1. Home
  2. Nieuws
  3. Harbers zet nieuwe infraprojecten op pauze bodem stikstofcrisis nog niet bereikt

Harbers zet nieuwe infraprojecten op pauze; bodem stikstofcrisis nog niet bereikt

Zaterdag 24 juni 2023

Bouwend Nederland is verrast dat minister Harbers op 23 juni heeft besloten om, bovenop de acht projecten uit de inkoopplanning van Rijkswaterstaat, nog eens 11 wegen- en vaarwegenprojecten te pauzeren. Het gaat hierbij om de A9 Rottepolderplein, A27 Zeewolde-Eemnes, A15 Papendrecht-Gorinchem, A2 Deil-Den Bosch-Vught, A58 Breda-Tilburg, A67 Leenderheide-Geldrop, A1-A35 knp. Azelo, A1-A30 Barneveld, Volkeraksluizen, Kreekeraksluizen en Vaarweg IJsselmeer-Meppel. Het is zorgelijk dat de bodem van de stikstofcrisis voor de infrasector blijkbaar nog steeds niet is bereikt. Naast wegenprojecten staan nu ook sluizen genoemd.

"Als we niet oppassen kunnen we straks zowel op land, als op het water geen nieuwe stap zetten!" reageert Bouwend Nederland voorzitter Arno Visser. "Uit onderzoek van de Logistieke Alliantie, blijkt dat het uitblijven van een oplossing voor het stikstofstofprobleem nu al een grote oorzaak is voor de 1,7 miljard euro schade die vertragingen in infra veroorzaken. We staan daarom achter de stap van minister Mark Harbers om hierdoor jaarlijks €5 miljard te investeren in onderhoud. We moeten voorkomen dat er bruggen, sluizen en andere objecten door achterstallig onderhoud dicht moeten. Bereikbaarheid komt steeds verder onder druk te staan. Voortgang op het stikstofdossier is en blijft broodnodig. Voor ons is essentieel dat de afname van stikstofdepositie in een landelijk register wordt bijgehouden. Alleen hiermee kan vervolgens beschikbare stikstofruimte aantoonbaar worden ingezet voor zowel natuurherstel, PAS-melders als bouw- en infraprojecten.”

Richard Massar
Manager communicatie
E-mailadres

Gerelateerd nieuws

Donderdag 10 juli 2025
Maatschappelijke organisaties waarschuwen: nieuw stikstofplan haalt Nederland nog niet van het slot

Vandaag presenteerden LTO Nederland, de jonge boeren en tuinders (NAJK), provincies (IPO), gemeenten (VNG) en waterschappen (UvW) een stikstofplan met daarin een aantal stappen in de goede richting. Het is onvoldoende: om vergunningen te kunnen verlenen is het noodzakelijk dat op korte termijn stevige juridisch geborgde stikstofemissiereductie plaatsvindt. Het is goed dat de initiatiefnemers spreken over wettelijk vast te leggen sancties als de emissienormen in 2030 en 2035 niet gehaald worden, zoals vergunningen intrekken en korting van dierrechten. Toch is het plan nog onvoldoende om Nederland van het slot te halen. Het is bovendien nog onduidelijk wat die normen inhouden. Dat concluderen VNO-NCW, Natuurmonumenten, Bouwend Nederland en Natuur & Milieu.

Dinsdag 1 juli 2025
Stap vooruit in stikstofcrisis: initiatiefwet NSC biedt perspectief

We zijn positief over het initiatiefwetsvoorstel dat NSC deze week indient in de Tweede Kamer. Samen met VNO-NCW, Natuur & Milieu en Natuurmonumenten zien we dit voorstel als een belangrijke stap in het doorbreken van de langdurige stikstofimpasse. De voorgestelde wet geeft richting aan een structurele oplossing en biedt eindelijk het broodnodige perspectief voor boeren, bouwers, ondernemers én de natuur.

Dinsdag 17 juni 2025
'Laat stikstofaanpak niet opnieuw stranden, focus nu op emissiereductie'

Ondanks brede kritiek wil het kabinet een ondergrens voor stikstofberekeningen invoeren. Deze aanpassing is volstrekt geen oplossing en vergroot het probleem juist. De enige uitweg uit het stikstofprobleem is het verlagen van de uitstoot, daar moet de focus op, zeggen VNO-NCW, Natuurmonumenten, Bouwend Nederland en Natuur & Milieu. De organisaties roepen kabinet en Tweede Kamer op snel met een pakket te komen dat voor stikstofreductie zorgt.