van de riolering. Daarvoor is een vierjarig raamcontract afgesloten dat loopt tot en met 2026. Binnen het raamcontract gaat het vooral om het verhelpen van storingen, aldus directeur-eigenaar Erik Wolbers. Het vervangen van een riolering, na een levensduur van 60 tot 80 jaar, wordt apart aanbesteed. Dit wordt dan meestal gecombineerd met klimaatadaptieve maatregelen zoals een gescheiden hemelwaterafvoer en de inrichting van groenvoorzieningen, vertelt opzichter Wilco Prigge van de gemeente Emmen.
Beschikbaar en bruikbaar in het dagelijkse werk
De Roo investeert in emissieloos materieel bij vervanging, mits er een geschikt alternatief is. Wolbers: "Geschikt betekent dat het materieel op de markt is en bruikbaar in ons dagelijkse werk. Voor het onderhoudswerk aan rioleringen gaan meestal twee mensen met een kleine kraan en wat gereedschap op pad. Bij onze oriëntatie op een elektrische variant van die kraan, hebben we er vier uitgeprobeerd. Je kijkt naar accucapaciteit, hoe lang kan de kraan draaien voordat je moet opladen, en naar het gewicht van de machine. Als je de kraan op een aanhanger zet, mag het totale gewicht niet boven de 3500 kilo uitkomen met een rijbewijs BE." Klein elektrisch materieel is vooralsnog 1,5 tot 2 keer duurder dan een fossiele variant. Om de business case rond te krijgen, besloot Wolbers in gesprek te gaan met Prigge. Binnen het raamcontract was immers niet voorzien in emissieloos werken.
Tegemoetkoming hoger uurtarief
Prigge begrijpt de vraag van Wolbers: "We zijn bezig om de duurzame ambities uit het collegeakkoord te vertalen naar concrete maatregelen. Op dit moment vragen we bij aanbestedingen nog niet om emissieloos werken. Maar ik snap heel goed dat ondernemers zich hierop voorbereiden én dat ze om een tegemoetkoming van de hogere aanschafkosten vragen. Dus toen Wolbers bij mij aanklopte, heb ik de mogelijkheden serieus onderzocht. Onze conclusie: op jaarbasis zijn de meerkosten van de inzet van een kleine elektrische kraan best te overzien." Wolbers is natuurlijk blij met de flexibiliteit die Emmen toont: "Voor ons is het fijn dat we vervangingsmomenten kunnen benutten in de overgang naar emissieloos werken."
Overwegingen en dilemma's
Inmiddels is 10% van het materieel van De Roo emissieloos. De twee grote kranen en een vrachtwagen worden nog niet vervangen door een elektrische variant. Dat heeft te maken met onzekerheid over de laadinfrastructuur, licht Wolbers toe. "Dit materieel is veel onderweg en ik kan niet goed overzien of we altijd kunnen laden. Een accupakket zou uitkomst kunnen bieden, maar die investering bedraagt dan ook weer 100.000 euro." Ook de nieuwe asfaltmachine wordt een brandstofaangedreven exemplaar. "Het zwaarste type trilplaat is weliswaar in een elektrische variant op de markt, maar dan moet je de accu elk half uur verwisselen. Prigge herkent de overwegingen: "Voor onze doorspuitwagen om een verstopte riolering open te spuiten, zijn wij op zoek naar een elektrische variant, maar daar zitten wat haken en ogen aan."
We staan voor dezelfde opgave
Om meer bedrijfswagens en materieel bij kantoor te kunnen laden, vroeg De Roo een zwaardere aansluiting aan. Wolbers: "Ik hield er rekening mee dat het wel eens lang kon duren, gezien alle nieuwsberichten over netcongestie. Dat viel reuze mee. Binnen twee maanden hadden we een positieve reactie van Enexis. Dat betekent dat we straks vier extra laadpalen bij ons kantoor hebben, in totaal zes." Zijn tip aan andere ondernemers: "Begin klein en houd je investeringen overzichtelijk. Schroom ook niet om het gesprek met je opdrachtgever aan te gaan." Prigge heeft een tip voor andere gemeenten: "We staan met elkaar, opdrachtgevers en aannemers, voor dezelfde verduurzamingsopgave. Dus denk mee. Ook binnen bestaande budgetten is er vaak ruimte voor flexibiliteit."
Gerelateerd nieuws
In verschillende gemeenten worden vanaf volgende week boetes uitgedeeld aan bestelauto's en vrachtwagens die een uitstootvrije zone binnenrijden terwijl ze daar niet mogen komen. Wees daar alert op. In onder meer Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Gouda, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle is dit jaar een zero-emissiezone ingevoerd. Dat is een gebied waar vanaf een bepaald moment alleen nog emissieloze bestel- en vrachtauto's mogen rijden.
Tijdens de vastgoedbeurs PROVADA presenteerde de projectgroep Netbewuste Nieuwbouw haar aanpak om woningbouw mogelijk te maken binnen de grenzen van het overbelaste elektriciteitsnet. Met een inspirerend panelgesprek, veel energie in de zaal en de lancering van het kennisplatform, werd een belangrijke stap gezet naar toekomstbestendige gebiedsontwikkeling. Wij maken deel uit van de projectgroep.
Duurzaamheid is een hot topic in onze sector, maar de praktijk blijkt vaak weerbarstiger dan het ideaal. Zeker bij onderhoudswerk en renovatie is het niet altijd mogelijk om volledig circulair te werken. Toch zijn er bedrijven die binnen de grenzen van een opdracht creatief en bewust met materiaalkeuzes omgaan. Anton Donker van Agado Van Gameren laat zien hoe het in de praktijk werkt: balanceren tussen beschikbaarheid, betaalbaarheid en duurzaamheid, maar hoe duurzaam kun je écht zijn als je werkt met wat er al staat?